بازندگان جنگ نفتکشها
جهان صنعت نیوز| بهزاد احمدینیا- طی هفتههای اخیر، اختلاف قیمت بین نفت برنت دریای شمال که در اروپا تولید میشود و سبد نفت اوپک، منفی بوده یعنی قیمت سبد اوپک بالاتر از برنت بوده، از طرف دیگر اختلاف قیمت بین سبد اوپک و نفت وستتگزاس آمریکا اکنون چیزی حدود ۱۰ دلار است و در روزهای گذشته حتی بیشتر هم بود.
این در حالی است که گرانتر شدن سبد اوپک در کنار هزینه حمل این نفت که بیشتر در خاورمیانه تولید میشود، باعث از دست رفتن بازارهای اروپایی و آمریکای شمالی برای این سازمان خواهد شد اما حالا وضعیت حتی بدتر هم شده است.
با توجه به اتفاقات اخیر در دریای عمان، هزینه بیمه برای خلیجفارس بهشدت بالا میرود و با کوچ شرکتهای حمل بزرگ که نفتکشهای بزرگ در اختیار دارند، کار انتقال نفت از خلیج از یکطرف کندتر شده و از طرف دیگر برای حفظ جریان نیاز به تردد بیشتری از سوی نفتکشهای کوچکتر خواهد بود که این بر پیچیدگی و آسیبزایی وضعیت موجود میافزاید.
گزارش رویترز
براساس گزارشی که رویترز از راه تماس با فروشندگان و کارگزاران نفتی منتشر کرده، دو شرکت بزرگ خدمات حمل نقل نفت یعنی DHT Holdings و Heidmar دریافت هرگونه سفارش برای نفتکش در خلیجفارس را متوقف کردهاند. شرکت: Heidmar شبکه وسیعی از انواع نفتکش دارد و DHT Holdings بزرگترین ناوگان نفتکشهای بسیار بزرگ (VLCC) را رهبری میکند.
این دو شرکت بهطور خاص نفتکشهای کلاس سوئزمکس که قابلیت حمل یک میلیون بشکه را دارند و شناورهای بسیار بزرگ با ظرفیت بالاتر را از دسترس سفارش برای خلیجفارس خارج کردهاند.
هیچکدام از این دو هنوز واکنش رسمی به این خبر نداشتهاند اما در کنار اظهارات ناگهانی وزیر نفت عربستان که تعهد کرده جریان نفت را برقرار نگه میدارد، میتوان تصور کرد که چنین خبری واقعیت دارد.
ادامه یا بدتر شدن این وضعیت قطعا دو بازنده اصلی دارد: کشورهای عرب حوزه خلیجفارس و کشورهای صنعتی و مصرفکننده شرق که در راس همه آنها چین، هند و ژاپن هستند.
تحلیلگر بازار انرژی
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسییادداشتلینک کوتاه :