تنها بندر اقیانوسی ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز: ابعاد تجاری چابهار به عنوان یک بندر، جالب توجه است، امکان پهلو گرفتن کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بندر چابهار این شهر دریایی را به یکی از شهرهای با ظرفیت بالای توریستی در عرصه بین‌المللی تبدیل کرده است.

 از سوی دیگر امکان انجام سفرهای دریایی به بندر چابهار و قرار گرفتن در لیست منطقه آزاد اقتصادی، این شهر را تبدیل به یکی از قطب‌های تجاری ویژه برای ورود اجناس به کشور کرده است.

در نظر داشته باشید که یکی از ویژگی‌های جالب توجه چابهار اقلیم منطقه است. در واقع دمای هوا در طول فصول مختلف سال چندان تغییری ندارد و همواره در یک محدوده مشخص است. هوای نسبتا معتدل و تابستانی آن به مذاق بسیاری از گردشگران خوش می‌آید. البته باید در نظر داشته باشید که وزش باد‌های اقیانوسی در کرانه‌های این شهر بندری، رطوبت هوا را بالا برده و ممکن است سفر به این منطقه تا حدودی برای کسانی که به هوای شرجی عادت ندارند دشوار باشد. با این وجود در فصل‌های سرد سال نیاز به نگرانی نیست چراکه متوسط دمای هوا در این فصول چیزی حدود ۱۹ درجه سانتیگراد است و رطوبت هوا نیز در این فصول مشکلی ایجاد نمی‌کند.

جاذبه‌های طبیعی چابهار

بسیاری سواحل مکران در کرانه دریای عمان را یکی از تمیزترین و جالب‌توجه‌ترین سواحل ایران می‌دانند. جاذبه‌های طبیعی چابهار اما محدود به حواشی دریای عمان نبوده و بسیار فراتر از اینهاست. روستاهای اطراف چابهار سواحل زیبایی دارند و وجود صخره‌های متعدد از جنس‌های شنی و ماسه‌ای باعث شده که هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این بندر به جنوب شرقی ایران سفر کنند.

کوه‌های مریخی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های سواحل مکران و اطراف چابهار هستند. این کوه‌ها در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری قسمت شرقی چابهار در حد فاصل منطقه گچویه تا بندر گواتر قرار گرفته‌اند. فرسایش خیره‌کننده‌ای که در کوه‌های این منطقه اتفاق افتاده است پیچ و خم‌هایی را روی آنها به وجود آورده و سطح این کوه‌ها را مشابه آنچه که در عکس‌هایی که از مریخ منتشر شده، کرده است.

گفته می‌شود ارتفاع کوه‌های مریخی چیزی بین ۵ تا ۱۰۰ متر است. در گذشته این کوه‌ها در زیر دریای عمان مدفون بودند و رد‌هایی که روی آنها به‌جا مانده نتیجه رسوبات آهکی بدن جانداران سخت‌پوست را نشان می‌دهد که از گذشته بر بدن کوه‌ها باقی مانده است.

نکته جالب توجه دیگر در خصوص کوه‌های مریخی که آنها را به کوه‌های فضایی شبیه کرده است، عدم رویش گیاه در این منطقه است. کمی آن سوتر از کوه‌های مریخی، ساحل بریس قرار دارد که در نقطه صفر مرزی واقع شده است؛ این ساحل هم در نوع خود زیبا و تماشایی است.

در جوار ساحل بریس می‌توانید جنگل‌های حرا را ببینید؛ با توجه به حجم انبوه پرنده‌های مهاجر که به این منطقه می‌آیند سفر به ساحل بریس برای دیدن پرنده‌ها امری رایج است.

 زیبایی‌های چابهار اما محدود به جاذبه‌های طبیعی آن نیست. این شهر جاذبه‌های تاریخی جالب توجهی نیز دارد.

جاذبه‌های تاریخی چابهار

قلعه پیروز گت یکی از بناهای معروف تاریخی اطراف چابهار است که در روستای تیس قرار دارد. قدمت این بنا به دوره اشکانی و بر اساس روایتی به دوره ساسانی برمی‌گردد و در ۵ کیلومتری قسمت شمال غربی چابهار واقع شده است. آثاری از دو برج که در دو سوی این قلعه به کار رفته همچنان دیده می‌شود.

مسجد جامع تیس نیز در همین روستا قرار دارد و یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی اطراف چابهار است. بر اساس برخی روایات این مسجد دومین مسجدی است که بعد از ورود اسلام به ایران ساخته شده و شباهت آن با مساجد پاکستانی و هندی باعث شده که بازدید از آن برای گردشگران جالب باشد.

روستای تیس جاذبه‌های دیگری نیز دارد. پس اگر قصد سفر به چابهار را دارید حتما یک روز را برای سفر به این روستا در نظر بگیرید. قلعه پرتغالی‌های چابهار هم در این روستا قرار دارد. سبک معماری آن به دوران سلجوقی مربوط است و تعمیراتی هم در دوره صفوی روی آن صورت گرفته است.

اگر گذرتان به روستای تیس افتاد حتما به گورستان جن هم سر بزنید. مردم محلی معتقدند که این گورستان قدمتی بیش از دو هزار سال دارد، اما به صورت رسمی قدمت گورستان اعلام نشده است. قبرهای این گورستان عجیب فاقد سنگ و نشانه هستند و قرار گرفتن آنها در دامنه کوه و ابعاد بسیار بزرگ قبرها باعث شده مردم محلی این گورها را متعلق به انسان‌ها ندانند.

فراموش نکنید که در شهر چابهار نیز جاذبه‌های تاریخی وجود دارد؛ حتما در این شهر به موزه محلی چابهار که در ساختمان تاریخی دوره قاجار مربوط به فرمانداری شهر بوده سر بزنید. این موزه بخش‌های مختلفی دارد و آثاری از پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران معاصر در آن به نمایش در آمده است.

 همچنین وجود بخش مردم‌شناسی و کتابخانه در موزه می‌تواند به شما کمک کند که نگاهی عمیق‌تر به فرهنگ و تاریخ مردم خطه چابهار داشته باشید.

از آثار تاریخی که بگذریم یکی از هدف‌های اصلی کسانی که به چابهار سفر می‌کنند خرید سوغات و کالا است. قیمت پایین اجناس به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد و در اختیار داشتن ساحل اقیانوسی از جمله امتیازات ویژه چابهار است که بازار این منطقه را پرطرفدار کرده است.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراکز خرید در چابهار شامل پردیس، صدف، ابریشم و تیس هستند. مراکز خرید بیشتر در قسمت غربی شهر چابهار قرار گرفته‌اند. در بازار‌های چابهار می‌توانید اجناسی مثل لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش، پوشاک، جواهرات، صنایع‌دستی و سوغات خاص سیستان‌وبلوچستان را پیدا کنید.

سوغات و صنایع‌دستی چابهار

 اگر از آن دسته افرادی هستید که در سفرهای خود ترجیح می‌دهید با خرید سوغات و صنایع‌دستی شهر مقصد به مردم محلی کمک کنید و نشانه‌ها و یادگاری‌های خوبی از شهری که به آن سفر کرده‌اید با خود ببرید؛ باید بدانید که چابهار انتخاب خوبی برای شما است.

خوراکی‌های چابهار بیشتر شامل محصولات دریایی بوده و شامل ماهی‌ها و میگو‌های معروف جنوبی کشور مثل سنگسر، سرخو، حلوا، شوریده، شیرماهی و اره‌ماهی می‌شوند.

 یکی از شیرینی‌های بسیار لذیذ چابهار نیز شیرینی لندو است که یکی از سوغات‌های محلی شهر چابهار محسوب می‌شود.

در سفر به چابهار صنایع‌دستی این شهر را نیز نباید از نظر دور داشته و نادیده گرفت. هنر سوزن‌دوزی مردمان بلوچ یکی از هنر‌های ویژه و جالب توجه آنهاست؛ روی پیراهن‌های زنانه نقش‌های رنگی و ویژه بلوچی همواره خودنمایی می‌کند.

توجه داشته باشید که سوزن‌دوزی بلوچستان با سایر سوزن‌دوزی‌های کشور تفاوت‌های عمده دارد و به آن بلوچی دوزی می‌گویند. اگر تمایل به خرید لباس ندارید باید بدانید که صنایع‌دستی بلوچستان نیز محدود به این سوزن‌دوزی‌ها نیست بلکه حصیربافی‌هایی که از برگ درختان زینتی مثل نخل انجام می‌شود نیز بازارشان در بلوچستان داغ است و می‌توانید سبد‌های حصیری را که با آنها بافته‌اند به عنوان یادگاری تهیه کنید.

از دیگر صنایع‌دستی این خطه می‌توان به گلیم‌بافی، گلدوزی، زردوزی و سکه‌دوزی اشاره داشت که هر یک از آنها نمادی از هنر بلوچستان هستند. در بازارهای چابهار می‌توانید این صنایع‌دستی را تهیه کنید.

خوراکی‌های محلی چابهار

 در سفر به چابهار به هیچ‌وجه لذت چشیدن طعم غذاهای محلی این شهر را از دست ندهید. غذاهای دریایی و پرادویه‌ای که شاید به نوعی یادآور فرهنگ پاکستان و هندوستان باشند.

 یکی از غذاهای معروف چابهار «بت ماش» است که با سبزی‌های محلی درست شده و چیزی شبیه دمپختک خودمان است. «تباهگ» هم غذای دیگری است که برای درست کردن آن از گوشت خشک شده و نمک‌سود‌شده استفاده می‌کنند. برای تهیه این غذا برنج را با آب گوشت دم می‌کنند.

«تخلان» یکی دیگر از غذاهای محلی چابهار است که با گندم و دنبه گوسفند یا بره تهیه می‌شود. در نظر داشته باشید که بیشتر این غذاهای محلی در رستوران‌های سنتی چابهار ارائه می‌شوند.

یکی دیگر از غذاهای مجلسی و پر زرق و برق چابهار «تنورچه» است. برای درست کردن این غذا شکمبه گوسفند را خالی کرده و پس از تمیز کردن آن با استفاده از ادویه‌های جنوبی ویژه پخته شده و با برنج سرو می‌شود. یکی دیگر از غذاهای چابهار «کرایی میگو» است. این غذا با میگو، پیاز، گشنیز و ادویه‌های محلی درست شده و طرفداران خاص خود را دارد.

 اگر طرفدار غذاهای هندی هستید باید بدانید که چابهاری‌ها غذایی به نام «پلو زعفرانی» دارند که با الهام از غذاهای هندوستان درست می‌شود. این غذا از ترکیب برنج، مرغ، زعفران، زیره، فلفل دلمه، پیاز، سیر و ادویه زیاد درست می‌شود.

آداب و رسوم محلی منطقه

در سفر به چابهار فراموش نکنید که با فرهنگ و آداب و رسوم مردم نیز آشنا می‌شوید.

 زبان چابهاری‌ها زبان بلوچی مکرانی است. اگر از اواخر بهار تا اواخر تابستان به این منطقه سفر کنید می‌توانید مراسم جشن و پایکوبی و رقص‌های محلی چابهاری‌ها را ببینید. فصل برگزاری این جشنواره‌ها در واقع از نیمه خرداد تا نیمه شهریور در جریان است و در این زمان انواع غذاهای بومی، آداب و رسوم و فرهنگ، موسیقی و لباس مردم بلوچستان در چابهار به نمایش در می‌آید.

همچنین مردم چابهار در عید فطر هم مراسم ویژه‌ای داشته و در منطقه‌ای به نام عیدگاه جمع می‌شوند و با توزیع شیرینی و کلوچه و قربانی کردن شتر به جشن می‌پردازند.

اگر خوش‌شانس بوده و در این شهر شاهد برگزاری مراسم ازدواج باشید می‌توانید سه شبانه‌روز شادی و پایکوبی بلوچ‌ها برای عروسی‌شان را نیز ببینید.

موسیقی‌های جالب توجهی که در عروسی بلوچ‌ها استفاده می‌شود از تنبور و قیچک گرفته تا نی، حاضران در مراسم را به وجد می‌آورد و نشان از ریشه‌های غنی فرهنگی مردمان بلوچ است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنی

شناسه : 305904
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا