بلایی که غرب بر سر پوتین آورد

فیروز فصیحی *

تشابه سیاست غرب و به ویژه ریگان که شوروی را به خاک سیاه نشاند و در نتیجه، شوروی را به فروپاشی کشاند، این روزها در تحولات اوکراین به چشم می‌خورد.

در صورت تصرف کامل اوکراین و انتخاب یک رهبر نوکرصفت برای اوکراین، غرب هیچ کمک مالی به دولت دست‌نشانده پوتین نمی‌کند و پوتین ناچار است که هزینه زندگی ۴۵ میلیون نفر را بپردازد. از طرفی هزینه نگهداری و تامین نیاز و‌ مخارج نیروهای مسلح روسیه در اوکراین کمر اقتصاد پوتین را خواهد شکست. در عین حال، عدم دریافت مطالبات خود از اروپا و نیز اثر وحشتناک تحریم‌ها مزید بر فاجعه اقتصادی روسیه خواهد شد.

در واقع می‌توان گفت که در صورت تحریم جهانی، هند، کوبا ، چین ، ویتنام نیز نخواهند توانست به طور موثر به اقتصاد روسیه کمک کنند. این در حالی است که جنگ‌های چریکی در اوکراین، چچن و گرجستان و خرابکاری‌های داخلی خود مزید بر علت خواهند شد. فقر اقتصادی ناشی از مراتب شش‌گانه فوق باعث ضدیت علیه پوتین و سیاست سرکوب‌گرانه او و نهایتا سقوط و بیچارگی او خواهد شد.

از طرفی کمک‌های تسلیحاتی، مالی غرب به مبارزان علیه روسیه در اوکراین و سایر نقاط نیز روزبه‌روز منجر به ناتوانی روسیه خواهد شد. نکته مهم دیگر تغییر سیستم‌های دفاعی کشورهای روسیه مانند فنلاند، لتونی، استونی و سوئد نیز بیشتر به ضرر روسیه پیش خواهد رفت.

این مختصر حاصل تمامی مطالب در باره وضع روسیه و نتایج حمله به اوکراین است. باید توجه کرد که واحد زمان در عمر یک کشور حداقل ۱۰ سال است- در حالی که فقط چهار روز از حمله پوتین به اوکراین گذشته است. باید صبر کرد، آینده روسیه را نیز مانند صدها اتفاق دیگر در زندگی شاهد خواهیم بود.

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 249861
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا