راهکارهای خروج گردشگری از بن‌بست

به گزارش جهان صنعت نیوز: در چنین شرایطی فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و واتساپ هم در جای خود امکان تبلیغات و بازاریابی آژانس‌های مسافرتی را با اختلال مواجه کرده است. با توجه به حال ناخوش این روزهای گردشگری کشور از مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سایر نهادهای مرتبط انتظار می‌رود به فکر ارائه راه‌حلی سریع و مفید برای عبور از بحران گردشگری در کشور باشیم.

با این وجود سیاست‌های کلی کشور در حوزه بین‌المللی و تورم لجام‌گسیخته در عمل امکان احیای صنعت گردشگری داخلی و ورودی را با ابهام‌های جدی مواجه کرده است.

اعطای یارانه گردشگری پاسخگو نیست

در شرایطی که حوزه گردشگری در یک ماه اخیر با رکودی بی‌سابقه مواجه شده است برخی خواستار ارائه یارانه برای تسهیل سفر و گردشگری و نجات فعالان حوزه گردشگری هستند و ارائه بسته‌های تشویقی سفر را به عنوان یک راهکار موقت مطرح می‌کنند.

میلاد نایینیان فعال حوزه گردشگری در پاسخ به این پرسش که آیا اختصاص یارانه و بسته‌های ارزان سفر می‌تواند بخشی از مشکلات امروز حوزه گردشگری را مرتفع کند به «جهان‌صنعت» گفت: دولت می‌خواهد تا کجا یارانه بدهد و یا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تا کجا می‌تواند به حوزه گردشگری یارانه پرداخت کند؟ به هر حال پرداخت یارانه و تسهیلات از سوی وزارتخانه و دولت با محدودیت مواجه است.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است که ساختار حوزه گردشگری در کشور اصلاح شود و شرایط به گونه‌ای باشد که گردشگر داخلی با قیمت مقرون به صرفه امکان گردشگری در کشور را داشته باشد. در حال حاضر با توجه به تفاوت نرخ ارزهای بین‌المللی با پول ایران سفر به کشورمان برای خارجی‌ها ارزان تمام می‌شود اما باید کاری کنیم که گردشگران داخلی نیز سفر و گردشگری برایشان ارزان تمام شود.

این راهنمای گردشگری در خصوص چگونگی حمایت دولت از گردشگری و کمک به این حوزه گفت: به نظرم مبالغ در نظر گرفته شده برای یارانه سفر و گردشگری باید به شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌شهری و اتوبوس‌های بین‌شهری اختصاص یابد. همچنین باید هزینه‌های عمومی و تورم کلی کنترل شود تا تاثیر خود را به حوزه گردشگری نیز بگذارد. این مسائل به نظرم نیاز رسیدگی با یک دیدگاه کلان‌تر از گردشگری دارد اما نتیجه آن بر حوزه گردشگری نیز تاثیر می‌گذارد.

این فعال حوزه گردشگری در خصوص وضعیت امسال صنعت گردشگری در کشور ابراز داشت: در سال جاری اتفاق خاصی در حوزه گردشگری نیفتاده است و نمی‌توانیم بگوییم اثر مثبتی ایجاد شده و یا رشدی در حوزه گردشگری داشته‌ایم. در زمینه گردشگر ورودی و میزان سفرهای داخلی رشد نداشته‌ایم و تا زمانی که گردشگری تبدیل به اولویت کشور نشود اتفاقی هم نمی‌افتد. نگاه به گردشگری باید مهم‌تر از شرایط فعلی باشد و باید همچون نفت و گاز به حوزه گردشگری نگاه کنیم و به همان اندازه نفت، گردشگری در کشورمان ارزش و جایگاه داشته باشد.

تاثیر منفی فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر گردشگری

اثرات منفی فیلتر شبکه‌های اجتماعی هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند و در این مدت دود آن به چشم بخش بزرگی از کسب‌و‌کارها از جمله کسب‌و‌کارهای حوزه سفر و گردشگری رفته است. نایینیان فعال حوزه گردشگری ضمن تاکید بر اهمیت رعایت استانداردهای بین‌المللی و رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی بر رونق گردشگری به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم در حوزه گردشگری ما باید خود را با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ کنیم، اینکه بخواهیم مثل یک جزیره دورافتاده باشیم شدنی نیست. باید ببینیم عملکرد در سایر کشورها به چه شکل است؛ وقتی شبکه‌های اجتماعی فیلتر باشد بر روی مساله گردشگری تاثیر می‌گذارد و هر چقدر هم کشور دارای فرهنگ و تاریخ شاخصی باشد و جاذبه‌های گردشگری زیبا باشد وقتی گردشگران خارجی شرایط را می‌بینند انگیزه‌شان برای سفر به ایران از بین می‌رود.

وی ادامه داد: باید شرایطی را فراهم آوریم که خود را به شرایط بین‌المللی و آنچه در جهان پذیرفته شده نزدیک کنیم. وقتی این اتفاق بیفتد می‌توانیم با رقبایمان در یک پله ایستاده و با آنها رقابت کنیم. اگر بخواهم مثالی بزنم باید بگویم در حوزه گردشگری در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که انگار قبل از شروع مسابقه دو سه ثانیه از سایر رقبا عقب باشیم. نایینیان در پایان ضمن اشاره به اهمیت بهبود وضعیت اجتماعی برای خروج از وضعیت کنونی خاطرنشان ساخت: در مرحله نخست باید اوضاع اجتماعی‌مان سرو‌سامان پیدا کند، سپس حوزه اقتصادی بهبود یابد تا بتوانیم نتیجه را بر حوزه گردشگری نیز ببینیم. آنچه امروز وجود دارد همه به نوعی فرصت‌سوزی هستند و جایی نیز این فرصت‌های سوخته محاسبه نمی‌شوند چراکه گردشگری در کشور ما اولویت نیست.

لزوم تغییر نگاه کشور به گردشگری

واقعیتی که امروز وجود دارد این است که گردشگری اولویت کشور نیست و به آن به عنوان یک حوزه درآمدزا نگاه نمی‌شود.

روابط پرتنش کشور با کشورهای غربی در این سال‌ها باعث شده همواره کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی هشدارهایی به اتباعشان در خصوص سفر به ایران بدهند. از سوی دیگر تصویر رسانه‌ای بازنمایی‌شده از کشور در خصوص وضعیت ایران نیز مطلوب نبوده و گواه آن است که در زمینه بازاریابی و تبلیغات رسانه‌ای در حوزه گردشگری چالش‌های جدی وجود دارد.

محمدحسن کرمانی کارشناس گردشگری و رییس پیشین انجمن دفاتر خدمات مسافرتی در خصوص وضعیت ارتباطات ایران با جهان و تاثیر آن بر صنعت گردشگری به «جهان‌صنعت» گفت: شاید ایران با ۲۰کشور هم رابطه خیلی خوبی داشته باشد اما این کشورهای دوست در زمینه فرستادن گردشگر به کشور اثرگذار نیستند اگرچه ممکن است در حوزه‌های دیگر روابط با آنها مفید باشد.

وی افزود: «کشورهایی که ایران با آنها رابطه دارد از منظر گردشگری فایده‌ای برای ما ندارند و ایران با کشورهایی که از منظر گردشگری می‌توانند مفید باشند به لحاظ سیاسی دچار مشکل است. در همین راستا این کشورها هم به اتباع خود اعلام می‌کنند که به ایران سفر نکنید. به نظرم اصولا در این‌گونه موارد وزارت گردشگری هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.»
باتوجه به وضعیت فعلی و سیاست‌های کلی در نظر گرفته شده در کشور واقعیت آن است که صنعت گردشگری لااقل در بخش گردشگری ورودی در یک بن‌بست قرار گرفته است.

طبیعی است که برای خروج از این بن‌بست در صنعت گردشگری راهی به جز بازنگری در سیاست‌های بین‌المللی و رفع تنش‌های موجود در عرصه بین‌الملل وجود ندارد.

در عرصه گردشگری داخلی نیز راه‌حل فعلی کم کردن از میزان تورم و فراهم آوردن امکان سفر و گردشگری برای قشر متوسط و ضعیف جامعه است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی

شناسه : 297888
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا