طرح مجلس برای بازسازی مناطق سیل زده

جهان صنعت نیوز| نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با توجه به شرایط کشور برای تامین منابع سیل چند مجوز به دولت داده شده است، افزود: با این مجوزها دست دولت برای جابجایی اعتبارات یا افزایش تنخواه گردان خزانه باز می شود تا بتواند نسبت به تامین نقدینگی موردنیاز اقدام کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه طرحی از سوی نمایندگان برای حمایت از آسیب دیدگان سیل، گفت: براساس رایزنی های انجام شده گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توسط هیئت رییسه مجلس چاپ شده و در دستورکار مجلس قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از بندهای طرح مناطق سیل زده برداشت حدود ۳۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی است، ادامه داد: ارائه برخی اختیارات به استانداران استان های سیل زده و دستگاه های اجرایی و اجازه دولت برای جابجایی اعتبارات و احکام بودجه ای سال ۹۸ از دیگر موارد است که می تواند به امر بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کمک کند که براساس برآورد خسارت های دقیق و عملیاتی این موضوع رخ می دهد.

حسینی تاکید کرد: متاسفانه از زمانی که موضوع سیل اتفاق افتاد دستگاه های اجرایی بیش از بقیه به دنبال تامین منابع موردنیاز خود از این محل شدند و خسارت حاصل از سیل را حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان و کمتر و بیشتر عنوان کردند.

وی با بیان اینکه سامانه ای تحت عنوان سامانه سجاد توسط وزارت کشور ایجاد شده تا تمامی خسارات در بخش راه، کشاورزی، منازل مسکونی و سایر مواردی که خسارت دیده اند در آن سامانه ثبت شود، افزود: بر این اساس پرداخت ها نیز پس از بررسی انجام می شود، چراکه پیش از این بسیاری از آمارها و اطلاعات ۲ بار لحاظ می شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: به عنوان مثال اطلاعاتی که بنیاد مسکن درباره خانه های روستایی ثبت کرده به گونه ای است که سرپرست خانواده یک بار و همسرش بار دیگر اطلاعات را ثبت می کرده است، اما با ایجاد این سامانه راستی آزمایی صورت گرفته و در پرداخت خسارت ها دقت بیشتری انجام می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه راه ها، برق، آب و کشاورزی اقداماتی انجام شده که با اطلاعات دقیقی در این سامانه ثبت می شود، تصریح کرد: در این سامانه می توان به میزان خسارت ها پی برد و همین منابع کم را به درستی به آنها تخصیص داد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: در خصوص هزینه های سیل نیز باید مواردی که قانون گذار توصیه می کند، اجرایی شود.

اقتصاد کلان

شناسه : 30801
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا