ادعای اسراییل درباره حمله به اماکن متعلق به ایران در سوریه پوچ است

به گزارش جهان صنعت نیوز: به گفته این مقام وزارت خارجه «حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و اساسا این ادعاها باطل است». او تاکید کرده جمهوری اسلامی ایران «در مبارزه علیه تروریسم و کمک به دولت دمشق در این زمینه تا زمانی که دولت سوریه از ما درخواست کند دریغ نکرده و در کنار دولت و ملت سوریه خواهیم بود.»شامگاه نهم شهریورماه، ابتدا فرودگاه حلب مورد هدف موشک‌های شلیک‌شده اسراییلی قرار گرفت و بنا به برخی گزارش‌ها پس از چند دقیقه به فرودگاه دمشق نیز حمله موشکی شد. رویترز در این زمینه ادعا کرد که فرودگاه حلب دقایقی پیش از فرود یک هواپیمای باربری ایرانی مورد حمله قرار گرفته است. بنا به ادعای رسانه‌های خارجی پس از حمله به فرودگاه حلب، هواپیمای ادعایی گویا مسیر دمشق را پیش گرفته که قبل از رسیدن این هواپیما، این فرودگاه هم مورد اصابت چندین موشک قرار گرفته است. ساعاتی پس از حمله نخست، خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) نوشت: «در حدود ساعت ۲۰ دیشب، دشمن اسراییلی فرودگاه بین‌المللی حلب را با موشک مورد هدف قرار داد. در نتیجه آن، خسارت مادی در این تاسیسات روی داد.» در همین حال الجزیره به نقل از برخی منابع مخالف دولت سوریه مدعی شد که «چهار موشک اسراییلی انبارهای فرودگاه (حلب) را مورد هدف قرار دادند. اعتقاد بر این است که این انبارها حاوی موشک‌هایی است که ایران به سوریه داده است.»
برجام پای ثابت نشست‌های سخنگویی
موضوع دیگری که بیشتر سوالات خبری هفتگی سخنگوی وزارت خارجه به آن مربوط می‌شد، همان همیشگی بود؛ «برجام». ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در تازه‌ترین موضع‌گیری خود پیرامون پاسخ‌های رد و بدل شده میان تهران و واشنگتن، گفته که «پاسخ ما سازنده و حرکت‌مان رو به جلو بود و این انتظار را داریم که طرف مقابل هم سازنده عمل کند». منظور از طرف مقابل آمریکاست که بعد از ارسال پاسخ خود از طریق اتحادیه اروپا به ایران، هفته گذشته این بار پاسخ ایران را به ایالات متحده ارسال کرده است.او گفته «متعاقب دریافت پاسخ طرف آمریکایی از طریق هماهنگ‌کننده پاسخ خود را ارائه کردیم. پاسخ ما به لحاظ محتوا با دو هدف اساسی صورت گرفت؛ یکی اینکه ما تلاش کردیم از بندهای دریافتی از طریق هماهنگ‌کننده ابهام‌زدایی کنیم و همچنین تلاش کردیم متن را شفاف کنیم و یک متن قوی‌تری ارائه کنیم.»کنعانی افزود: «این امر با هدف پایدار کردن توافق احتمالی آتی صورت گرفت. به این معنا که در صورت شکل‌گیری توافق از سوء‌تفسیرهای احتمالی آتی که می‌تواند روند اجرای توافق را با اخلال مواجه کند، پیشگیری کنیم.»او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری موضوع تضمین‌ها از سوی ایران در جریان مذاکرات و توافق احتمالی آینده نیز گفت: «بحث تضمین‌ها یکی از مهم‌ترین موارد مورد توجه ما در این روند است. اگر چارچوب تضمین محکم نباشد، در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم؛ موضوعی که در مرحله قبل شاهد آن بودیم.»کنعانی ادامه داد: «موضوع تضمین برای ما دو وجه دارد: یک وجه آن تضمین لغو تحریم‌هاست به گونه‌ای که ایران از منافع اقتصادی برجام به صورت کامل منتفع شود. بحث دیگر موضوع هسته‌ای است و دور کردن آژانس از رفتار و بازی‌های سیاسی است و اتهامات سیاسی در مناسبات ایران با آژانس باعث ایجاد خلل و اخلال در روند اجرای توافق نشود.»او درباره موضوعات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: «مرجع نظارت فعالیت‌های هسته‌ای ایران آژانس است و ما همواره به این موضوع ملتزم بوده و همکاری کرده‌ایم. ایران همواره تلاش کرده به صورت حرفه‌ای با آژانس کار کند و انتظار دارد آژانس در چارچوب‌های حرفه‌ای و خارج از ادعاها و رویکردهای سیاسی با ایران تعامل کند.» کنعانی تاکید کرد: «بحث بسته شدن مسائل پادمانی برای ایران در روند مذاکرات و حصول توافق احتمالی مهم است.»سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به برخی از اظهارنظرات مبنی بر اینکه ممکن است، ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها با تعویق روبه‌رو شود، تصریح کرد: «آنچه در ارتباط با مسوولیت ایران در روند مذاکره بود، این است که ما مسوولانه و به موقع عمل کردیم و پاسخ‌های داده شده از سوی ایران سازنده است و چنانچه اراده سیاسی لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد‌، نیاز به تاخیر در نشست بعدی برای جمع‌بندی مذاکرات نیست. اراده و تعامل سازنده می‌تواند ما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جمع‌بندی مذاکرات و توافق برساند.»
پس از خروج دولت ترامپ از برجام در سال ۱۳۹۷، دولت سابق آمریکا کمپین فشار حداکثری اقتصادی را آغاز کرد و ایران را تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داد. با روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید، بسیاری گفتند که برجام می‌تواند به زودی احیا شود که با گذشت بیش از یک سال و نیم هنوز تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 287216
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *