صنایع‌دستی لاکچری می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:   ادامه روند فعلی بی‌شک موجب گران شدن صنایع‌دستی و ایجاد روند نزولی در اقتصاد این هنر- صنعت ایرانی می‌شود.در این گزارش سعی کرده‌ایم ضمن گفت‌وگو با فعالان حوزه صنایع‌دستی راهکاری برای خروج از وضعیت فعلی را پیش پای مسوولان امر قرار دهیم.

* پایین بودن توان مالی مردم

اگرچه در نوروز ۱۴۰۱ بار دیگر جریان گردشگری داخلی در کشور اتفاق افتاد و به تبع آن میزان فروش صنایع‌دستی نیز بهبود یافت، اما نرخ بالای تورم از یک سو و کاهش توان مالی مردم از سوی دیگر مانع شکل‌گیری یک جهش اقتصادی در حوزه صنایع‌دستی شد.

درواقع از سویی مردم توان مالی خرید صنایع‌دستی که به واسطه افزایش دستمزدها در سال جاری با جهش قیمتی مواجه شده بود را نداشتند و از سوی دیگر تولیدکنندگان صنایع‌دستی نیز فاقد توان مالی اجاره غرفه در نمایشگاه‌های نوروزی و تامین حداکثری محصول بودند.

خاطره استادرضایی «رییس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران» با وجود تایید بهبود وضعیت فروش صنایع‌دستی نسبت به سه سال گذشته معتقد است که توان مالی پایین مردم مانع رسیدن به نتیجه حداکثری شده است.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران در خصوص  بحث فروش صنایع‌دستی با اشاره به پایین بودن توان مالی خرید به «جهان‌صنعت» گفت‌: در بحث فروش فضا بد نبود اما اتفاقی که نمی‌توان از آن گذشت و نکته‌ای نیز نیست که بگوییم به شخص یا نهاد خاصی برمی‌گردد، پایین بودن قدرت مالی خرید بود. اگرچه بازخورد و تلاش‌های مثبتی صورت گرفت و بازدیدکننده زیادی نیز از غرفه‌های صنایع‌دستی داشتیم اما تولید‌کننده و غرفه‌دار صنایع‌دستی توان مناسبی برای پرداخت در ازای اجاره غرفه‌های نمایشگاه‌های صنایع‌دستی نداشت و به همین دلیل اجاره غرفه‌ها صرفا براساس درصد فروش صورت گرفت. برهمین اساس نیز سرمایه‌گذاران حوزه صنایع‌دستی درگیر حواشی شدند و بحث تامین سرمایه برای فعالان حوزه تا حدودی سخت شد؛ البته در همه جا نیز شرایط به این شکل نبود و می‌توان گفت که فضای کلی رو به رشد بود.

استادرضایی با اشاره به بهبود کلی فضا در نوروز ۱۴۰۱ به «جهان‌صنعت» گفت‌: به طور کلی بعد از دو سال هم وضعیت گردشگری و هم وضعیت برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی یک تغییر فاحش داشت. در نوروز امسال در تهران هم در نمایشگاه‌هایی که شهرداری مستقیم ورود پیدا کرد و هم در نمایشگاه‌هایی که از طریق اتحادیه صنایع‌دستی استان تهران برگزار شد فضای بسیار متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته رقم خورد. به هر روی نوروز امسال اقبالی که از سوی مردم به صنایع‌دستی اتفاق افتاد بسیار خوب بوده و شرایط به مراتب بهتر از سه سال گذشته بوده است.

افسانه صالح‌خو مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع‌دستی استان خوزستان نیز در خصوص پایین بودن توان مالی مردم به «جهان‌صنعت» گفت‌: یکی از چالش‌های این عرصه کاهش قدرت خرید مردم است که به علت شرایط کلی اقتصادی رخ داده و از میزان خرید و در نتیجه، سرعت چرخه خرید و مصرف کاسته است. البته معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از طریق برقراری ارتباط با صاحب‌نظران و طراحان در پی پایین آوردن هزینه تولید و از طریق رایزنی با فعالان اقتصادی درصدد تسهیل فروش و کاهش قیمت است و خوشبختانه تاکنون موفقیت‌هایی نیز در این خصوص دست داده و منجر به ثبات و یا حتی بهبود وضعیت شده است.

* کمبود مواد اولیه صنایع‌دستی

کمبود مواد اولیه در طول سال گذشته تبدیل به مشکل اصلی فعالان حوزه صنایع‌دستی شده بود، امسال نیز با وجود بهبود وضعیت فروش صنایع‌دستی، به زعم فعالان این حوزه همچنان اقدامی اساسی برای حل این مشکل دیرینه صورت نگرفته است.

افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه حوزه صنایع‌دستی همچون ابریشم طبیعی از جمله مهم‌ترین چالش‌های امروز حوزه صنایع‌دستی است که باعث شده امکان فروش برخی از انواع صنایع‌دستی در داخل کشور عملا وجود نداشته باشد. در نهایت افزایش قیمت مواد اولیه باعث افزایش قیمت تمام‌شده صنایع‌دستی شده و همین امر بسیاری از انواع صنایع‌دستی را تبدیل به کالاهایی لوکس و غیرقابل خرید برای اکثریت مردم کرده است.

در همین زمینه استاد رضایی رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران ضمن اشاره به این نکته که هنوز اقدامی اساسی برای ارائه مواد اولیه ارزان به فعالان صنایع‌دستی صورت نگرفته به «جهان‌صنعت» گفت‌: شاید به واسطه قرار گرفتن در ماه رمضان هنوز مسوولان مربوطه در سکون هستند و اقدامی در خصوص رفع مشکل تامین مواد اولیه صنایع‌دستی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد‌: پیش‌بینی ما به واسطه اقداماتی که خود صورت داده‌ایم این است که بعد از ماه مبارک رمضان و نهایتا در سه ماهه اول سال جاری بتوانیم شاهد تغییرات در این حوزه باشیم. در اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان خودمان تلاش کرده‌ایم با ایجاد ارتباطات و پشتیبانی و نیز از طریق شناسایی و تنظیم جامعه هدف به فعالان صنایع‌دستی کمک کنیم. با این وجود تا این لحظه اتفاق فاحشی نه در اواخر سال ۱۴۰۰ و نه در این ابتدای سال ۱۴۰۱ در زمینه تامین مواد اولیه نیفتاده است.

صالح‌خو مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع‌دستی استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و مشکلات امروز صنایع‌دستی را بحث امکان ارتباط خوشه‌های گوناگون تولیدی به منظور تامین مواد اولیه ارزان‌قیمت برای تولید ارزیابی می‌کند و می‌افزاید‌: اعتبارات مطالعاتی و ترویجی صنایع‌دستی برای وسعت برنامه‌های اندیشیده شده کافی نیست و به همین علت، این روند کند اما در حال حرکت است.

* لزوم چاره‌اندیشی برای صنایع‌دستی

افزایش نرخ مواد اولیه حوزه صنایع‌دستی از یک سو و توان اقتصادی پایین مردم برای خرید محصولات مرتبط با این هنر- صنعت شرایطی را ایجاد کرده که لزوم چاره‌اندیشی بخش دولتی را تبدیل به امری اجتناب‌ناپذیر کرده است.

آن‌طور که از نظرات کارشناسان حوزه صنایع‌دستی برمی‌آید بدون ارائه تسهیلات و ارائه ارز دولتی برای تامین مواد اولیه، نمی‌توان امیدی به ادامه فعالیت و نقش‌آفرینی موثر صنایع‌دستی در اقتصاد کشور داشت.

باتوجه به شرایط نامساعد حوزه صنایع‌دستی، به نظر دولت ‌بایدهوشیارانه عمل کرده و با ارائه تسهیلات و یا تامین مواد اولیه ارزان مانع این شود که چرخ صنایع‌دستی کشور از حرکت باز ایستد.

طبیعی است که گران بودن مواد اولیه می‌تواند حتی باعث گران شدن هزینه آموزش صنایع‌دستی شود؛ امری که در بلندمدت می‌تواند موجب فراموشی بسیاری از صنایع‌دستی ریشه‌دار ایرانی شده و باعث شود که صنایع‌دستی صرفا تبدیل به اشیایی تجملاتی در گالری‌ها و خانه‌های افراد ثروتمند شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 256145
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا