بلاتکلیفی مذاکرات

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین راستا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفت که ایران نشانه‌ای از تمایل به توافق نشان نداده است! این درحالی است که ایران نیز بی‌تصمیمی آمریکا را مانع جدی در مسیر توافق دانسته و بارها اعلام کرده که به شرط تامین منافع و تحقق خواسته‌هایش مایل به احیای برجام است. طرف غربی و اروپایی نیز می‌دادند که بهترین راه احیای برجام است و این را گفته اما در عمل گام موثر برنمی‌دارد! در این بین بعضا مسائلی مثل تبادل زندانیان نیز مطرح شده و به موضوع دیگری برای گفت‌وگو تبدیل می‌شود و البته در اغلب موارد نیز به نتیجه نمی‌رسد.

اهرم سیاسی آزادی زندانیان

مثلا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در رابطه با «تصویب لایحه تبادل زندانیان با ایران در پارلمان بلژیک» گفت: من شما را به دولت بلژیک ارجاع می‌دهم. بلژیکی‌ها باید خودشان درباره تحولات سیستم‌شان صحبت کنند اما بگذارید چند نکته جامع‌تر عارض شوم. اولی این است که ایران سابقه طولانی در زندانی کردن‌های ناعادلانه اتباع خارجی دارد تا از آنها به عنوان اهرم سیاسی استفاده کند. این شامل حبس غیرقانونی و خودسرانه اشخاص می‌شود. این اقدامات شنیع است.

وی افزود: ما و متحدان به انجام هرآنچه که در توان داریم برای آوردن اتباع‌مان به جمع خانواده‌های‌شان متعهد هستیم. این اشخاص سالیان سال است که از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند. ما از کشورهای هم‌نظر سراسر جهان می‌خواهیم که به اعمال فشار علیه دیگر کشورهایی که مشغول حبس اتباع خارجی می‌شود- از جمله ایران- بپردازند.

این مقام ارشد آمریکایی اظهار کرد: حقیقت این است که ماه‌هاست توافقی روی میز قرار دارد. ما به دیپلماسی غیرمستقیم با ایران ادامه داده‌ایم اما ایران حداقل تا این زمان نشانه‌ای از تلاش برای دستیابی به آن توافق نشان نداده است پس این اظهارات درست است.

دوگانه کاذب

ادعای این مقام آمریکایی مبنی بر بی‌تمایلی ایران برای دستیابی به توافق در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در تازه‌ترین توییت خود نوشته است: «دوگانه کاذب میان برجام (که ایران، برخلاف آمریکا، هنوز عضو آن است) و روابط خوب بین ایران و همسایگانش از جمله روسیه، این واقعیت را پنهان نمی‌کند که بی‌تصمیمی آمریکای عهدشکن مهمترین مانع رسیدن به توافق است.‏ سیاست همسایگی ما مشروط به برجام یا اجازه آمریکا نیست.»

ادعای انگلیسی‌ها

انگلیسی‌ها که به گفته ند پرایس روابط خوب‌شان با آمریکا یک راز نیست، هم مواضعی شبیه آمریکا اتخاد کرده و ایران را مانع جدی حصول توافق معرفی می‌کنند. شاهد اینکه ریچارد مور، رییس سازمان اطلاعات انگلیس روز پنجشنبه در همایش امنیتی آسپن گفت: دستیابی به توافق درباره احیای برجام، بهترین ابزار برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است، اما تاکنون متقاعد نشده‌ام که به این نقطه خواهیم رسید.
رییس سازمان اطلاعاتی انگلیس در جریان همایش امنیتی آسپن با بیان اینکه «توافق کاملا روی میز است»، افزود: فکر نمی‌کنم که چینی‌ها و روس‌ها مانع توافق شوند، اما فکر نمی‌کنم ایرانی‌ها به‌دنبال توافق باشند.

رییس سی‌آی‌ای نیز در جریان این همایش گفت: بهترین برآورد اطلاعاتی ما این است که ایرانی‌ها تلاش‌های تسلیحاتی را که تا سال ۲۰۰۴ در جریان بود و سپس به حالت تعلیق درآورده بودند، از سر نگرفته‌اند.

ویلیام برنز همچنین با تاکید بر اهمیت این موضوع افزود: بدیهی است که در سی‌آی‌ای و در سراسر جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تمرکز بسیار دقیقی داریم.

ادعای گانتس

ناگفته نماند که در این بین برخی از مخالفان برجام و بازیگران بیرون برجام نیز به تلاش خود برای اختلاف‌آفرینی و ایران‌هراسی ادامه می‌دهند. در همین راستا وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشستی امنیتی مدعی شد که جهان باید «ایران هسته‌ای» را متوقف کند.

بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در رابطه با تقابل با ایران گفت: آیا باید بتوانیم در صورت لزوم، عملیات‌های نظامی برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای انجام دهیم؟ بله. آیا ما توانایی‌مان را در این رابطه تقویت می‌کنیم؟ بله. آیا ما باید به این راه به عنوان آخرین راه متوسل شویم؟ بله و امیدوارم که حمایت آمریکا در این زمینه را نیز داشته باشیم.وی در ادامه گفت که منطقه و جهان باید برای توقف ایران هسته‌ای اقدام کنند.

گانتس مدعی شد: ما به عنوان دولت اسراییل وظیفه‌ای تاریخی داریم که این اتفاق [هسته‌ای شدن ایران] هرگز رخ ندهد.اظهارات این مقام صهیونیستی درخصوص دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

نسخه گروسی

در این بین مواضع و اظهارات مدیر کل آژانس اتمی نیز بسیار قابل توجه است. رافائل گروسی که همین چندی قبل با گزارش منفی خود سبب صدور قطعنامه علیه ایران شد، این بار گفته که «اقدام ایران در قطع دوربین‌های آژانس چالشی جدی برای تلاش‌های ما ایجاد می‌کند و موجب می‌شود نتوانیم پیوستگی دانش خودمان درباره این برنامه هسته‌ای را حفظ کنیم. این ضربه‌ای مهلک به مذاکرات خواهد بود.»او گفته: «ما الان پنج هفته است که دید بسیار پایینی از یک برنامه هسته‌ای که شتابان به پیش می‌رود داشته‌ایم.»گروسی تاکید کرد که «اگر توافق حاصل شود برای من کنار هم قرار دادن قطعات پازل در این مدتی که نابینایی اجباری وجود داشته دشوار خواهد بود. البته غیرممکن نیست ولی کار پیچیده‌ای است و احتمالا به برخی توافقات خاص نیاز خواهد داشت.»

توافق به هر قیمتی؟

تلاش ایران در همه این مدت در راستای ایجاد توافق و احیای برجام بوده اما عقب‌نشینی از مواضع و خواسته‌ها نیز در دستور کار نیست. چنانچه امیرعبداللهیان تاکید کرده است «توافق را به هر قیمت و هر توافقی نمی‌خواهیم». وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه شب در مصاحبه زنده با برنامه «صف اول» که از شبکه خبر به صورت زنده پخش شد، گفت: در حاشیه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، واسطه‌هایی که پیام‌های آمریکایی را منتقل می‌کنند به ما گفتند که فقط برای پمپئو (وزیر خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ) دو میلیون دلار برای حفاظت وی هزینه می‌شود چرا که یکی از عوامل ترور شهید سلیمانی است .

وی تصریح کرد: در مقطعی از مذاکرات اخیر‌، طرف آمریکایی به دنبال این بود که نگرانی‌های خود در این زمینه را در قالب بده و بستان برطرف کنند که به این موضوع دست رد قوی زده شد و این پرونده به صورت جدی از سوی قوه قضاییه و وزارت خارجه دنبال می‌شود .

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به سوالی در مورد روند مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم. برای برخورداری ایران از منافع اقتصادی این توافق به صورت کامل، آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند. ما برای رسیدن به توافق خوب،‌ قوی و پایدار جدی هستیم. توافق را به هر قیمت و هر توافقی را نمی‌خواهیم‌، ما به دنبال توافقی خوب‌، پایدار و قوی هستیم .
هم شرقی هم غربی

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه استقلال سیاسی، نه شرق، نه غرب، نه آمریکا، نه روسیه و نه هیچ طرف دیگر اما در حوزه منافع کشور، منافع ملت، در حوزه استفاده از امکاناتی که در جهان وجود دارد و ما با ظرفیت‌هایی که داریم و می‌توانیم در جهان ارائه دهیم اتفاقا شعار ما در دستگاه دیپلماسی هم شرق و هم غرب است، کار با همه بخش‌های جهان است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 276669
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا