xtrim

منافع جام‌جهانی قطر برای ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز: برای بررسی بیشتر موضوع و ارزیابی امکان‌سنجی پذیرش مسافر در اثنای جام‌جهانی قطر با تنی چند از فعالان و کارشناسان حوزه گردشگری کشور گفت‌و‌گو کردیم.این کارشناسان به اتفاق نظر معتقدند که ایران با وجود برخی از ضعف‌ها در حوزه‌های زیرساختی و برندینگ توانایی جذب بخشی از گردشگران جام‌جهانی قطر را دارد و باتوجه به نزدیکی کشورمان به میزبان جام‌جهانی، ایران می‌تواند پذیرای گردشگران بین‌المللی جام‌جهانی قطر باشد.

پایین بودن هزینه خدمات گردشگری در ایران

محمدحسین یزدانی رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران که خود به عنوان یک راهنمای گردشگری سال‌هاست از نزدیک با گردشگران خارجی در ارتباط است معتقد است که ایران باتوجه به هزینه پایین خدمات گردشگری می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای گردشگران خارجی باشد.

opal

یزدانی در واکنش به اظهارات روزنامه بریتانیایی در خصوص ناتوانی ایران برای جذب گردشگران جام‌جهانی به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرمن صحبت‌های مطرح‌شده از سوی این رسانه بریتانیایی صحیح نیست. البته درست است که زیرساخت‌های ما ضعف‌هایی دارد اما به هر روی ما این امکانات اقامتی را داریم و در جزیره کیش یکی از بهترین تاسیسات اقامتی کل کشور را در اختیار داریم. در جزیره قشم هم اگرچه تاسیسات اقامتی ما ضعیف است اما آرام آرام دارد در آنجا نیز پیشرفت‌هایی حاصل می‌شود. از سوی دیگر فقط هتل به عنوان مزیت گردشگرپذیر بودن نباید در نظر گرفته شود؛ در ایران قیمت دایوینگ و گردشگریِ دریاییِ روزانه در جزایر کیش و قشم کمتر از یک دهم آن چیزی است که در امارات و قطر اتفاق می‌افتد. باتوجه به مجموع این شرایط نمی‌توان صرفا برمبنای ضعف‌های زیرساختی مدعی شد که ایران توان جذب گردشگر برای جام‌جهانی قطر را ندارد.

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران با اشاره به اینکه بخشی از نگاه گردشگری که برای جام‌جهانی می‌آید ورزش بوده و بخشی دیگر معطوف به تفریح است به «جهان‌صنعت» گفت: بخشی از تفریحات مربوط به مواردی است که در ایران وجود ندارد اما این امکان وجود دارد که گردشگران این تفریحات را نیز در دوحه داشته باشند. با این وجود تفریحات بسیار زیاد دیگری در ایران وجود دارد که گردشگران جام‌جهانی می‌توانند در ایران از آنها استفاده کنند که بوم‌گردی‌ها و تجربه‌های غذایی ایران می‌تواند از جمله آنها باشد. بنابراین دور از ذهن نیست که بتوانیم یک بخشی از گردشگران جام‌جهانی قطر را جذب کنیم.

سیاه‌نمایی روزنامه بریتانیایی

سیدمحمدکاظم خلدی‌نسب کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری که سابقه فعالیت به عنوان عضو شورای معاونان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری را در کارنامه خود دارد در واکنش به مطلب رسانه بریتانیایی به «جهان‌صنعت» گفت: این رسانه‌ها قطعا صلاح و مصلحت ما را نمی‌خواهند و این بعد را ایجاد می‌کنند که یک نگاه منفی ایجاد کرده و آن را به ما تلقین کنند. به نظر من برای میزبانی از گردشگران جام‌جهانی قطر باید سه رکن در نظر گرفته شود، یکی وزارت ورزش بوده که متولی قضیه است، دیگری وزارت امور خارجه است که باید هماهنگی‌های لازم برای ارائه تسهیلات جهت ورود گردشگران خارجی را داشته باشد و در نهایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که حوزه ارتباطی و فراهم کردن تسهیلات اقامتی را باید در نظر داشته باشد.

این سه رکن در قالب یک کمیته با همکاری سایر حوزه‌ها و تشکل‌های خصوصی می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و یکسری ملاحظاتی را برای پذیرش گردشگران جام‌جهانی قطر در نظر بگیرند.

وی در پاسخ به این نقد که گفته می‌شود محدودیت‌های موجود در کشور مانع حضور گردشگران جام‌جهانی در ایران است گفت: براساس۱۰محوری که در کد جهانی اخلاق در گردشگری برای تمام دنیا معرفی شده، احترام به آداب و رسوم کشور میزبان مد نظر قرار گرفته است. من مطمئن هستم آنچه که گردشگران خارجی به آن نیاز دارند در اختیار داشتن محیط آرامش‌بخش برای اقامت است. همچنین ما می‌توانیم تورهایی برای سفرهای چند روزه و معرفی موسیقی ایرانی را در برنامه گردشگران جام‌جهانی بگنجانیم تا هم از تنوع آب و هوای ایران برخوردار شوند و هم با فرهنگ و تمدن ایران آشنا شوند.

خلدی‌نسب با ذکر اینکه حتما کشور قطر نمایندگانی را برای بررسی کیفیت خدمات مراکز اقامتی ایران به جزایر ایران می‌فرستد گفت: قطعا کشور ما استانداردهایی که باید برای هتل‌های چهار و پنج ستاره رعایت شود را ندارد چراکه خیلی از آیتم‌ها را نمی‌توانیم در هتل‌هایمان پیاده کنیم. باتوجه به استقبال بسیار خوب گردشگران خارجی از بوم‌گردی‌ها به نظرم جام‌جهانی فرصت خوبی است که فضا را به سمت اسکان گردشگران در اقامتگاه‌های بوم‌گردی ببریم؛ این اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیار تنوع داشته و می‌تواند برای گردشگران خارجی جذاب و آرامش‌بخش باشد، چراکه برای گردشگر خارجی که بیشتر در محیط هتل بوده حضور در اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌تواند جذابیت داشته باشد. به نظرم بر همین مبنا به ظرفیت پذیرش گردشگران در بوم‌گردی‌ها باید توجه داشت.

پیشنهادهایی برای میزبانی از گردشگران جام‌جهانی

میلاد نایینیان راهنمای گردشگری فعال در حوزه گردشگران ورودی نیز در خصوص امکان میزبانی از بخشی از گردشگران جام‌جهانی قطر در ایران به «جهان‌صنعت» گفت: باید توجه داشته باشیم که قطر این دستاورد بزرگ را با تکیه به سرمایه‌گذاری‌هایی همچون ساختن امکانات به‌روز جهان، ورزشگاه‌های مدرن و استفاده از شخصیت‌های معتبری مثل زیدان فوتبالیست نامدار فرانسوی به دست آورده است. اما در صورت سفر تماشاگران جام‌جهانی، ایران به عنوان مقصد دوم می‌تواند از این فرصت بهره برده و نتایج خوبی را به دست آورد. به نظر من وزارت گردشگری می‌تواند برای ایجاد جذابیت همزمان با برگزاری جام‌جهانی اقدام به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ایران در جزیره‌های قشم و کیش کند.

نایینیان می‌افزاید: در همین مدت زمان باقیمانده تا جام‌جهانی باید داشته‌هایمان را به صورت سازمان‌یافته در دو جزیره کیش و قشم متمرکز کنیم. به عنوان نمونه می‌توانیم نمایشگاهی از ۱۰ هزار سال معماری ایران در این جزایر به زبان‌های بین‌المللی برگزار کنیم. توجه داشته باشید که تکنیک‌هایی مثل تاق، گنبد، بادگیر (که امارات برای تصاحبش نقشه کشیده و باید زودتر از سوی ایران ثبت جهانی بشود)، مناره، ایوان و کاریز همگی شاهکار معماری پربار ایران هستند که در همه جای جهان کاربری دارند. این راهنمای گردشگری ادامه می‌دهد: همچنین می‌توان جشنواره هشت هزار سال موسیقی ایرانی را داشته باشیم. فراموش نکنیم نخستین سند موسیقی بشر در تپه چغامیش استان خوزستان به دست آمده است. ایران چهارده ساز موسیقی خاص خود را دارد که می‌توان در نمایشگاه‌هایی در قشم و کیش جلوی گردشگران ایرانی و خارجی با آنها نواخت و ضمن معرفی این سازها، اوقات مفرحی را برای گردشگران فراهم کرد.

نایینیان ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در زمینه گردشگری خاطرنشان ساخت: مورد دیگری که ما می‌توانیم همزمان با جام‌جهانی در دو جزیره قشم و کیش داشته باشیم برگزاری جشنواره میوه‌ها و خوراک‌های بومی ایران است که قطعا برای گردشگران ایرانی و خارجی جذاب خواهد بود. از میان میوه‌ها انار و پسته بومی ایران محبوب هستند و می‌شود در جشنواره روی این دو میوه مانور ویژه داشت. مورد دیگر نمایشگاه یا مسابقات ورزش‌های ایران است که ما باید هم در زمان برگزاری جام‌جهانی و هم به صورت میزبانی‌های سالانه مسابقات جهانی برای آقایان و بانوان در این حوزه داشته باشیم. کشتی ایرانی که امروز در اثر سهل‌انگاری‌های ما در جهان با نام کشتی آزاد شناخته می‌شود نتیجه رویکرد انفعالی ماست. در حوزه ورزش همچنین چوگان با سابقه چهار هزار ساله متعلق به ایران است و نیز ورزش باستانی یا پهلوانی که می‌توان در زمان حضور گردشگران خارجی در ایران در قالب برنامه‌هایی آنها را به جهانیان معرفی کنیم. در نهایت باید بگویم شما این حجم از غنای فرهنگی را در کمتر کشوری از جهان می‌توانید ببینید و همه اینها می‌تواند در خلال میزبانی ایران از گردشگران جام‌جهانی قطر به زبان‌های زنده جهان به مردم همه کشورهای مختلف معرفی و ارائه شود.

ضعف ایران در حوزه برندینگ

مهسا فراهانی کارشناس جهانگردی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در خصوص ظرفیت کشور برای پذیرش بخشی از گردشگران جام‌جهانی قطر گفت: جام‌جهانی فرصت بسیار مناسبی برای ایران است، البته قطعا کشورهای دیگری نیز که در حاشیه خلیج‌فارس هستند از این فرصت استفاده خواهند کرد. نباید از نظر دور داشت که تصویر جهانی کشورها برای جذب گردشگر اثرگذار است.

باید بپذیریم تصویر جهانی کشور ما جدای از بخش تاریخی کشورمان که مورد علاقه گروهی از گردشگران علاقه‌مند به تاریخ است، چندان شناخته شده نیست. شاید اگر خیلی از جاذبه‌های گردشگری ما را به یک فرد اروپایی نشان دهید نتواند تشخیص دهد متعلق به چه کشوری است. لذا متاسفانه ما تصویر و برند شناخته‌شده‌ای در زمینه گردشگری کشورمان نداریم. با این وجود امید داریم کسانی که علاقه‌مند به شناخت جوامع مختلف و توریسم ماجراجویانه و خلاقانه هستند، هزینه کرده و به کشور ما سفر کنند. قطعا در حوزه اقامت و نیز در حوزه راهنمایان گردشگری می‌توانیم از حضور گردشگران جام‌جهانی قطر در ایران منتفع شویم. بنابراین امید داریم برای مناطق آزاد همچون کیش و قشم جذب گردشگران جام‌جهانی قطر محقق شود و شاهد یک رونق درست، پایدار و آگاهانه برای این مناطق باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیورزشی
شناسه : 258252
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *