xtrim

بیانیه جمعی از استادان علوم تربیتی و روانشناسی در خصوص رخدادهای جاری کشور

به نام خدا

آنچه بر مهسا امینی گذشت، اکنون به نقطه عطفی در جامعه ما تبدیل شده است؛ نقطه عطفی که باید در آن به تأمل نشست و دربارۀ راه و رسمی که تاکنون برای دگرگونی فرهنگی و دینی جامعه به کار گرفته شده، به دیده انتقاد نگریست. تحلیل بیرونی رخدادهای جاری از منظر ترفندهای دشمن، یکی از زاویه های دید است و به جای خود ضروری، اما نمی توان و نباید آن را به منظر مسلط و واحد برای درک این رخدادها تبدیل کرد و همه معترضان را با عنوان اغتشاشگر از پیش راند. طبیعی است که منجنیق دشمن، همواره پاره های آتش در دیار ما بیفکند، اما اگر ما هیمه ای در درون مهیا نکرده باشیم، آن آتش برنخواهد افروخت. لازم است به تحلیل درونی نیز روی آوریم و ببینیم چه نقصان هایی در هدفگذاری و شیوه های اجرایی دگرگونی فرهنگی و دینی جامعه وجود داشته است. در تحلیلی اولیه، نقصان ها را می توان از این قرار دانست:

۱. فقدان تصور روشن سیاستگذاران فرهنگی جامعه از فاصله نسلی: سیاستگذاران فرهنگی جامعه، تصور روشنی از فاصله نسلی، به منزلۀ یک ضرورت اساسی از حیات بشری، نداشته اند و گمانشان بر این بوده که نسل جدید باید تکراری از نسل پیشین باشد. در حالی که کودکان هر نسلی، متعلق به زمان دیگری، متفاوت از زمان نسل پیشین اند. کوشش برای نسخه برداری از نسل پیشین، نقیصه ای در هدفگذاری بوده است؛
2. استفاده از شیوه های ناکارآمد تحمیل و تنبیه: در عرصه رو شها و شیوه های اجرایی نیز شاهد آن بوده ایم که تحمیل و تنبیه، همچون اساسی ترین شیوه تحول و تربیت به کار گرفته شده است. در حالی که از منظر دانش روانشناسی و تربیت، بطلان این شیوه ها محرز است. تاراندن نیروهای اجتماعی به بیرون از مرزها، چنان که سوگمندانه پیوسته شاهد آنیم، یکی از نتایج اعمال این شیوه ناصواب است. اما نتیجۀ مهیب تر آن در نسل نو و در فرزندان دهۀ هشتاد قابل مشاهده است. تحمیل و تنبیه، این نسل آشنا با فرهنگ جهانی را به سوی مقاومت و انکار تمام عیار می راند و آنان را تشنه «آزادی از» قید و بندها می کند. اما این وجه از آزادی، زمینه مبتلا شدن به استبدادها و اسارتهای بعدی و بعدی را فراهم خواهد کرد. تا زمانی که نسل جدید، قابلیت های درونی در جهت «آزادی برای» وجهی مطلوب از زندگی را نیابد، آزادی تنها مقدمه ای برای نقض خود آن خواهد بود.
بر سیاستگذاران فرهنگی جامعه است که از خرد فرهنگی، روانشناختی و تربیتی متخصصان دانشگاهی بهره بگیرند و در پرتو دانش و حکمت آنان تدبیر امور کنند.گامهای این بهره وری را می توان بدین قرار دانست:

opal

۱ . نقد سیاست های گذشته: نخستین گام این بهره وری نقد و بررسی سیاست هایی است که تاکنون به کار گرفته شده است. چشم بستن به اشکالات گذشته و اصرار ورزیدن در اعمال هدف ها و شیوه های ناصواب، جز به تنزل روزافزون فرهنگی و دینی جامعه منجر نخواهد شد.
2 . بازطراحی هدف ها و شیوه ها: گام دوم، طراحی هدفها و شیوههای نوین و متناسب با فضای جامعه و به ویژه فضای فکری نسل نو است.
برداشتن این گامها بدون تعامل اندیشمندان با فضاهای مذکور نیز ممکن نخواهد بود. رابطه نسلها، در حالت مطلوب، همچون حلقات زنجیر در هم تنیده است؛ نه همچون حلقه های مجزایی که تکرار هم باشند و بر روی هم چیده شوند و نه همچون حلقه هایی گسیخته از هم و پراکنده در فضا.
همت و شجاعت ایجاد تغییر و دگرگونی در سیاستها و شیوه ها، مطلوب فوری جامعه ماست. در این راستا، آزادی فوری دانشجویان بازداشتی می تواند طلیعه این تغییر باشد. متفکران و اندیشمندان علوم انسانی مختلف، آمادگی برای مساعدت در این امر را دارند و منتظر آنند که سیاستگذاران بر این ضرورت عاجل اعتراف و برای رفع آن اقدام کنند.

جمعی از استادان روان شناسی و علوم تربیتی

اسامی امضا کنندگان، به ترتیب حروف الفبا، تا آخرین به روز رسانی، ساعت ۱۵، ۱۴۰۱/۷/۱۵:

۱- نرگس خاتون اویسی/ دانشگاه علامه طباطبائی

۲- شهین ایروانی/دانشگاه تهران

۳- پروین احمدی/ دانشگاه الزهرا

۴- هدایت الله اعتمادزاده/ دانشگاه ملایر

۵- ناهید اکرمی/ دانشگاه اصفهان

۶- سعید آزادمنش/ دانشگاه علامه طباطبائی

۷- دکتر سعید آریاپوران/ دانشگاه ملایر

۸- خسرو باقری/ دانشگاه تهران

۹- سعیده باقری/ مدرس آزاد

۱۰- حسن باقری نیا/ دانشگاه حکیم سبزه واری

۱۱- مریم برادران/ دانشگاه امام صادق

۱۲- میرزین العابدین برخه/ مدرس آزاد

۱۳- رمضان برخورداری/ دانشگاه خوارزمی

۱۴- مهین برخورداری/ دانشگاه شیخ بهائی

۱۵- طاهره بیات/ دانشگاه پیام نور

۱۶- تقی پور ابراهیم/دانشگاه شهید بهشتی

۱۷- عبدالله پارسا/ دانشگاه شهید چمران اهواز

۱۸- مه سیما پورشهریاری/ دانشگاه الزهرا

۱۹- مهرانگیز پیوسته گر/ دانشگاه الزهرا

۲۰- عزیز الله تاجیک اسمعیلی/ دانشگاه خوارزمی

۲۱- محمود تلخابی/ دانشگاه فرهنگیان

۲۲- اکبر جدیدی/دانشگاه پیام نور کرمان

۲۳- عبدالناصر جوان/ دانشگاه گیلان

۲۴- جواد حاتمی/ دانشگاه تربیت مدرس

۲۵-منصوره حاج حسینی/دانشگاه تهران

۲۶- حمیدرضا حسن آبادی/ دانشگاه خوارزمی

۲۷- محمد حسنی/ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

۲۸- محمدعلی حکیم آرا/ دانشگاه صدا و سیما

۲۹-حمیده خادمی/ دانشگاه علامه طباطبائی

۳۰-الهه حجازی/ دانشگاه تهران

۳۱- فریده حمیدی/ دانشگاه شهید رجائی

۳۲- علی رضا حیدرزادگان/ دانشگاه سیستان و بلوچستان

۳۳- فاروق خاکزاد/ دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی

34- محمد خدایاری فرد/ دانشگاه تهران

35- پوران خروشی/ دانشگاه فرهنگیان

۳۶- افضل السادات حسینی/ دانشگاه تهران

۳۷- زهره خسروی/ دانشگاه الزهرا

۳۸- زهرا رحیمی/ دانشگاه علامه طباطبائی

۳۹- رضا رستمی/ دانشگاه تهران

۴۰- رویا رسولی/ دانشگاه الزهرا

۴۱- حمید رضائیان/الزهرا

۴۲- اسدالله زنگوئی/ دانشگاه بیرجند

۴۳- رضا ساکی/ دانشگاه شهید رجائی

۴۴- سید مهدی سجادی/ دانشگاه تربیت مدرس

۴۵- نرگس سادات سجادیه/ دانشگاه تهران

۴۶- مرتضی شاه مرادی/ دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی همدان

۴۷- بابک شمشیری/ دانشگاه شیراز

۴۸- علی اکبر شیخی فینی/ دانشگاه هرمزگان

۴۹-سوسن صائبی/ دانشگاه الزهرا

۵۰- علیرضا صادق زاده/ دانشگاه تربیت مدرس

۵۱- علیرضا صادقی/ دانشگاه علامه طباطبائی

۵۲- مسعود صفائی مقدم/ دانشگاه شهید چمران اهواز

۵۳- سعید صفائی موحد/ مدرس و پژوهشگر مستقل

۵۴- فاطمه صالحی/ دانشگاه فرهنگیان

۵۵- آمنه عالی/ دانشگاه علامه طباطبائی

۵۶- حامد عبادی/ مدرس آزاد

۵۷- افسانه عبدلی/ دانشگاه لرستان

۵۸- فریبا عدلی/ دانشگاه الزهرا

۵۹- ناصرالدین علی نقویان/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

۶۰- اقبال قاسمی پویا/ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

۶۱- مهرانگیز علی نژاد/ دانشگاه شهید باهنر کرمان

۶۲- باقر غباری بناب/ دانشگاه تهران

۶۳- سعید ضرغامی همراه/ دانشگاه خوارزمی

۶۴- ابراهیم طلائی/ دانشگاه تربیت مدرس

۶۵- محمدرضا عزتی/ دانشگاه فرهنگیان

۶۶- مجید علی عسگری/ دانشگاه خوارزمی

۶۷- حسین کارشکی/ دانشگاه فردوسی مشهد

۶۸- جلال کریمیان/ مدرس و پژوهشگر آزاد

۶۹- علیرضا کیامنش/ دانشگاه خوارزمی

۷۰- جمیله غفاریان / دانشگاه فرهنگیان

۷۱- نرگس کشتی آرای/ دانشگاه آزاد اسلامی

۷۲- فاطمه طاهرپور/ دانشگاه بیرجند

۷۳- حسین عبداللهی/ دانشگاه علامه طباطبائی

۷۴- نعمت الله فاضلی/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

۷۵- زهرا فلاحیان/ دانشگاه فرهنگیان

۷۶- یحیی قائدی/ دانشگاه خوارزمی

۷۷- مسعود غلامعلی لواسانی/ دانشگاه تهران

۷۸- سمیه لیاقت/ مدرس آزاد

۷۹- رضا محمدی چابکی/دانشگاه شهید بهشتی

۸۰- محمود محمدی/ دانشگاه زنجان

۸۱- آزاد محمدی/ مدرس آزاد

۸۲- نسرین محمدحسنی/دانشگاه خوارزمی

۸۳- سید منصور مرعشی/دانشگاه شهید چمران اهواز

۸۴- حامد مصلحی/ مدرس آزاد

۸۵- محمد ملاکی/ دانشگاه آزاد

۸۶- عباس معدن دار آرانی/ دانشگاه لرستان

۸۷- نعمت الله موساپور/ دانشگاه هرمزگان

۸۸- صابر منصوری/ مدرس آزاد

۸۹- یوسف مهدوی نسب/ دانشگاه خوارزمی

۹۰- محمود مهرمحمدی/ دانشگاه تربیت مدرس

۹۱- افسانه نراقی زاده/ دانشگاه الزهرا

۹۲- مرتضی نظری/ مدرس آزاد

۹۳- علی نوری/ دانشگاه ملایر

۹۴- شقایق نیک نشان/ دانشگاه پیام نور

۹۵- زهرا نیک نام/ دانشگاه خوارزمی

۹۶- مژده وزیری/ دانشگاه الزهرا

۹۷- جلال هاشمی/ دانشگاه شهید چمران اهواز

۹۸- مراد یاری دهنوی/ دانشگاه شهید باهنر کرمان

۹۹- بهبود یاریقلی / شهید مدنی آذربایجان

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 293428
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *