xtrim

هیچ قاعده و ضابطه‌ای در متروپل رعایت نشده/آنقدر قدرت داشتند که هیچ کس نمی‌توانست نظارت کند

به گزارش جهان صنعت نیوز: حمزه شکیب در شصت‌وهفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان میزبان ویژه حضور پیدا کرد تا درباره ساختمان‌های ناایمن تهران و همچنین حادثه متروپل آبادان گزارشی را ارائه کند که در ابتدا خطاب به اعضای شورای شهر تهران با اشاره به سابقه حضور خود در شورا گفت: قطعا حضور در شورا فرصتی طلایی است که باید از آن در خدمت‌رسانی به مردم به ویژه در خصوص ساختمان‌های ناایمن بهره‌گرفت.

وی ادامه داد: باید این امیدواری را بدهم که بعد از زلزله رودبار ساخت‌وسازهای ما با کیفیت بهتری انجام شد اما هنوز ایرادات و اشکالات زیادی دارد که باید با کمک یکدیگر نسبت به حل و فصل آن اقدام کنیم.

سرپرست نظام مهندسی کشور درباره حادثه ساختمان متروپل آبادان گفت: آبادان شهری است که ساختمان‌های بلند آن که تعداد طبقات‌اش بیش از ۱۰ طبقه است به حدود پنج یا شش ساختمان می‌رسد و این در حالی است که متروپل قبل از اخذ پروانه شروع به ساخت‌وساز کرده است و با توجه به وجود منطقه آزاد تجاری ساخت‌وساز تابع قوانین دیگری بوده پروانه‌ای که تا سال ۹۶ صادر می‌شود به گونه‌ای است که سازمان نظام مهندسی در چرخه طراحی و اجرا به صورت رسمی وجود نداشته است.

opal

شکیب ادامه داد: ساختمان هنوز به بهره‌برداری نرسیده بوده که زیر بار یک دوم بارهای ثقلی خود بوده است و با این وضعیت مواجه شده اگر به بهره‌برداری می‌رسید تعداد افراد بیشتری در ساختمان حضور داشتند و گرفتار حادثه می‌شدند. متاسفانه هیچ سازوکار مناسب طراحی و اجرایی برای این ساختمان پیش‌بینی نشده بود.

اگر مقررات ایمنی ساختمان‌ها اجرایی می‌شد ما هنوز پلاسکو را داشتیم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع ساختمان پلاسکو اشاره کرد و افزود: ساختمان پلاسکو روزی نماد ساختمان‌های بلند کشور بود. در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ ساختمان بلند بالای ۱۲ طبقه داریم که مسئولیت آن برعهده ما و شماست؛ اما نگهداری نمی‌شوند و اراده‌ای نیاز است که برای نظارت آنها اقدام کنیم قطعا اگر مباحث مقررات ایمنی ساختمان‌ها اجرایی می‌شد ما هنوز پلاسکو را داشتیم.

لزوم تدوین دستورالعمل و مکانیزم فوق‌ریزش برای ساختمان های بلند مرتبه

سرپرست نظام مهندسی کشور افزود: هزار ساختمان بلندمرتبه داریم که باید به صورت پایلوت برای آنها مواردی را اجرایی کنیم از جمله تدوین دستورالعمل و مکانیزم فوق‌ریزش. اگر آتش سوزی در این ساختمان‌ها اتفاق افتاد باید بدانیم کدام طبقات فروریزش دارد و این اطلاعات را پس از احصاء در اختیار آتش نشانی‌های منطقه قرار دهیم تا سازه را بشناسند و در هنگام آتش سوزی مکانیزم فروریزش موجود باشد البته این کار از قبل آغاز شده ولی متاسفانه دنبال نشده است.

در نهضت ملی مسکن امیدوارم از کیفیت غافل نشویم

شکیب به زلزله سرپل ذهاب اشاره کرده و ادامه داد: بیش از دو میلیون واحد در مسکن مهر ساخته شده که به لحاظ کمیتی کار بی‌نظیری است و ای کاش در کنار این کمیت، کیفیت مورد توجه قرار می‌گرفت. در حال حاضر در نهضت ملی مسکن امیدوارم از کیفیت غافل نشویم. در ساختمان‌سازی ۳۰ درصد هزینه برای اسکلت و ۷۰ درصد برای نازک‌کاری‌ها و … است که در زلزله متاسفانه همه آنها را از دست می‌دهیم. ما می‌دانیم در کشوری زندگی می‌کنیم که زلزله‌خیز است لذا در نهضت ملی مسکن باز هم صرفا به کمیت توجه می‌شود بی‌تردید باید درس بگیریم و به سراغ تامین کیفیت برویم.

دانش علم مهندسی در کشور ما جزو پنج کشور اول دنیاست

 دانش و علم مهندسی در کشور پیاده‌سازی نمی‌شود

سرپرست نظام مهندسی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در طرح پیشنهادی برای کاهش ریسک در شهر تهران گفت: ما دانش و توان لازم را داریم دانش علم مهندسی در کشور ما جزو پنج کشور اول دنیاست اما متاسفانه این دانش و علم پیاده‌سازی نمی‌شود چرا که نظامات درون و بیرون سازمانی را رعایت نمی‌کنیم. باید به سمتی حرکت کنیم که محصول نهایی استاندارد باشد.

 پس از صحبت‌های حمزه شکیب، مهدی چمران ریاست شورا در طرح سوالی از سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: زمین محل ساخت متروپل آبادان چگونه بوده و آیا می‌شده چنین ساختمانی با پی و فوندانسیون معمولی ساخته شود؟

شکیب در پاسخ به این سوال مهدی چمران گفت: زمین آبادان احتمالا زمینی از نوع ۳ بوده که آب‌های سطحی در آن بالاست البته هنوز بررسی دقیق علمی انجام نداده‌ایم. قطعا می‌شود ساختمان‌های حتی بالاتر از تعداد طبقات متروپل ساخت اما باید تمهیدات امنیتی لازم در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: احتمالا فوندانسیون ساختمان نیاز به شمع داشته اما این‌که رعایت شده یا خیر؟ باید مورد بررسی قرار گیرد که در همین راستا تیمی تشکیل داده‌ایم تا این کار را انجام دهد.

ریاست شورای شهر تهران بار دیگر گفت: افرادی که درخواست اضافه طبقه می‌کنند شاید بتوانند ستون را تقویت کنند اما نمی‌شود فوندانسیون را کاری کرد لذا این درس عبرتی برای ماست تا راحت و سریع اضافه طبقات را تعیین نکنیم.

شکیب در ادامه گفت: متروپل ابتدا برای ۹ طبقه طراحی شده ولی برای این کار از افراد صلاحیت‌دار استفاده نمی‌کند و بعد سه طبقه اضافه می‌کند و برخی ستون‌ها را حذف می‌کند و سیستم سازه‌ای بسیار عجیبی را که در دنیا مشابه آن وجود ندارد پیاده‌سازی می‌کند هیچ قاعده و ضابطه‌ای در آن رعایت نشده و متاسفانه این افراد آنقدر قدرت داشتند که هیچ کس هم نمی‌توانست برود و نظارت بکند و خارج از روال معمول این ساختمان اجرا شده البته در استان‌های دیگر هم موارد مشابه داریم که باید ان‌شاءالله این روند اصلاح شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 265516
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *