رفتارشناسی صندوق‌های قابل معامله

علی هدیه *

صندوق‌های ETF یا Exchange Trade Fund از جمله ابزارهایی هستند که می‌توان به وسیله آنها ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام را کاهش داد و با نام صندوق‌های قابل معامله شناخته می‌شوند. حرکت قیمتی این صندوق‌ها معمولا مشابه با حرکت قیمتی شاخص کل بوده و به همین جهت در صورت پیش‌بینی روند صعودی شاخص‌کل، می‌توان انتظار داشت صندوق‌های سهامی نیز روند صعودی خود را آغاز کنند. همچنین مهم‌ترین مزیت این صندوق‌ها را می‌توان نقدشوندگی بالای آنها در نظر گرفت و نوع کندل‌های روزانه این صندوق‌ها، گویای این موضوع است.

از جمله صندوق‌های ETF سهامی در بازار سرمایه، صندوق‌های سرو، اطلس، آگاس و فیروزه هستند که روند قیمتی آنها در این تحلیل مورد بررسی قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت، نزول به مراتب کمتر این صندوق‌ها از سال ۱۳۹۹، همزمان با شروع نزول شاخص کل بوده که بیانگر ریسک پایین‌تر این صندوق‌ها نسبت به کلیت بازار سهام است.

ساختار این صندوق‌ها در قالب دیامتریک ۷ موجی شمارش که موج نزولی فعلی، موج G از دیامتریک شمارش شده و انتظار می‌رود در حالت بدبینانه، با رسیدن قیمت به محدوده‌های کف قیمتی سال ۱۴۰۰، این موج نزولی خاتمه یافته و با شروع موج صعودی جدید شاخص کل در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، موج صعودی این صندوق‌ها آغاز شده و حداقل تا سقف موج قبلی یعنی موج F این صعود ادامه خواهد داشت.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 292645
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا