کاهش قدرت خرید ؛ کسادی بازار
به گزارش جهان صنعت نیوز: اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فروش پوشاک در پی اغتشاشات اخیر به مرز صفر رسیده است و کارخانجات نیروهایشان را تعدیل کردهاند.
در این خصوص در مصاحبه مجید نامی نایبرییس اتحادیه پوشاک اینطور آمده است که فروش اینترنتی پوشاک به صفر درصد و فروش حضوری آن درب مغازهها و عمدهفروشیها به مرز صفر درصد رسیده است چون مردم از ترس اغتشاشات اخیر به بازار مراجعه نمیکنند و فروشگاهها نیز عمدتا و یا در برخی ساعات واحدهای خود را تعطیل میکنند. نامی همچنین اعلام کرده است: طی دو هفته اخیر و با بیشتر شدن ناآرامیها کارخانجات طبیعتا میزان تولید خود را کاهش دادهاند و نیروهای خود را به شدت تعدیل کردهاند و میتوان گفت پوشاک خط مقدم عدم خرید کالا در کشور است.
پوشاک در خط مقدم
البته این اظهارنظر که پوشاک خط مقدم عدم خرید کالا در کشور است، اطلاعات کاملا درستی است و میتوان به صراحت اعلام کرد که اگرچه جستهگریخته خریدهایی انجام میشود اما میزان خرید کالا از سوی مصرفکنندگان نسبت به سالهای گذشته با کاهش قابل توجهی روبهرو شده است که دلیل اصلی آن هم به جیب خالی مردم بر میگردد. در این میان البته نمیتوان ناآرامیهای اخیر را نادیده گرفت چرا که بسیاری از اصناف از نحوه رویارویی ماموران با مردم گلایه دارند و میگویند که طی هفتههای اخیر، این موضوع به شدت آنها را آزار میدهد.
البته در این بین هستند مغازهدارانی که از ترس همین ناآرامیها مغازههای خود را زودتر تعطیل میکنند. اما واقعیت این است که اصناف با توجه به هزینههای بالایی که بابت خرید کالا و اجارهبهای مغازهها میپردازند، این امکان را ندارند که با این شرایط ادامه دهند. بنابراین سعی میکنند هر چه زودتر به حالت عادی بازگردند تا در نهایت بتوانند از پس مخارج خود برآیند.
تاثیر اختلالات اینترنتی
اما در این میان یکی دیگر از مشکلاتی که در شرایط فعلی به شدت کسبوکارهای اینترنتی را تحت فشار قرار داده و حتی باعث ضربه به فروشندگان حضوری نیز شده است، اختلالات اینترنتی است، چرا که بسیاری از مغازهها هم در بخش فروش اینترنتی فعال هستند اما به دلیل محدودیتها و سیاستهای اخیر که کمتر کسی هم آن را میپذیرد، اصناف با مشکلات زیادی روبهرو شدهاند. این در حالی است که طی ماههای گذشته همواره فروشندگان و اصناف از کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا در بازارهای مختلف خبر میدادند.
دلیل حذف پوشاک از سبد خرید مردم
در همین خصوص علیرضا حائری، کارشناس صنعت نساجی با بیان اینکه رکود موجود در بازار ناشی از کاهش قدرت خرید مردم است، به «جهانصنعت» گفت: با توجه به کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم، همین که اقشار جامعه بتوانند از پس پرداخت هزینههای مربوط به مسکن، خوراک و تحصیل فرزندان خود بر بیایند، هنر کردهاند. وی اظهار کرد: البته اتفاقاتی که در یک ماه اخیر در بازار رخ داده است، بیاثر بر تشدید رکود موجود در بازار نبوده است اما اینکه بگوییم کاهش تقاضا در همین یک ماه اخیر اتفاق افتاده است، گزاره درستی نیست چرا که به دلیل مشکلات درآمدی، رکود مدتهاست که بر بازارهای مختلف سایه انداخته است.
این کارشناس صنعت نساجی با بیان اینکه پوشاک و محصولات صنعت نساجی به مرور از زندگی و سبد خرید مردم حذف شده است، گفت: عوامل زیادی دست به دست هم داده که چنین اتفاقی رخ داده و در این خصوص قطعا سوءمدیریت و عدم توجه دولتمردان به هشدارهای پیشین کارشناسان نقش داشته است. حائری افزود: به طور کلی مشکل اصلی مردم در شرایط فعلی تورم و کاهش قدرت پول ملی است به طوری که آنها حتی از پس ضروریترین نیازهای زندگی خود نیز به سختی بر میآیند، چه برسد به اینکه به فکر خرید پوشاک یا لوازم خانگی و محصولات نساجی باشند.
جذب نیرو برای تامین بازار شب عید
این کارشناس اقتصادی افزود: در واقع عمده چرایی کاهش تقاضا برای صنعت نساجی کاهش قدرت خرید مردم و کاهش قدرت پول ملی و تورمی است که سبد خانوار را کوچکتر میکند. بنابراین خانوادهها اولویت اول خود را خورد و خوراک و مسکن و تحصیل بچهها قرار میدهند و کمتر نسبت به خرید منسوجات نساجی اقدام میکنند. از این رو در حال حاضر با مشکل انباشت کالا در برخی انبارهای واحدهای صنعتی روبهرو هستیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اظهارنظرهایی که مبنی بر تعدیل نیرو در کارخانهها به دلیل ناآرامیهای اخیر عنوان میشود، واقعیت دارد یا خیر، بیان کرد: من در ارتباط با تعدیل نیرو طی هفتههای اخیر چیزی نشنیدهام. اتفاقا نساجی و پوشاک از صنایعی هستند که در همین روزها کارگران خود را افزایش میدهند و نیرو جذب میکنند تا بتوانند از پس تامین بازار شب عید بر بیایند.
حائری با بیان اینکه شش ماه دوم و به خصوص سه ماه پایانی سال، فصل رونق نساجی به خاطر همان بازار شب عید است، گفت: بنابراین اینکه تولیدکنندگان نیروهای خود را تعدیل کنند، اصلا منطقی و واقعی به نظر نمیآید و تولیدکنندگان اگرچه در شرایط فعلی بازار مناسبی ندارند اما برای تامین بازار شب عید، خودشان را آماده میکنند.
خرید میوه، اولویت مردم نیست
آنچه بد نیست به آن اشاره شود این است که کاهش قدرت خرید مردم در بسیاری از بازارها موجب کاهش تقاضا شده است. به طور مثال روز گذشته یکی از خبرگزاریها اعلام کرده است که بازار میوه و سبزی مانند هفته گذشته، راکد است و نوسانی نداشته، زیرا تمایل و قدرت اقتصادی مردم برای خرید میوه کاهش یافته است.
در واقع کارشناسان بازار میوه و ترهبار معتقدند به دلیل فراوانی بار، تنوع زیاد و کاهش قدرت اقتصادی، میوه اولویت خرید مردم در مهرماه نبوده و همین امر باعث رکود بازار شده است.
جواد باقری اضافه کرد: معمولا در مهرماه خانوادهها برای مدارس و کیف و کفش فرزندانشان هزینه میکنند و میوه در اولویت خرید نیست به همین دلیل بازار راکد میشود. البته اینکه بار هم فراوان است و بیشتر از تقاضا، عرضه داریم نیز در این میان بیتاثیر نیست.
در این باره همچنین اسدالله کارگر رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران در اینباره اظهار کرد: همیشه در مهرماه و قبل از آغاز سال تحصیلی رکودی در بازار میوه داریم و بیشتر مردم اولویت خریدشان را روی کالاهای دیگر میگذارند.
لینک کوتاه :