همگرایی مسکو-پکن در زمین کی‌یف

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی بحران اوکراین را فرصتی برای تعمیق روابط چین و روسیه عنوان کرده است. به نوشته این روزنامه آمریکایی، ایالات متحده و دیگران نگران هستند که یک جنگ در اروپا می‌تواند چین را که از قبل مدعی شده است، جسورتر کند.هشدارهای آمریکا و اروپا مبنی بر اینکه روسیه در شرف حمله به اوکراین است ممکن است باعث ترس در غرب شود، اما در چین شبح جنگ واکنش متفاوتی را برانگیخته است.

یک وبلاگ‌نویس ملی‌گرای چینی معروف به هواشان کیونگ جیان هفته گذشته گفت: بحران اوکراین فرصتی تاریخی برای ما برای حل مشکل تایوان خواهد بود. این مفسر نوشت: این رویدادها انرژی ایالات متحده را تخلیه کرده و توجه واشنگتن را از چین منحرف کرد. جنگ در اوکراین روزنه‌ای تاریخی برای اتحاد سرزمین مادری خواهد بود که ما نباید آن را از دست بدهیم.

دیپلمات‌ها و ناظران قدیمی سیاست چین، این ایده را رد می‌کنند. اما هم ایالات متحده و هم برخی از همسایگان چین نگران هستند که جنگ در اوکراین، پکن را که قبلا قاطعیت داشته، قوی‌تر کند.اگر جنگ اتفاق بیفتد، حواس‌پرتی بزرگی برای ایالات متحده خواهد بود. الکساندر گابویف، کارشناس چین در اندیشکده مرکز کارنگی مسکو، با اشاره به آخرین بحران اوکراین، زمانی که روسیه از یک جنبش جدایی‌طلب در این کشور حمایت کرد و کریمه را به خاک خود الحاق کرد، گفت: برای چین، این فرصتی به بزرگی سال ۲۰۱۴ خواهد بود. این مناقشه روابط روسیه با غرب را مختل کرد و مسکو را به آغوش چین سوق داد. در خلال سال‌های ۲۰۱۳،۲۰۲۱، سهم چین از تجارت خارجی روسیه از ۱۰ به ۲۰ درصد رسید و دو برابر شد.

تحلیلگران بر این باورند که اگر آمریکا و اروپا تهدیدات خود را برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در صورت حمله مجدد به اوکراین دنبال کنند، مسکو بیش از پیش به پکن وابسته خواهد شد.

گابوف در این خصوص گفت، تراشه‌سازان چینی که پس از افزایش کنترل‌های صادراتی ایالات متحده بر روی فناوری پیشرفته تولید نیمه‌رسانا، بخشی از تجارت خود را از دست دادند، همچنان می‌توانند تراشه‌هایی را با ظرفیت تولید اصلی اما پیشرفته به روسیه عرضه کنند. او اضافه کرد: اگر شرکت‌های اروپایی مانند گروه‌های مخابراتی اریکسون و نوکیا مجبور به توقف همکاری با روسیه به دلایل سیاسی شوند، رقیب چینی هوآوی بزرگ‌ترین ذینفع خواهد بود.

اما مهم‌ترین سوالاتی که در مورد نقش بالقوه چین در مناقشه اوکراین مطرح می‌شود، به مشارکت سیاسی و نظامی این کشور با روسیه مربوط می‌شود. اگرچه دو کشور اصرار دارند که در یک ائتلاف نیستند، اما همکاری نظامی در برخی مناطق به سطحی رسیده است که با متحدان سنتی رقابت می‌کند.

ژائو مینگ ون دیپلمات سابق چین و کارشناس روسیه که اکنون در موسسه مطالعات بین‌الملل چین، اندیشکده وزارت امور خارجه، کار می‌کند، گفت: «هیچ سقفی برای توسعه روابط ما وجود ندارد، هیچ محدودیتی وجود ندارد. این به دوستان غربی ما فضای زیادی برای تخیل می‌دهد. می‌توان گفت ما حتی متحدتر از هر متحدی هستیم.»

ژائو افزود که روسیه و چین در درگیری‌هایی که از نظر آنها توسط قدرت‌های خارجی تحریک شده است از یکدیگر حمایت خواهند کرد. او گفت: «اگر چین مجبور می‌شد تایوان را با زور متحد کند و آمریکا مداخله می‌کرد، من معتقدم روسیه بیکار نمی‌نشست». ژائو تاکید کرد، روسیه توسط ایالات متحده و اروپا که «فضای استراتژیک آن را به شدت تحت فشار قرار داده بودند» مجبور به حرکت علیه اوکراین شد.

پکن با بیانیه‌ای که منعکس‌کننده این موضع است از روسیه حمایت کرده است. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، پنجشنبه گذشته به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «نگرانی‌های امنیتی منطقی روسیه باید جدی گرفته و حل شود.» وانگ افزود که امنیت در اروپا را نمی‌توان با «تقویت یا حتی گسترش بلوک‌های نظامی» تضمین کرد، این اشاره آشکار به درخواست مسکو برای تضمین عدم پذیرش اعضای بیشتر ناتو در اروپای شرقی است. اگر روسیه در جنگ اوکراین به دنبال حمایت چین باشد، پکن ممکن است در موقعیتی باشد که بتواند کمک کند.

الکساندر کورولف کارشناس روابط امنیتی روسیه و چین در دانشگاه نیو ساوت ولز، گفت که تمرینات مشترک مکرر و اساسی، همکاری در زمینه توسعه تسلیحات، مشاوره منظم در مورد مسائل نظامی و امنیتی و تبادل پرسنل نظامی طولانی‌مدت این امکان را فراهم می‌کند این دو ارتش به طور مشترک در جنگ‌های واقعی همکاری کنند. او گفت: «آنها یک سیستم فرماندهی مشترک را معرفی کرده‌اند، کدها و سیگنال‌هایی وجود دارد که هم نیروهای چینی و هم روسیه می‌توانند آنها را بخوانند و اطلاعات به طور مکرر بین این دو رد و بدل می‌شود.»

به گفته تحلیلگران، این دو ارتش احتمالا در زیرساخت‌های فضایی مورد نیاز برای ردیابی موشک‌های دشمن و هدایت سیستم‌های فرماندهی، ارتباطات و هدف‌گیری خود به یکدیگر کمک خواهند کرد.
مارک هیلبورن، کارشناس دفاعی در کینگز کالج لندن گفت: «چین می‌تواند ایستگاه‌های راداری زمینی در روسیه و بالعکس روسیه در چین داشته باشد و این امر به طور گسترده فضای آنها را گسترش می‌دهد.» علاوه بر این، دو کشور به دنبال اتصال Glonass و Beidou، سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی خود هستند که به مسکو و پکن تعداد بیشتری از ماهواره‌های مجهز به GPS نسبت به آمریکا می‌دهد.

روسیه عملیات تجاری بزرگی برای گلوناس ندارد که ارتش بتواند به عنوان پشتیبان از آن استفاده کند. بنابراین اگر سیستم‌های آن غرق شوند یا ماهواره‌هایش در یک درگیری به خطر بیفتند، می‌تواند از چین کمک بگیرد. بسیاری از ناظران تردید دارند که به این نتیجه برسد. اگرچه چین و روسیه در برابر موقعیت ابرقدرت آمریکا عقب‌نشینی کرده‌اند، اما در مسائل منطقه‌ای یا داخلی محتاط‌تر بوده‌اند.
کورولف گفت: «نه چین و نه روسیه در زمینه‌هایی که منافع طرف مقابل اولویت دارد، حرکت‌های جسورانه‌ای انجام نمی‌دهند و از ادعاهای ارضی بحث‌برانگیزتر یکدیگر نیز حمایت نمی‌کنند. این همان چیزی است که در بحران قبلی اوکراین و در جریان جنگ ۲۰۰۸ گرجستان رخ داد. چین چیز زیادی نگفت اما طبق معمول به تجارت ادامه داد.» او افزود که مسکو و پکن زمانی که هدفشان مقابله با ایالات متحده است، به شدت از یکدیگر حمایت می‌کنند.

اگر چین بحران اوکراین را بخشی از مبارزه جهانی بداند، می‌تواند از آن برای از بین بردن قدرت ایالات متحده استفاده کند، اگرچه ناظران می‌گویند پکن به تایوان حمله نخواهد کرد.
یک دیپلمات اوکراینی در آسیا گفت که انتظار دارد پکن تلاش‌های خود را برای تضعیف منافع ژاپن افزایش دهد، به عنوان مثال با افزایش تعداد کشتی‌هایی که گارد ساحلی این کشور برای گشت‌زنی در آب‌های اطراف جزایر سنکاکو یا دیائویو مورد مناقشه استفاده می‌کند. کارشناسان ژاپنی همچنین نگران هستند که چین حملات سایبری بیشتری را به اهداف نرم در ژاپن انجام دهد.

چین، شریکی بسیار امیدوارکننده

از طرفی، سفیر روسیه در انگلیس گفت، گام‌های غیردوستانه غرب علیه روسیه و چین، در حال نزدیک کردن این دو کشور به همکاری دوجانبه در حوزه‌های مختلف است.

آندری کلین، سفیر روسیه در انگلیس در گفت‌و‌گو با روزنامه ساندی تایمز گفت: اینطور بگویم که ما اکنون بهترین روابط را با چین داریم. احتمالا این بهترین دوران در مناسبات ماست و قبلا هرگز این طور نبوده است. هر چه فشار بیشتری علیه ما باشد، چین هم همان فشارها را از سوی متحدان به ویژه ایالات متحده تجربه می‌کند. اطمینان دارم که آنها ما را به سمت نزدیک شدن به یکدیگر سوق می‌دهند.

به گفته این دیپلمات روسیه، مسکو همکاری فعالی با مقامات چینی برای اجرای پروژه‌های مشترک در بخش‌های اقتصادی مختلف دارد، از جمله در بخش گاز. آندری کلین با بیان اینکه چین یک شریک بسیار امیدوارکننده است، گفت: می‌توانم بگویم که از نظر تامین گاز و نفت به چین، چین شریک بسیار مشتاقی است، زیرا بازار بزرگی دارد و به مقدار زیادی از آن منابع نیاز دارد. باور کنید که ممکن است ما خط لوله‌های بسیار بیشتری به سمت چین بسازیم تا اروپا و این برای ما بسیار سودآورتر، باثبات‌تر و آرام‌تر از کار روی این خط لوله شمالی خواهد بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 244900
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *