درخواست نوسازی ماشینآلات صنعتی
به گزارش جهان صنعت نیوز: در ادامه وقتی مسوولین از ورود سیمان به بورس کالا صحبت کردند تصور بر این بود که ممکن است قیمتها واقعی شده و شاهد روند طبیعی عرضه و تقاضا و قیمتهای واقعی باشیم اما همچنان دلالان جولان داده و حتی برخی فعالان این حوزه میگویند که مشکلی حل نشده است. با توجه به حجم و وزن سیمان، حملونقل آن به نوعی ضربهای مهلک برای صنعت سیمان کشور شناخته شده است. از آنجا که استهلاک ناوگان حملونقل بالاست در نتیجه رانندهها سراغ کالاهایی میروند که حمل آنها صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد. از طرف دیگر افزایش هزینه تعمیرات به دلیل افزایش نرخ ارز باعث شده قدرت مانور سیمانکاران کشور کمتر شود و همین امر باعث وقفه در تولید در کنار ضعف تامین برق و گاز شده است.
صنعت سیمان و بتن کشور در گرو این مشکلات بود که صحبت از ورود به بورس کالا شد. اواخر خرداد سالجاری بود که سیمان وارد بورس کالا شد و در نتیجه آن همه کارخانجات سیمان موظف شدند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. از آن زمان تا به امروز این موضوع جا افتاد و روش سنتی فروش که بیش از ۸۰ سال در کشور جاری بود به سمت روش نوین یعنی عرضه در بورس سوق یافت. در حالی که این موضوع رضایت نسبی برای فروشندگان و خریداران سیمان ایجاد کرد اما برای عدهای خوشایند نبوده است و همچنان در این عرصه شاهد حضور دلالان هستیم.
در گذشته واسطهها اقدام به خرید در تناژ بالا و فروش آن میکردند. اما وقتی بتنسازها یا پیمانکارها از طریق کارگزاران خرید خود را انجام دادند، فروش در تناژهای بالا یعنی ۵ یا ۱۰ هزار تن دیگر انجام نشد یا بسیار محدود شد. اما این مساله راه ورود دلالان به بازار سیمان را نبست. با اینکه برای محدود کردن دلالان و واقعی شدن قیمتها سیمان وارد بورس شد اما گفته میشود که هنوز هم دلالان فروش سیمان در بازار آزاد به شدت فعال هستند و تولیدکنندگان بتن عمدتا از طریق این واسطهها سیمان مورد نیاز کارخانههای خود را تامین میکنند. یکی از دلایل این امر این است که هنوز هم برخی ترجیح میدهند به علت مسائلی مانند مالیات از دلالها خرید کنند. در این راستا پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به وزارت صمت این بوده که برای پروژههای سیمان بر تسهیلات خاصی قرار دهند. به این معنی که زمان خاصی را در نظر بگیرند که متقاضیان بتوانند خرید کنند یا سیمان فله تنها به این صنایع داده شود تا دیگر دلالها نتوانند ورود کنند.
نقش سیمان در اقتصاد از آن رو مهم است که بنا به گفته کارشناسان به طور میانگین بیش از ۲۵ هزار نفر به طور مستقیم در کارخانجات سیمان مشغول به کار هستند. با در نظر گرفتن ضریب اشتغال صنایع معدنی (که یک به هفت است یعنی از هر شغل مستقیم، هفت شغل غیرمستقیم ایجاد میکند) ۱۷۵ هزار نفر دیگر به طور غیرمستقیم در صنعت سیمان اشتغال دارند.
در همین رابطه رییس کمیسیون سرمایهگذاری اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس کالا در عمل با نواقصی همراه بود، گفت: به دلیل عدم اجرای صحیح این تصمیم، دلالان فروش سیمان در بازار آزاد به شدت فعال هستند و تولیدکنندگان بتن عمدتا از طریق این واسطهها سیمان مورد نیاز کارخانههای خود را تامین میکنند.
شاهین ظهوری با اشاره به ظرفیتهای البرز در حوزه بتن و قطعات پیشساخته بیان کرد: استان البرز از جمله استانهای صنعتی است که در زمینه تولید بتن در کشور در جایگاه شاخصی قرار دارد. وی با تاکید بر وجود فضای رقابتی سالم در بین کارخانجات فعال در سطح استان که توانایی لازم برای تولید بتن و قطعات پیشساخته را دارند، افزود: در این زمینه صرفا بحث تولید بتن مطرح نیست و شرکتهای تولیدکننده قطعات پیشساخته با به کارگیری فناوریهای نوین در حال توسعه این فعالیتها هستند.
ظهوری در ادامه با اشاره به مشکلات پیشروی فعالان حوزه بتن استان عنوان کرد: مهمترین مشکل، تامین مواد اولیه به ویژه سیمان است که از سال گذشته شاهد نوسانات زیادی در این حوزه بودهایم.
رییس کمیسیون سرمایهگذاری (پول و بانک) و توسعه خدمات اتاق بازرگانی البرز گفت: قطعی برق واحدهای صنعتی از دیگر چالشهای موجود در این حوزه است که با تعطیلی واحدهای تولیدی سبب افزایش قیمت محصول نهایی شده است.
در بازار آزاد دلالان به شدت فعال هستند
وی تصمیم دولت برای عرضه سیمان در بورس کالا را از دیگر مشکلات پیشروی فعالان صنعت بتن برشمرد و افزود: اجرای این تصمیم در عمل با نواقصی همراه بود و به درستی پیادهسازی نشد، از طرفی در انجام آن سلیقهای برخورد شده است. به همین دلیل در بازار آزاد دلالان به شدت فعال هستند و عمدتا تولیدکنندگان بتن از طریق این واسطهها سیمان مورد نیاز کارخانههای خود را تامین میکنند که این امر لزوم ساماندهی را متذکر میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه فعالان صنعت بتن در دیگر شهرهای کشور با چالشهایی در زمینه حملونقل بار مواجه هستند، گفت: خوشبختانه در البرز مشکل آنچنانی در خصوص حملونقل بار برای تولیدکنندگان بتن وجود ندارد اما یک مساله جدی بحث آلودگی هوا در استان است که گاهی منجر به تعطیلی کارخانهها میشود و این مساله چالشی مهم بر سر راه تولیدکنندگان محسوب میشود.
ظهوری در ادامه بیان کرد: حجم تردد ماشینآلات حمل بتن آماده در محورهای مواصلاتی استان در قیاس با کل حجم خودروهای عبوری از این محورها به ویژه اتوبان کرج- تهران بسیار ناچیز است و نمیتواند دلیل موجهی برای تعطیلی کارخانجات بتن استان باشد. انتظار میرود که نهادهای متولی در بحث سنجش و پایش آلودگی هوا با مراکز صنعتی و تولیدی تعامل بیشتری داشته باشند تا کمتر شاهد تعطیلی کارخانههای استان باشیم. رییس کمیسیون سرمایهگذاری (پول و بانک) و توسعه خدمات اتاق بازرگانی البرز افزود: در خصوص قطع سهمیه سوخت کارخانجات با ورود و حمایت سازمان صمت مساله تا حدودی مرتفع شد.
افزایش قیمت قطعات یدکی ماشینآلات صنعتی
ظهوری با اشاره به نوسانات قیمت دلار و به دنبال آن افزایش قیمت قطعات یدکی ماشینآلات صنعتی گفت: به دلیل شرایط تحریمی و فرسودگی تجهیزات در این حوزه با معضل جدی مواجه و نیازمند بهسازی، نوسازی، تعویض و ارتقای ماشینآلات هستیم.
وی با بیان اینکه بتن آماده به عنوان یک کالای مصرفی فقط در محدوده شهر و استان محل تولید قابلیت عرضه دارد، گفت: با توجه به محدودیتهای صادراتی بتن، شرکتهای فعال در این زمینه به تولید و صادرات قطعات پیش ساخته مشغول هستند.
رییس کمیسیون سرمایهگذاری (پول و بانک) و توسعه خدمات اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد: به ویژه شرکتهای فعال در زمینه تولید محصولات دانشبنیان از جمله خانههای پیشساخته، میتوانند دانش فنی و مهندسی و تکنولوژی ساخت سازههای بتنی را صادر کنند. در صورت توسعه دانش فنی و مهندسی در زمینه پیشساختهسازی کشورهای عراق، افغانستان و سوریه بازار هدف مناسبی خواهند بود.
چالش فعالان صنعت بتن
ظهوری همچنین در خصوص انتظارات تولیدکنندگان حوزه بتن البرز از اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی گفت: فعالان حوزه صنعت بتن استان با چالشهایی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه هستند و انتظار میرود که با پیگیری متولیان بخش خصوصی بستری فراهم شود تا از طریق بورس یا خارج از این شبکه مواد اولیه مورد نیاز در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد.
وی بیان کرد: بخش خصوصی و در راس آن اتاق بازرگانی میتواند در راستای تعامل با دستگاههای اجرایی استان اقدامات موثری نیز به منظور جلوگیری از تعطیلی مکرر واحدهای صنعتی به بهانههای مختلف از جمله آلودگی هوا بردارد. پیگیری بهسازی و نوسازی ماشینآلات صنعتی نیز بخش دیگری از مطالبات صنعتگران از متولیان بخش خصوصی است.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنلینک کوتاه :