xtrim

پشت‌پرده حمله به مدافعان صنعت خودرو/می‌خواهند صنعت خودرو فشل بماند

به گزارش جهان صنعت نیوز: در حال حاضر التهاب بازار و صنعت خودرو به روزهای اوج خود رسیده است و همزمان با تحریم‌ها، ائتلاف قدرتمند مخالفان، شدیدترین حملات را مشخصا به سمت چهره‌ها و افرادی که به دفاع از صنعت خودرو برخاسته‌اند، نشانه رفته است.

در این ائتلاف که احتمالا منشاء خارجی دارد، چهره‌هایی با ادعای اتصال به نهادهای امنیتی با ایجاد شبکه‌های غیررسمی حملات را به نهادها و افرادی که مسوول صیانت از صنعت خودرو هستند هدایت می‌کنند. البته احتمال نفوذ در نهادهای امنیتی نیز دور از ذهن نیست به طوری که شواهد نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر پرونده‌های متعددی در این زمینه گشوده شده است.

صنعت خودرو دومین صنعت تحریم‌شده کشور است و در استراتژی دموکرات‌ها همیشه در اولویت قرار دارد. به اعتقاد تیم فعال در اتاق تحریم ایران در واشنگتن، تحریم صنعت خودروی ایران مزایای چندگانه دارد. هم شغل‌ها را از بین می‌برد و هم تحریم چشم‌انداز به دست آوردن شغل صنعتی برای جوانان تحصیلکرده را محو می‌کند. مهم‌تر از همه اینکه نارضایتی عمیق در عموم مردم به عنوان مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شد.

opal

نکته جالب توجه در این خصوص آن است که ریچارد نفیو استراتژیست و رهبر اصلی تحریم‌ها در دوران اوباما پس از برجام با تصور اینکه ماجرا پایان یافته است، برخی تاکتیک‌ها را فاش کرده است. او اشاره می‌کند در سال‌هایی که خودروی ایران را با هدف از بین بردن شغل برای جوانان تحریم کردیم جدا از اینکه این گروه را به صف مخالفان و ناراضیان پیوند دادیم، واردات خودرو به ایران را آزاد گذاشتیم و آنها از طریق واردات خودروی لوکس با اندک دلارهایی که در تنگنای ارزی داشتند، با دست خودشان دردناک بودن تحریم‌ها را با نمایش لوکس‌ترین خودروهای جهان در خیابان‌های تهران صدچندان کردند.

فروپاشی زنجیره خودروسازی، کشور را به ۲۰ میلیارد دلار ارز برای واردات نیازمند می‌کند و هم‌اکنون نیز این زنجیره که زمانی یک میلیون و ششصدهزار دستگاه خودرو تولید می‌کرد به نصف این میزان تولید رسیده و به لحاظ تکنولوژیکی، خطوط تولید، بنیه مالی و… به دلیل تحریم‌ها به شدت فرسوده و تخریب شده است و به نظر می‌رسد استراتژیست‌ها برنامه‌های چندبعدی را در همین راستا طراحی کرده‌اند.

تسلط فنی میرسلیم

در این راستا می‌توان گفت که حمله به میرسلیم هدف‌گذاری هوشمندانه برای حلقه مدیریت جنگ نرم بوده است. میرسلیم چهره‌ای است که به واسطه موضع‌گیری‌های تند در حوزه‌های فرهنگی مخالفان دوآتشه بیشتری دارد و زمینه برای تخریب وی بهتر بوده است. از طرفی به دلیل تسلط فنی وی و عضویت در مجمع تشخیص و نزدیکی به رهبری، هدفی ارزشمند برای حلقه مذکور بوده است. صراحت میرسلیم و استفاده نکردن از ادبیات رایج دیپلماتیک و نداشتن تیم رسانه‌ای نیز میزان شدت حملات را افزود.

دفاع از صنعت خودرو بدون تعارف

در این میان حمله به خطیبی از چند بعد اهمیت دارد. بعد اول اهمیت ایران‌خودرو و حجم فعالیت‌های این خودروساز است. اما مهم‌ترین دلایل حمله شخصیت خود خطیبی بوده است. خطیبی برای دفاع از صنعت خودرو بی‌تعارف است و از الگوی مدیران سیاسی استفاده نمی‌کند. خونسردی خود را در بحث‌ها حفظ نمی‌کند و رویکرد خشن‌تری را در اصلاحات و تغییرات در پیش گرفته است. همین موضوع زمینه را برای تبدیل وی به سوژه تشدید کرده است. البته خاستگاه خطیبی نیز در این امر بی‌تاثیر نبوده است. در جریان حملات به خطیبی ردپای نفوذ اطلاعاتی، باندهای درون خود ایران‌خودرو و چند مجموعه دیگر دیده می‌شود. اما آنچه عجیب است نحوه هماهنگی این مجموعه‌ها در اجرای عملیات تخریب است.

این در حالی است که دفاع عمومی قادری مدیر ارتباطات سایپا نیز از صنعت خودرو به ویژه در حوزه رسانه‌ای به شدت محسوس بوده و همین موضوع وی را به یکی از مهم‌ترین اهداف تبدیل کرده است.

توقف طرح‌های شفاف‌سازی

یکی از تاکتیک‌های رایج ستون پنجم معمولا برای آسیب‌پذیرتر شدن، حذف موانع دفاعی و امنیتی است. این استراتژی می‌تواند از طریق مدیریت عزل و نصب‌ها برای حذف افراد کلیدی و جایگزینی با مهره‌های بی‌اثر و یا حتی همراه صورت گیرد. این روش‌ها توسط سیستم‌های اطلاعاتی دشمن وقتی به کار گرفته می‌شوند توسط عموم و حتی نهادهای امنیتی کشف نمی‌شوند ولی آثار به شدت ارزشمند و موثری دارند. اثبات آن نیز بسیار دشوار است. شبیه هنگامی که در فوتبال تبانی می‌شود. شما نمی‌توانید با قطعیت حکم کنید که تبانی بوده یا سهل‌انگاری. اما نمی‌شود از کنار سلاحی بر اساس یک گاز کشنده بی‌بو و بی‌صدا به سادگی گذشت.

سیاست‌هایی که در دور قبلی تحریم‌ها در واشنگتن طراحی شده توسط عواملی در کشور اجرا شده است و چه‌بسا هم اکنون نیز در حال اجرای سیاست‌های جدید آنها باشیم. این احتمال وجود دارد که ناهماهنگی‌ها در دولت، توقف طرح‌های شفاف‌سازی نظیر عرضه خودرو در بورس و…، ادامه روند قیمت‌گذاری دستوری و بسیاری موارد دیگر طراحی اتاق تحریم ایران در واشنگتن بوده و از آستین نفوذی‌های «خودی‌نما» یا فریب‌خوردگان تبعیت‌کننده بیرون آمده و به اجرا در می‌آید. این در حالی است که هر رفتاری که در داخل انجام می‌شود و ما را آسیب‌پذیرتر می‌کند، منابع ما را هدر می‌دهد، صنایع را ورشکست می‌کند، نیاز ارزی ایجاد می‌کند، وابستگی به خارج را افزایش می‌دهد و مردم را ناراضی می‌کند تردید نکنید پای موساد و… در کار است.

ضعیف‌ترین وزارتخانه تاریخ

وزارت صمت اما برای صیانت از صنعت خودرو وظیفه ساختاری دارد. از وزیر و معاونت حمل‌و‌نقل گرفته تا بازرسی، حراست و ارتباطات. اما چند عامل نقش وزارتخانه را کمرنگ کرده است. دلیل اول اشتباهات مکرر صمت در ماه‌های اخیر به ویژه در بخشنامه‌ها و مقررات مربوط به صادرات فولاد و کنترل قیمت‌ها بوده است. اما گستردگی تنش در سایر حوزه‌ها، کم‌تجربگی تیم جدید در عملیات در شرایط بحرانی، ضعف ساختاری در تدوین استراتژی و عملیات، منابع مالی ناکافی و ناتوانی در بسیج منابع و شبکه‌سازی موثر موجب شده است گارد کشور در مقابل دشمنانی که هوشمند، ساختارمند، سیستماتیک و مجهز، زنجیره‌های ارزش کشور را هدف گرفته‌اند، باز باشد و حتی ریسک تحت کنترل حلقه‌های نفوذی قرارگرفتن افزایش یابد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 269256
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *