بی‌تحرکی معامله‌گران

.به گزارش جهان صنعت نیوز:  ارزش معاملات خرد هم طبق روال هفته‌های اخیر چنگی به دل نمی‌زد و با ثبت افت نسبت به روز‌های قبل، در سطح دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. این در حالی است که نرخ دلار نیمایی چند روزی است در کانال ۲۷ هزار تومان قرار گرفته و پایداری می‌کند. در همین حال دلار بازار آزاد هم با وجود افت نسبی در روز گذشته اما در نزدیکی سقف کانال ۳۱ هزار تومانی نوسان می‌کند. با این حال روند معاملات بازار سهام تحت تاثیر اخبار منفی سیاسی و اقتصادی داخلی و بین‌المللی با ریسک‌های فراوانی روبه‌رو است و حاشیه‌ها قدرت بیشتری نسبت به متن بازار پیدا کرده‌اند. به نحوی که اغلب سرمایه‌گذاران دست به نقد در انتظار رفع ابهامات و روشن شدن مسیر پیش‌روی بازار هستند. کارشناسان بازار سرمایه تاکید می‌کنند فضای اقتصاد کشور سرمایه‌گذاری به حدی مه‌آلود است که حتی توان تعیین استراتژی کوتاه‌مدت را نیز از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی سلب کرده است چه رسد به آنکه بتوان برنامه بلندمدتی برای ورود پول تازه به بازار ترسیم کرد.

شاخص کل بورس روز گذشته افت چهار هزار و ۹۶ واحدی را ثبت کرد تا معادل ۳۰/۰ درصد افت را ثبت کند و در پله یک میلیون و ۳۷۳ هزار و ۸۲۱ واحدی قرار گیرد. در همین حال شاخص هم‌وزن نیز هزار و ۶۹۸ واحد معادل ۴۲/۰ درصد افت کرد تا به کف کانال ۴۰۰ هزار واحدی برسد. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۳۱/۰ درصد، ۳۳/۰ درصد و ۲۶/۰ درصد عقب نشستند. روز گذشته نماد حکشتی بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس داشت اما در برابر نمادهای منفی ‌کاری از پیش نبرد تا نمادهای فارس، کگل، وپاسار، خودرو، فخوز و ذوب با تاثیر منفی بر شاخص کل آن را به عقب برانند. در همین حال خساپا، شستا، خودرو، خگستر، انرژی ۳، وتجارت و ختوفا پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی در روز گذشته بوده‌اند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش سه هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان را ثبت کرد. در آن سوی بازار روز گذشته شاخص کل فرابورس هم با افت ۵۳ واحدی روبه‌رو شد. در این بازار نمادهای کزغال و خدیزل بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای کگهر، صبا، آریا، بپاس و دی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. همچنین دی، کزغال، گدنا، فزر، فرابورس، کرمان و صبا پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز شاهد معاملاتی به ارزش ۱۴۵ هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان بود که از این میزان هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان به معاملات سهام اختصاص داشت.

تداوم روند نزولی ارزش معاملات خرد

بازار سهام روز گذشته نیز افت ارزش معاملات خرد را تجربه کرد. این در حالی است که حتی در روزهایی که از رشد ارزش معاملات خرد نیز صحبت می‌شود سطح معاملات در بهترین حالت در کانال ۳ هزار میلیارد تومانی قرار گرفته است. به هر روی اما بررسی روند معاملات طی هفته‌های اخیر حاکی از تداوم روند نزولی ارزش معاملات خرد به ویژه از ابتدای شهریورماه است. از ابتدای شهریورماه تاکنون، بازار سهام تنها طی دو روز کاری دوم و پنجم ماه معاملاتی با ارزش بالای ۴ هزار میلیارد تومان را تجربه کرده و در روزهای دیگر بین سطوح دو و سه هزار میلیارد تومانی نوسان داشته است. همچنین از هشتم شهریورماه تا روز گذشته، بازار تنها طی دو روز معاملات بالای ۳ هزار میلیارد تومانی را به خود دیده و در باقی روزها در کانال دو هزار تومانی قرار داشته است. این روند نزولی همچنین طی هفته اخیر شتاب بیشتری گرفته تا سطح معاملات خرد در روز گذشته به دو هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان برسد. بدین ترتیب ارزش معاملات خرد مجددا در آستانه سقوط به کانال هزار میلیارد تومانی قرار گرفته است.

فرار ادامه‌دار حقیقی‌ها

روز گذشته همچنین بازار سهام مانند روال هفته‌های اخیر، با خروج پول حقیقی روبه‌رو بود به نحوی که ۱۹۹ میلیارد تومان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی ثبت شد. اگر چه حقیقی‌ها ۷۲ درصد سمت خرید را در دست داشتند، اما در همین حال ۸۱ درصد سهم فروش را نیز از آن خود کردند. نکته دیگر آنکه روند خروج پول حقیقی از نمادهای کوچک طی روزهای اخیر شدت گرفته به نحوی که روز گذشته هم ۱۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی از نمادهایی با ارزش کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان خارج شد. این در حالی است که در همین روز تنها ۸۱ میلیارد تومان از نمادهای باارزش بالاتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان خارج شده است. گفتنی است بازار سهام از ابتدای شهریورماه تاکنون تنها طی دو روز شاهد ورود پول حقیقی بوده و دیگر روزهای معاملاتی را با خروج سنگین پول حقیقی سپری کرده است.

تمرکز معاملات خرد بر گروه خودرو

روز گذشته نمادهای خودرویی در صدر معاملات خرد بازار قرار داشتند. به نحوی که سه صنعت برتر از منظر ارزش معاملات خرد در روز گذشته را به ترتیب خودرو، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و قطعات خودرو تشکیل می‌دادند. گروه خودروسازان و ساخت قطعات جزو گروه‌هایی بود که روز گذشته توانست پول جذب کند. در همین حال در میان نمادهایی که توانسته‌اند در صدر توجه معامله‌گران خرد قرار گیرند همچنان نام خودرویی‌ها دیده می‌شود. به نحوی که به ترتیب نمادهای خاور، پالایش و خساپا بیشترین معاملات خرد در روز گذشته را تجربه کردند. گفتنی است هر دوی این نمادهای خودرویی روز گذشته شاهد ورود نقدینگی حقیقی بوده‌اند. به هر روی اما روز گذشته سرانه خرید و فروش نمادها در بازار با کاهش مواجه بود. به نحوی که سرانه خرید به ۱/۱۳ میلیون تومان و سرانه فروش به ۶/۱۴ میلیون تومان رسید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 290539
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا