xtrim

جزئیات تازه توقیف شناور ایرانی در کویت/ درخواست عراق برای خارج‌سازی مغروقه‌های اروند

جهان صنعت نیوز |  حسین زارعی امروز در نشست خبری با بیان اینکه شرکت تایدواتر حدود پنجاه و یک سال فعالیت کرده است، گفت: این شرکت، شرکتی قدیمی بود که تا پیش از این دست دولت و شبهه‌دولتی‌ها بود، اما در سال ۹۶ بلوک ۶۳ درصدی تایدواتر به بخش خصوصی واگذار شد و در یک سال اخیر که بخش خصوصی این شرکت را خریداری کرده است، تغییر رویکرد در دستورکار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: تایدواتر ۴ هزار و ۳۰۰ نفر پرسنل دارد و در همه بنادر کشور خصوصاً بندر شهید رجایی، امیرآباد، بندر امام خمینی(ره) و … حضور دارد.

مدیرعامل شرکت دریایی و بندری تایدواتر گفت: سال ۹۶ سود تایدواتر حدود ۶۰ میلیارد تومان بود، سال ۹۷ به ۱۶۰ میلیاردتومان رسید و در سال ۹۸ پیش‌بینی ارتقاء داریم.

opal

زارعی بیان کرد: تایدواتر مشکلات بیمه‌ای و مالیات از ده سال گذشته تاکنون داشت که این مشکلات را تا موارد مربوط به سال ۹۶ رفع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همه قراردادهای پیمانکاری را بازنگری کردیم و  به نصف رساندیم، این قراردادها شرایط را برای شرکت زیان‌ده کرده بود.

مدیرعامل شرکت دریایی و بندری تایدواتر ادامه داد: خریدهای خارجی شرکت امروز زیر ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد را به صورت مهندسی معکوس خودمان انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد:‌ در حوزه کشنده‌ها هم کارها توسط مجموعه شرکت انجام می‌شود و ۲۰ میلیارد تومان سود از این محل به شرکت برگشت.

مدیرعامل شرکت دریایی و بندری تایدواتر ادامه داد: قراردادهای واسطه‌ای در حوزه بندری را قطع کرده‌ایم و مستقیم با کارفرما وارد مذاکره شده‌ایم.

وی با بیان اینکه تایدواتر به دلیل سابقه طولانی‌اش تجهیزات، ماشین‌آلات و ادوات بسیار زیادی دارد، گفت: فقط در یک فقره ۲۰۰ دستگاه اتومبیل اینجا داریم که نیازی نیست.

مدیرعامل شرکت دریایی و بندری تایدواتر گفت: افزایش سرمایه صددرصدی داریم که همراه با مجمع عمومی عادی‌‌مان در بیست روز آینده برگزار می‌کنیم که از محل وجه نقد است اما واقعیت این است که سهامداران پولی نمی‌دهند چون سودمان بالا است و ۱۰۰ تومان افزایش سرمایه از محل سود سهام است.

وی ادامه داد: ۵۰ میلیارد تومان می‌خواهند بدهند، ۱۰۰ میلیارد تومان بابت افزایش سرمایه می‌دهند.

مدیرعامل شرکت دریایی و بندری تایدواتر بیان کرد: ۱۰ هزار سهامدار خرد داریم که ۸ هزار نفر آنها از مجموع خودمان (دریایی و بندری) هستند و ۲۰ درصد دیگر نیز سهام تایدواتر را از طریق بورس به دست آوردند.

وی بیان کرد: برخی از این سهامداران ۳۰ سال است که این سهم را دارندو اغلب نماینده دارند.

زارعی اظهار داشت: سرمایه شرکت تایدواتر ۱۰۰ میلیارد تومان است.

زارعی بیان کرد: تایدواتر مالک ۸ شناور و یک شناور در حال ساخت دارد، پیش از این، این شناورها کارایی و درآمد برای شرکت نداشتند که آنها را متمرکز کرده‌ایم که در حوزه جابجایی ورود می‌کنند و عمدتاً کارشان با فلات قاره خواهد بود.

وی افزود: به زودی درآمد جدیدی برای تایدواتر برای اولین بار در حوزه دریایی در کنار حوزه بندری ایجاد می‌شود که ۳۰ درصد کل درآمدها خواهد بود.

مدیرعامل شرکت دریایی و بندری تایدواتر ادامه داد: درآمد حوزه دریایی ارزی و روزانه حدود ۳ هزار دلار است، قراردادها در حوزه دریایی بلندمدت است و درآمد مستمر برای سهامداران ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت دریایی و بندری تایدواتر گفت:‌در حوزه وصول مطالبات ما کمیته تخصصی درست کردیم، تایدواتر از عالم و آدم طلبکار بود.

وی افزود: تلاش کردیم با هر مدل که شده مطالبات خود را برگردانیم و امروز توانستیم حدود ۵۰ درصد مطالبات خود را وصول کنیم.

زارعی در تصریح توقیف بارج تایدواتر در کویت که در اجاره یک شرکت پیمانکار کره‌ای بود، گفت: یکی از شناورهای ما اوایل سال قبل در قالب قراردادی با شرکت کویتی مقرر می‌شود شش ماه دراختیار پیمانکار کویتی که شرکتی کره‌ای است باشد.

وی ادامه داد:‌این شناور در واقع یک بارج و جرثقیلی با بوم صد متری است که ۲ هزار و ۵۰۰ تنی است و از دارایی‌های خاص و منحصر به فرد تایدواتر محسوب می‌شود.

وی افزود: این بارج بعد از پایان کار، درکویت مجوز خروج از بندر شعیبیه می‌گیرد و به آبهای بین‌المللی می‌رسد (اوایل مهر ۹۷)، اما دو شناور پلیس کویتی این بارج را به زور به بندر کویت برمی‌گردانند. به هر حال ما منتظر بودیم حکمی دال بر تخلف به دلیل این توقیف به ما ارائه شود، اما تا امروز یک خط نامه هم از طرف دادگاه،دادسرا، پلیس امنیت و… از کشور کویت نگرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت دریایی و بندری تایدواتر گفت:‌اخبار غیررسمی که به ما رسیده است این است که یا می‌گویند شناور پرچم یا اسم خود را عوض کرده است یا می‌گویند اسم  جعل کرده است و یا عنوان کرده‌اند که آلودگی دریایی ایجاد کرده است.

وی افزود: با وجود گذشته هفت ماه از توقیف مشکلات عدیده‌ای برای ما ایجاد کرده‌اند، اجازه نمی‌دهند غذا و سوخت به خدمه و شناور برسانیم، البته دو شب پیش بود که اجازه دادند غذا به آنها برسانیم. یکبار هم کرو را عوض کرده‌ایم.

وی افزود: طبق قواعد بین‌المللی باید وکیل کویتی بگیریم، اما تاکنون یک نفر هم از تایدواتر نتوانسته است به کویت برود چون ویزا به ما نداده‌اند و ما به عنوان یک شرکت خصوصی، امروز کاری از دستمان برنمی‌آید.

وی افزود: از سفارت ایران در کویت با وزارت امورخارجه طلب کمک داشته‌ایم، به سازمان بنادر هم نامه‌نگاری کرده‌ایم و قرار است هفته آینده جلسه سه جانبه‌ای بین سازمان بنادر، وزارت امور خارجه و تایدواتر درباره توقیف این شناور برگزار شود.

زارعی افزود: حتی شنیده‌ایم پیمانکار کره‌ای شرکت کویتی هم فراری است.

وی ادامه داد: مشکل ما در این قرارداد این است که تضامین قوی‌ای نداریم، فقط مهر سفارت کویت و اتاق بازرگانی کویت روی این قرارداد است.

مدیرعامل شرکت دریایی و بندری تایدواتر اظهار کرد: حتما مایلیم این مشکل به صورت قانونی و از طریق دادگاه حل شود تا سود بزرگی از خواب این شناور از کویتی‌ها بگیریم، به هر حال پول آنها بسیار باارزش است، این شناور هم اگر به ایران آمده بود درآمد بالایی برای ما داشت، ولی قطعا رقم خسارت که باید به ما پرداخت شود بیشتر از درآمد شناور است.

وی با اشاره به قرارداد خارج سازی ۷ فروند مغروقه در خورموسی بین سازمان بنادر و تایدواتر گفت:‌این قرارداد از سال ۸۸ منعقد شد، اما ارقام آن پرداخت نمی‌شد، ولی به هر حال تلاش کردیم و این قرارداد به نتیجه رسید.

وی اضافه کرد: سازمان بنادر در این حوزه خوب عمل کرده است و مطالبات خود را پرداخت کرده است،‌ ضمن آنکه روز گذشته هم قیمت خود را برای خارج‌سازی سه فروند شناور دیگر در مناقصه به سازمان بنادر داده‌ایم.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که شناورسازی هر مغروقه ۳.۳ میلیون دلار هزینه دارد.

وی گفت: تایدواتر در حوزه سالویج به صورت تخصصی عمل می‌کند و در این راستا کشور عراق هم درخواست همکاری دارد تا حدود ۲۴ شناور مغروقه آنها را در اروند خارج سازی کنیم.

اقتصاد کلان
شناسه : 27985
لینک کوتاه :