مکانیسم بازار؛ تعیین کننده قیمت روز سیمان است/گرانی سیمان برای جلوگیری از ورشکستگی کارخانه‌ها بود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پیش از این یکسری از شرکت‌ های سیمانی که به دلیل نبود تقاضا، موفق به فروش سیمان در بورس کالا نمی‌ شدند، سیمان تولیدی خود را پایین ‌تر از قیمت پایه به فروش می ‌رساندند که این اتفاق سبب ایجاد رقابت منفی و ضرر به سایر تولیدکنندگان سیمان می ‌شد. حالا تاکید می شود که افزایش ۳۵ درصدی کف قیمت سیمان به تولید کننده ها کمک کرده و مانع ورشکستگی آنها می شود. به این ترتیب قیمت هر تن سیمان به‌صورت فله‌ای از ۳۶۰ هزار تومان به ۴۸۶ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. هرچند که این قیمت هم خوشایند فعالان این عرصه نیست اما به هر حال می تواند کمکی برای جلوگیری از ورشکستگی کارخانه های سیمان باشد. 

مکانیسم بازار تعیین کننده است

در این خصوص دبیر انجمن سیمان درباره افزایش قیمت سیمان به «جهان صنعت نیوز» گفت: حساب قیمت روز را باید از کف قیمت سیمان جدا کرد. درواقع قیمت روز در رقابت بازار و با عرضه و تقاضا مشخص می شود. بنابراین قیمتها در روند طبیعی قرار گرفته و در کشور ما هم همین رویه جاری است. نکته مهم این است که بدانیم در قیمت روز سیمان هیچ افزایشی نداشته ایم و همچنان مکانیسم بازار است که تعیین کننده می باشد. 

علی اکبر الوندیان با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت به هیچ وجه در قیمت روز کارخانجات تاثیر نگذاشته است، خاطرنشان کرد: به طور حتم مصرف کننده چیزی را لمس نمی کند و فشاری بر مصرف کنندگان وارد نیست.

او تصریح کرد: این در حالی است که در رابطه با قیمت کف سیمان شاهد تغییراتی بوده ایم که باز هم این مساله طبیعی است؛ چراکه در غیر این صورت کارخانجات سیمان با  تعطیلی مواجه  می شدند.

افزایش هزینه کارخانجات سیمان

دبیر انجمن سیمان ادامه داد: بر اساس مصوبه و توافقی که سال ۱۴۰۰ با بورس و انجمن صورت گرفته، می توان سال به سال تغییراتی را در قیمت کف سیمان اعمال کرد. درنتیجه امسال هم نسبت به قیمت پایه کف سال قبل ۳۵ درصد افزایش قیمت را شاهد بوده ایم. در واقع این مساله از آن رو صورت می گیرد که فعالان این عرصه از آن قیمت کمتر نفروشند و دست به فروش با قیمت پایین تر نزنند.

الوندیان با ابراز تاسف و نگرانی از افزایش هزینه کارخانجات سیمان، اظهار کرد: به هر حال امروز کارخانجات سیمان با هزینه های زیادی روبرو هستند که اگر در کنار این معضل، کف قیمت سیمان هم افزایشی نشود، شاهد ورشکستگی آنها خواهیم بود.

او تاکید کرد: تعیین و افزایش کف قیمت سیمان به این خاطر است که کارخانجات سیمان ضرر نکنند و وارد رقابت منفی نشوند.

جلوگیری از ارزان ‌فروشی برخی شرکت‌ها

این در حالی است که مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت این افزایش ۳۵ درصدی قیمت کل سیمان تولیدی را کذب خوانده است و می گوید: در موضوع سیمان، تلاش وزارت صمت این است که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده دچار مشکل نشوند.

سیف‌الله امیری درباره افزایش قیمت پایه سیمان اظهار کرد: ‌‌افزایش قیمت پایه سیمان به دلیل جلوگیری از ارزان ‌فروشی شرکت‌هایی مصوب شد که به واسطه نبود تقاضا، اقدام به فروش سیمان با نرخ‌های پایین‌تر از کف قیمتی در بازار می‌کردند. بنابراین، با افزایش قیمت پایه از ایجاد رقابت منفی در میان شرکت‌ها برای ارزان‌فروشی و برهم‌خوردگی تعادل بازار، جلوگیری شد.

همچنین حمید فرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفته است: کف قیمت سیمان از ۳۶۰ هزار تومان برای هر تن به ۴۸۶ هزار تومان تغییر کرده، اما این افزایش، تغییری در قیمت این محصول در بازار ایجاد نمی‌کند، چون قیمت سیمان در بازار تابع عرضه و تقاضاست. وی افزود: براساس تفاهم بین انجمن سیمان و وزارت صنعت معدن تجارت قیمت‌های پایه با توجه به افزایش اقلام تشکیل‌دهنده بهای تمام‌شده هر تن سیمان به ‌روزآوری و ۳۵ درصد به آن افزوده شده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 308595
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا