افول بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روند نزولی شاخص‌های بازار با تغییر سنگین مالکیت حقیقی به حقوقی همراه شده و طی روزهای اخیر شدت گرفته است. این در حالی است که بازار سرمایه از منظر تحلیلی ارزنده قلمداد می‌شود و در صورت ورود پول می‌تواند بازدهی رضایت‌بخشی را برای سهامداران به همراه داشته باشد. با این حال اما طی ماه‌های گذشته وفور خبرهای ضد و نقیض در مورد برجام، سیاست‌های اقتصادی، تورم افسارگسیخته، نوسانات نرخ دلار و افزایش کنترلگری دولت در قیمت‌گذاری، هر گونه خبر مثبت یا منفی را بلااثر کرده و به گفته کارشناسان، بازار تمامی اخبار را پیشخور کرده است. از همین رو در حال حاضر بازار سهام از اهرم قوی برای آغاز یک حرکت مداوم محروم مانده است. بر همین اساس گفته می‌شود در صورتی که دست‌کم برجام به شکل قطعی به سرانجام برسد ممکن است بتواند سرمایه‌گذاران و صاحبان پول‌های هوشمند را برای سرمایه‌گذاری و بازگشت به بورس ترغیب کند تا از این مسیر اهرمی برای حرکت بازار ایجاد شود.

روز گذشته شاخص کل بورس ۱۸ هزار و ۹۹۵ واحد معادل ۲۵/۱ درصد ریزش را تجربه کرد تا در مسیر سراشیبی روی پله یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحد بایستد. در همین حال شاخص هم‌وزن هم چهار هزار و ۹۷۶ واحد عقب رفت تا افت ۱۸/۱ درصدی را ثبت کند. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۲۶/۱ درصد، ۴۴/۱ درصد و ۰۲/۱ درصد کاهش را تجربه کردند. در بورس نمادهای فملی، ‌فولاد، وبملت، شستا، ‌وامید، فارس و وغدیر بیشترین تاثیر منفی را در سقوط شاخص کل داشتند. در همین حال، سآبیک، خگستر، شستا، آسیاتک، خزامیا، خودرو و فملی پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش چهار هزار و ۴۰۲ میلیارد تومان را ثبت کرد. در سوی دیگر، فرابورس هم روز گذشته نزولی بود و شاخص کل این بازار ۲۳۶ واحد افت کرد. در این بازار نمادهای زاگرس، بپاس، کگهر، هرمز، شگویا، غصینو و صبا بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. در همین حال دی، ددانا، کرمان، قچار، فرابورس، فجهان و فزر پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد.

کاهش چشمگیر ارزش معاملات خرد

روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار مجددا در روند نزولی قرار گرفت و با ثبت رقم سه هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان، نسبت به روز شنبه ۵/۶ درصد عقبگرد را ثبت کرد. این رقم یکی از پایین‌ترین میزان معاملات خرد در یک ماه گذشته است. طی سه روز کاری گذشته از ابتدای تیرماه نیز این نخستین بار بود که رقم معاملات خرد در کانال سه هزار میلیارد تومانی قرار می‌گرفت. در همین حال از دوم خردادماه- که ارزش معاملات خرد بازار به هفت هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان رسیده بود- تاکنون، این شاخص نتوانسته است در مسیر صعودی قرار گیرد و به تدریج در سراشیبی، کانال‌های پایین‌تری را تجربه کرده است. این در حالی است که به باور کارشناسان بازار سرمایه عبور ارزش معاملات خرد از مرزهای ۶ و هفت هزار میلیارد  تومانی است که می‌تواند اهالی بازار را نسبت به رونق دوباره داد‌وستدها امیدوار کند.

تداوم خروج پول حقیقی

روند خروج پول حقیقی یا همان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی روز گذشته نیز ادامه یافت تا یکی از سنگین‌ترین خروج‌ها طی یک ماه گذشته ثبت شود. روز گذشته بیش از ۶۱۰ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی ثبت شد تا طی سه روز کاری از ابتدای ماه جاری بازار شاهد ثبت خروج هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان پول حقیقی باشد. طی یک ماه گذشته در بیشتر روزها بازار سرمایه همین شرایط را تجربه کرده و تنها چهار روز روند معکوس یعنی تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی را به ثبت رسانده است.

نزول شاخص‌های بازار در خردادماه

وضعیت فعلی بازار ادامه مسیری است که در خردادماه تجربه شده است. بررسی معاملات بازار سهام در یک ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این ماه نسبت به ماه گذشته با ۴۵/۱۴ درصد کاهش، از یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۲۹۲ میلیارد ریال به یک میلیون و ۴۹ هزار و ۱۰۴ میلیارد ریال رسیده است. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۲۰۱ میلیارد و ۱۰۳ میلیون سهم در ماه گذشته به ۱۶۹ میلیارد و ۲۶۷ میلیون سهم رسید که کاهش ۸۳/۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. طی خردادماه همچنین تمامی بازارها نسبت به ماه گذشته وضعیت کاهشی داشته‌اند. این در حالی است که تنها حجم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری از وضعیت صعودی برخوردار شد. بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۵۶/۱۹ درصدی را در ماه جاری نسبت به ماه گذشته خود تجربه کرد و از ۴۴۹ هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال به ۳۶۱ هزار و ۸۱۱ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۷۷ میلیارد و ۵۸ میلیون سهم بود به ۶۱ هزار و ۹۹ میلیارد سهم در ماه گذشته رسید و کاهش ۷۱/۲۰ درصدی را به ثبت رساند. روند حرکت بازار دوم سهام همانند بازار اول سهام کاهشی بود. به طوری ‌که ارزش معاملات این بازار در ماه منتهی به خرداد نسبت به ماه گذشته خود، ۷۱/۱۴ درصد کاهش یافت و از ۴۳۶ هزار و ۹۰۳ میلیارد ریال به ۳۷۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۵۳/۱۴ درصد کاهش، از ۱۰۲ میلیارد و ۹۳۳ میلیون سهم به ۸۷ میلیارد و ۹۷۲ میلیون سهم رسید. ارزش معاملات بازار بدهی با افت ۴۰/۲۹ درصدی از ۴۷ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال در ماه گذشته به ۳۳ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال در ماه منتهی به خرداد رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۱۷/۴۹ میلیون برگه به ۲۱/۳۴ میلیون برگه رسید که افت ۴۳/۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. ارزش معاملات در بازار مشتقه در ماه منتهی به اردیبهشت هزار و ۸۰۶ میلیارد ریال بود در ماه منتهی به خرداد به هزار و ۷۱ میلیارد ریال رسید و افت ۷۱/۴۰ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با کاهش ۱۷/۹۸ درصد، از یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون قرارداد در ماه قبل به ۲۷/۳۶ میلیون قرارداد در ماه منتهی به خرداد‌ماه رسید. ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در ماه منتهی به خرداد در مقایسه با ماه پیش، روندی کاهشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۲۹۰ هزار و ۱۵۴ میلیارد ریال در ماه قبل به ۲۷۹ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال در ماه یادشده رسید و افت ۵۲/۳ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افزایش ۴۶/۵ درصدی در این ماه نسبت به ماه قبل از ۱۹ میلیارد و ۸۳ میلیون یونیت به ۲۰ میلیارد و ۱۲۵ میلیون یونیت رسید. گفتنی است شاخص کل بورس هم در پایان خردادماه نسبت به ماه گذشته افت ۵۴/۲ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحد به یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد کاهش یافت که افت ۴۰ هزار و ۵۴ واحدی طی یک ماه را نشان می‌دهد. همچنین شاخص هم‌وزن در این ماه نسبت به اردیبهشت ماه کاهش داشت و با ۸۰/۳ درصد کاهش از ۴۴۰ هزار و ۱۷۷ واحد به ۴۲۳ هزار و ۴۵۷ واحد رسید و ۱۶ هزار و ۷۲۰ واحد کاهش یافت. کارشناسان بازار سرمایه امیدوارند با رفع ابهامات برجامی، اقبال سرمایه‌گذاران به بورس نیز بازگردد و بازار شاهد داد و ستدهایی در حد و اندازه ارزندگی خود باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 271307
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا