ضرورت بازنگری در طرح تنظیم کالاهای مشمول عرضه در بورس کالا
به گزارش جهان صنعت نیوز: رییس سازمان بورس در این نامه بیان کرد: ضمن تشکر از توجه ویژه به مسائل بازار سرمایه و وضعیت و تحولات و اقتضائات مربوط به آن، با عنایت به اینکه طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاستهای تنظیم بازار (تغییر عنوان: طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورسهای کالایی) (شماره ثبت ۲۵۳) در دستور کار هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار دارد، به استحضار میرساند با توجه به دلایل و وجود ابهامات اساسی در طرح یادشده و همچنین تاثیرات غیرقابل جبرانی که ممکن است اجرای طرح یاد شده به ساختارها و ارکان بازار سرمایه ایجاد کند، از حضرتعالی درخواست میشود حسب صلاحدید با توجه به اختیارات ریاست محترم جلسه در ماده ۱۵۳ قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح مذکور از دستور کار هفته جاری خارج شده و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع و با اصلاحات اساسی و رفع ابهام به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار الحاق شود. شایان ذکر است، این دلایل به طور کامل طی ۱۱ بند در این نامه تشریح شدهاند که به شرح زیر است:
۱- با توجه به ابهامات متعدد در صدر ماده واحده از جمله ابهام در کالاهای موضوع ماده واحده و کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورسهای کالایی و همچنین ابهام در رابطه کارگروه موضوع طرح، با سایر مراجع مشابه از جمله ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شورای عالی بورس و اوراق بهادار، از ابعاد مختلف از جمله از نظر حیطه وظایف و کارکرد و یا احتمال تعارض در تصمیمات، طرح مذکور برخلاف بند ۱۹ سیاستهای ابلاغی کلی نظام قانونگذاری است.
۲- با توجه به ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، بند ج ماده ۳۶ قانون احکام دایمی برنامههای توسعه کشور و همچنین تصریح به «رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه» در مفاد طرح یادشده و همچنین سایر قوانین و مقررات مربوط به ستاد تنظیم بازار و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین شورای عالی بورس، طرح یاد شده ابهام داشته و برخلاف بند ۱۴ سیاستهای ابلاغی کلی نظام قانونگذاری است.
۳- در خصوص ترکیب اعضای کارگروه و با عنایت به ابهام در وظایف کارگروه موضوع طرح یادشده، مراتب برخلاف اصول ۶۰ و ۱۳۸ قانون اساسی است.
۴- نحوه تصمیمگیری و تشکیل جلسات کارگروه و همچنین دبیرخانه آن در طرح یادشده مورد اشاره قرار نگرفته است.
۵- با توجه به عبارت «کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورسهای کالایی با پیشنهاد یکی از وزرای عضو کارگروه و رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران تعیین میشود.» عملا در صورتی که اتاق با پیشنهاد وزیر مربوط موافقت نکند موضوع منتفی شده و کارکرد کارگروه نیز زیر سوال میرود. ضمن اینکه این موضوع خلاف اصل تفکیک قوا و اختیارات قوه مجریه در قانون اساسی است.
۶- در خصوص عبارت «واریز صد درصد عواید حاصل از عوارض بر صادرات کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورسهای کالایی به حساب خاص وزارت صنعت، معدن و تجارت یا دستگاه مربوط نزد خزانهداری کل کشور» و تخصیص آن در راستای توسعه زنجیره ارزش و صادرات گروههای کالایی مربوط، ضمن ابهام در عبارت «عواید حاصل از عوارض»، مراتب خلاف اصل ۵۳ قانون اساسی است.
۷- در خصوص قسمت ب طرح یادشده، عبارت «کالاهای موضوع این ماده» ابهام دارد و مشخص نیست که منظور از آن، کالاهای مشمول الزام به عرضه است یا سیار کالاهای مورد اشاره در صدر ماده واحده. عبارت «کالاهای موضوع این ماده» در تبصره دو نیز تکرار شده است. همچنین در ادامه به «عرضه و فروش در بورس کالا» اشاره کرده است که به نظر میرسد منظور، «بورسهای کالایی» است. لازم به ذکر است در حال حاضر بورس کالای ایران و بورس انرژی ایران از مصادیق بورسهای کالایی فعال حساب میشوند.
۸- با توجه به اینکه در طرح یاد شده، معیار مشخص و شفاف برای تعیین کالاهای مشمول به عرضه در بورسهای کالایی معین نشده و از طرف دیگر شیوهای برای نظارت نیز مشخص نکرده است، به نظر میرسد کلیات آن برخلاف بند ۳۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، دایر بر «شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار» باشد.
۹- به طور کلی با توجه به اینکه بر اساس ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۴، در راستای حمایت از حقوق سرمایهگذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا و نظارت بر حسن اجرای قانون یادشده، شورای عالی بورس و اوراق بهادار به عنوان بالاترین رکن بازار اوراق بهادار و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شده و بر اساس مواد ۴ و ۷ قانون یاد شده وظایف متعددی را برعهده دارند، ایجاد کارگروهی با ترکیبی مشابه با ترکیب اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار جهت تنظیم مداوم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورسهای کالایی، ساختار نظارتی و ارکان بازار سرمایه را متاثر و دچار اشکال خواهد کرد. لذا سپردن این موضوع به شورای عالی بورس و اوراق بهادار که ترکیبی جامعتر مشتمل بر اشخاصی از جمله وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر صمت، رییس کل بانک مرکزی و نمایندگان بخشهای غیردولتی دارد از جهات مختلف صحیحتر است. ضمن آنکه بورسهای کالایی یکی از انواع تشکلهای خودانتظام بوده و بر اساس بند ۵ ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار، صدور مجوز فعالیت آنها برعهده شورای عالی بورس و اوراق بهادار بوده و نظارت بر عملکرد و تصویب اساسنامه آنها نیز از وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار است.
۱۰- با عنایت به اینکه در طرح مذکور بورسهای کالایی مستقیما درگیر مصوبات کارگروه هستند و همچنین تصمیمات کارگروه ممکن است بر قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به عنوان تولیدکنندگان، صادرکنندگان و تامینکنندگان کالا اثرگذار باشد، لذا هرگونه تصمیم کارگروه در خصوص عرضه محصولات در بورسهای کالایی و تصمیمات قیمتگذاری محصولات دارای التهاب در بازار، کلیت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
این در حالی است که نه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و نه بورسهای کالایی در کارگروه موضوع طرح یاد شده عضو نیستند.
۱۱- در خصوص بند ۴ قسمت ب مبنی بر «در اختیار قرار دادن تعیین چارچوب قیمت پایه کالاهای دارای مازاد عرضه جهت عرضه در بورسهای کالایی به کارگروه» موضوع برخلاف بند ۲۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی ۱۱/۲۹/۱۳۹۶ دایر بر شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار» و ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید مبنی بر مکلف بودن دولت جهت خارج کردن کالای پذیرفته شده در بورس از نظام قیمتگذاری است.
همچنین در صورتی که عرضهکننده اقدام به عرضه محصول خود در داخل کرده باشد و خریداری بابت آن وجود نداشته باشد یا باید قیمت خود را کاهش دهد و یا اقدام به صادرات آن کند. لذا در این صورت ایجاد هرگونه محدودیت قیمتگذاری ولو با تعیین چارچوب، توجیهپذیر نیست.
لینک کوتاه :