xtrim

قفل بوروکراسی‌های اداری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در همین حال شهریار شمس دبیر سابق انجمن صنفی بر این باور است که عمده تعویق پیش‌آمده برای آغاز فعالیت اعضای جدید هیات‌مدیره بوروکراسی‌های اداری همچون عدم استعلام‌های به موقع و وقفه‌ بین تعویض دولت و مسوولان وزارتخانه‌ها بوده و می‌گوید: «هفت عضو اصلی هیات‌مدیره داریم: عضو علی‌البدل، دو بازرس اصلی و یک بازرس علی‌البدل که در مجموع می‌شوند ۱۳ نفر که از این افراد استعلام شش نفر تاکنون آمده و در حقیقت منتظر هستند تا استعلام بقیه بیاید و گواهی ثبت انجمن صادر شود و کارها روی روال بیفتد و امیدواریم تا حدود ۱۰ الی ۱۵ روز دیگر استعلام بقیه عزیزان بیاید.»

همچنین شمس در مورد دیگر انتقادات وارده به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که طی دوره‌های مختلف وابستگی شدید آن به وزارت کار مورد نظر بوده، اضافه می‌کند: «مجوزها را باید از مراجع قانونی گرفت تا امکان فعالیت و اجازه آن به وجود بیاید، اگر آن مرجع قانونی این مجوز را صادر نکند فعالیت متوقف می‌شود و این به آن معنی نیست که وابستگی به وزارت کار وجود داشته باشد.»

استعلام اعضا به تعویق افتاده است

opal

شهریار شمس از اعضای هیات موسس و دبیر سابق انجمن صنفی در جواب برخی انتقادها مبنی بر اینکه هیات‌مدیره قبلی به جای اینکه از وزارت‌ کار تاخیر در ثبت را پیگیری و استعلام کند اجازه گرفت که کار را از دست هیات‌مدیره‌ای که مجمع عمومی به آن رای داده بود درآورد، به «جهان‌صنعت» ‌گفت: توجه کنید، اتفاق خاصی نیفتاده است، انتخابات انجمن که برگزار شد ولی طبیعتا مسوولیت ابلاغ تمام مجوزها به انجمن‌های صنفی یا کارگری با وزارت کار است و تمام انتخابات هم با نظارت وزارت کار برگزار می‌شود بعد از اینکه انتخابات برگزار و مراحل انتخاباتی تمام شد، ظرف یک هفته دوستان باید هیات‌مدیره جدید، رییس، نایب‌رییس و خزانه‌دار را معرفی می‌کردند که این کار انجام شد و به وزارت کار معرفی شدند، بعد باید در وزارت کار کارهای ثبت هیات‌مدیره جدید انجام می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: مقرراتی وجود دارد که باید استعلام اعضای هیات‌مدیره از مراجع چهارگانه گرفته شود، برخی از انجمن‌ها این استعلام را قبل از برگزاری انتخابات انجام می‌دهند و برخی توسط وزارت کار انجام می‌شود، ما هم لیست عزیزان یعنی هیات‌مدیره جدید را برای وزارت کار فرستادیم و طبیعتا وزارت کار از طریق مراجع استعلام‌ها را انجام می‌دهد، بعد از آن موضوع به  تغییر و تحولات دولت جدید برخورد، یک ماه به دلیل روی کار آمدن دولت جدید کارها کمی با سختی پیش رفت، بعد هم که دولت عوض شد وزرا و معاونان، بازرسان و مدیران حراست‌های مراکز عوض شدند، اینها باعث شد تا کار به تاخیر بیفتد و کارهای انجمن با مشکل رو‌به‌رو شود.

شمس ضمن اشاره به اینکه  طبق اساسنامه هیات‌مدیره وقتی که دورش تمام می‌شود باید مسوولیت را واگذار کند، اضافه کرد: اما اتفاقی که افتاد این بود که هیچ کدام از استعلام‌های هیات‌مدیره جدید نیامده بود و در حقیقت اعتبارنامه اعضای جدید توسط وزارت کار صادر نشد، بنابراین تا زمانی که مراحل ثبتی هیات‌مدیره جدید انجام نشده است، کلیه مسوولیت‌ها و کلیه وظایف بر عهده هیات‌مدیره سابق خواهد بود و هیات‌مدیره سابق کارش را همچنان ادامه می‌دهد. طبق آخرین اطلاعیه‌ای که از وزارت کار گرفتیم هفت عضو اصلی هیات‌مدیره داریم: عضو علی‌البدل، دو بازرس اصلی و یک بازرس علی‌البدل که در مجموع می‌شوند ۱۳ نفر که از این افراد استعلام شش نفر تاکنون آمده است و در حقیقت منتظر هستند تا استعلام بقیه بیاید و گواهی ثبت انجمن صادر شود و کارها روی روال بیفتد، کل اتفاقاتی که افتاده همین‌ها بوده است، یعنی مشکلی است که در سیستم اداری به وجود آمده و موضوع بحث استعلام‌ها است، الان هیات‌مدیره سابق مشغول فعالیت است و همه کارهای معمول در حال انجام است. امیدواریم تا حدود ۱۰ الی ۱۵ روز دیگر استعلام بقیه عزیزان بیاید، ضمن اینکه اگر هرکدام از این دوستان استعلام‌شان منفی شود حق تجدیدنظرخواهی دارند و بعد از تجدیدنظرخواهی، به یک ماه برای سپری کردن مراحل تجدیدنظرخواهی نیاز است.

شمس در پاسخ به انتقادها مبنی بر اینکه انجمن، وابستگی به وزارت کار دارد، می‌گوید: ما طبق یک سری قوانین در حال فعالیت هستیم، همچون روزنامه‌ای که برای فعالیت خود نیاز دارد تا از وزارت ارشاد مجوز را بگیرد، اگر وزارت ارشاد این مجوز را ندهد، روزنامه امکان فعالیت ندارد؛ انجمن‌های صنفی هم باید از وزارت کار مجوز خود را بگیرند و اگر این اتفاق نیفتد در حقیقت انجمن صنفی تشکیل نخواهد شد. همچنین فرض کنید مدیر مسوول یک روزنامه قرار است که تغییر کند، بنابراین آن را باید وزارت ارشاد تایید کند، همین اتفاق هم در انجمن صنفی می‌افتد و این به آن معنی نیست که انجمن صنفی به وزارت کار وابسته است؛ مجوزها را باید از مراجع قانونی گرفت تا امکان فعالیت و اجازه آن به وجود بیاید، اگر آن مرجع قانونی این مجوز را صادر نکند فعالیت متوقف می‌شود، همچون ماجرای انجمن روزنامه‌نگاران ایران که زمان آقای احمدی‌نژاد چنین اتفاقی برای آنها افتاد و الان این انجمن بالای ۱۰ تا ۱۲ سال است که در تعلیق به سر می‌برد و نمی‌تواند کاری کند، حتی نمی‌تواند به حساب بانکی خود دسترسی داشته باشد. اصلا در کشور ما امکان‌پذیر نیست تا به طور مثال پنج هزار روزنامه‌نگار دور هم جمع شوند و انجمن تشکیل دهند، آن هم بدون اینکه جایی ثبت شود، ما باید این قوانین را رعایت کنیم تا بتوانیم حساب بانکی و شناسه ملی بگیریم و فعالیت خودمان را جلو ببریم.

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده مبنی بر اینکه انجمن به مطالبات خبرنگارهای خارج از از گروه صنفی خود توجه نمی‌کند اضافه می‌کند: در رابطه با این مساله بارها در هیات‌مدیر بحث شده است، حتی در اساسنامه انجمن صنفی هم این موضوع بیان شده،  هر انجمنی که تاسیس می‌شود برای خدمت‌رسانی به اعضای خود تلاش می‌کند، این جزو قوانین کشور است و در تمام اساسنامه‌ها هم چنین چیزی است، مثلا چندین انجمن در ایران داریم؛ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مسلمان، انجمن روزنامه‌نگاران زن و انجمن روزنامه‌نگاران آزاد را داریم که همه اینها باید به اعضای خود خدمت دهند؛ در واقع اعضای خود در اولویت ارائه خدمات قرار دارند، اما در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران  مسائل کلان‌تر هم وظیفه ما است، مثلا بحث آزادی مطبوعات که به عنوان یک انجمن صنفی از این آزادی دفاع می‌کنیم و بارها در این باره بیانیه دادیم و مصاحبه کردیم، حتی برای روزنامه‌نگاری که عضو ما نبوده ولی درگیر چنین مسائلی شده حمایت و رایزنی‌هایی را انجام دادیم تا موضوع حل شود، پس طبیعتا خدمات معمول و روتین فقط به اعضای ثابت انجمن تعلق می‌گیرد، بنابراین نوع خدماتی که ارائه می‌شود متفاوت خواهد بود. طبق قانون کسی که از تمام خدمات انجمن بتواند استفاده کند باید عضو انجمن باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 237007
لینک کوتاه :