زیان‌سازی عقب‌ماندگی سخت‌افزاری

به گزارش جهان صنعت نیوز: روز گذشته هم قطعی سامانه معاملات و سایت TSETMC به عنوان اصلی‌ترین پل ارتباطی معامله‌گران با بازار، اعتراض سهامداران را به دنبال داشت. اگر چه روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت فناوری بورس گفته است که این قطعی نه به دلیل اختلال در هسته بلکه به دلیل قطعی برق بوده است اما با این حال این خلل، وقفه ۱۱دقیقه‌ای سفارش‌گیری و تعطیلی معاملات را به دنبال داشت. در همین حال مقام ناظر از تعویق بازگشایی نمادهای معاملاتی فارس، پارسان، غچین،‌ ولیز،‌ ختور و شپدیس به دلیل همین وقفه ۱۱ دقیقه‌ای خبر داد.

به موازات افزایش اختلال در سامانه معاملات بورس، وعده‌های مدیران سازمان بورس مبنی بر ارتقا و حتی بومی‌سازی سامانه معاملاتی افزایش می‌یافت. به نحوی که حتی وعده‌هایی مبنی بر ورود سامانه بومی به گردونه معاملات طی سال جاری مطرح شده بود. یازدهم تیرماه سال جاری نیز محمدعلی دهقان‌دهنوی رییس وقت سازمان بورس از راه‌اندازی سامانه بومی معاملات طی چند روز آینده خبر داده و گفته بود که این سامانه، دستاورد بومی متعلق به کشور است که با همت دانشگاهیان و مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار به زودی در مرحله استقرار قرار می‌گیرد. با این حال اما نه‌تنها این وعده به سرانجام نرسید که در مردادماه نیز مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفت و گو با سنا وعده پایان سال جاری را مطرح و اظهار کرده بود: «سامانه معاملات بومی تا پایان سال جاری بخشی از معاملات را از آن خود می‌کند تا معامله برخی نمادها به سامانه معاملاتی جدید (سامانه بومی معاملات) منتقل شود.» با این حال اما دهقان در مهرماه به ایسنا اعلام کرده بود: «هنوز تصمیم‌گیری در سازمان بورس و شرکت‌های بورس و فرابورس صورت نگرفته و به شرکت مدیریت فناوری اعلام نشده تا بتوانیم برای بهره‌برداری از سامانه بومی اقدام کنیم. پیش‌بینی می‌شود بعد از فرآیندهای قراردادی و تصمیم‌گیری شش ماه زمان برای زیر بار بردن سامانه نیاز داریم.» به نظر می‌رسد سازمان بورس تا رونمایی از سامانه بومی معاملات هنوز راه درازی پیش‌رو دارد، اما در همین حال می‌تواند دست‌کم از بروز قطعی برق به سادگی پیشگیری کند تا در آشفته بازار کنونی دست‌کم زیان جدیدی به معامله‌گران تحمیل نشود.

رونق چالش‌برانگیز

اختلال سامانه معاملاتی بازار سرمایه ایران در سال گذشته خاطرات تلخی را برای معامله‌گران به یادگار گذاشت؛ اختلالی که در آن زمان گفته می‌شد به دلیل عدم تناسب ظرفیت سامانه و خیل معامله‌گران تازه‌وارد ایجاد شده است. اگر چه این نگاه از منظر فنی صحیح به نظر می‌رسید، اما نتوانست در سال گذشته زیان سهامداران به دلیل عقب‌ماندگی زیرساخت‌های بازار سرمایه را توجیه و جبران کند. همچنین در حالی این چالش همچنان در بازار سرمایه ایران تکرار می‌شود که این روزها تعداد معاملات در مقایسه با سال گذشته، با کاهش جدی روبه‌رو بوده است. بر همین اساس این سوال مطرح است که این‌بار مسوولان سازمان با چه توضیحی می‌توانند قطعی سامانه معاملاتی را توجیه کنند؟ از سال گذشته بدین سو مسوولان سازمان بورس وعده‌های زیادی را پیرامون ارتقای سامانه معاملات و حتی بومی‌سازی آن مطرح کرده‌اند که البته هیچکدام از این وعده‌ها به سرانجام نرسیده و معامله‌گران همچنان هر از چند گاهی با قطعی سامانه به دلایل مختلف روبه‌رو هستند. کارشناسان بر این باور هستند که بازار سرمایه ایران همچنان با مشکلات جدی در زمینه سخت‌افزاری مواجه است به نحوی که حتی در صورت بهبود روند بازار و رونق معاملات، مجددا مشکلات تازه‌ای گریبان معامله‌گران در بستر معاملاتی بازار را خواهد گرفت و تجربه سال گذشته تکرار خواهد شد. به ویژه آنکه از یک سو ارتقای هسته معاملاتی در شرایط تحریم امری بعید به نظر می‌رسد و از سوی دیگر نیز اکنون که در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۰ به سر می‌بریم هنوز از سامانه بومی معاملات هم خبری نیست. در این میان همچنین نمی‌توان اختلال در سامانه‌های کارگزاری‌ها را نیز از نظر دور داشت که زیان بالایی را در برخی مقاطع به مشتریان خود تحمیل کرده‌اند. این در حالی است که به ویژه به دلیل وجود انحصار در صنعت کارگزاری، عموما پاسخ درستی نیز از سوی این نهادهای مالی به مشتریان ارائه نمی‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 239284
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا