پکن صدای معترضان را شنید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در همین رابطه بود که از روز دوشنبه در پکن که ۲۲ میلیون نفر جمعیت دارد، بسیاری از مغازه‌ها بازگشایی شده و دیگر نیازی به ارائه تست منفی کرونا جهت استفاده از خدمات عمومی نیست. همچنین طبق گزارشی که یورونیوز منتشر کرده در اقداماتی مشابه در سایر شهرهای چین از جمله در شانگهای نیز از این پس مردم می‌توانند بدون نیاز به ارائه جواب آزمایش، از دسترسی به برخی مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها و جاذبه‌های گردشگری بهره‌مند شوند.

اعتراضات از کجا کلید خورد؟

از ابتدای بروز همه‌گیری کرونا در سه سال گذشته، دولت چین با اعمال سیاست کووید صفر، محدودیت‌های قابل ملاحظه‌ای را برای مهار کرونا وضع کرد. امری که هر چند باعث شد بروز همه‌گیری در این کشور مانند سایر نقاط جهان گسترده نباشد، اما به مرور و همزمان با اینکه جهان از همه‌گیری عبور کرد، چینی‌ها تازه درگیر چالش روند صعودی ابتلا به کرونا شدند. در همین رابطه بود که از بهار امسال ابتدا شهر مهم شانگهای با جمعیتی بالغ بر ۲۵ میلیون نفر به طور کامل قرنطینه شد و سپس سایر شهرها نیز وضعیتی مشابه با شانگهای پیدا کردند. در این شرایط علاوه بر آسیب‌های اقتصادی به واسطه محدودیت‌های ناشی از کرونا، خشم عمومی نیز برانگیخته شد؛ به طوری که پس از آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی در شهر اورومچی واقع در استان سین‌کیانگ و کشته شدن چند نفر، دامنه اعتراضات به تداوم محدودیت‌ها و قرنطینه گسترش یافته و به سرعت به سایر شهرها از جمله پکن سرایت کرد.

  • دولت چین همزمان با اینکه به صورت گسترده و با ملاحظات امنیتی سعی در آرام ساختن روند اعتراضات داشت، پس از یک هفته نیز سیگنالی مثبت جهت تغییر گام به گام سیاست کووید صفر به جامعه و معترضان ارسال کرد

معترضان در شهر اورومچی معتقد بودند که به واسطه محدودیت‌های اعمال‌شده امکان فرار شهروندان از ساختمان آتش‌گرفته وجود نداشته و به همین دلیل آنها جان خود را از دست دادند. پس از این واقعه در شهرهای بزرگ برخی از مردم به نشانه همدردی با کشتگان این حادثه به خیابان آمده و حتی در برخی از مواقع به صورت بی‌سابقه‌ای شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

این مساله برای دولت پکن به چالشی مضاعف تبدیل شد؛ چراکه اولا سیاست کووید صفر سه سال است که به مانور گسترده کارآمدی از سوی حزب حاکم به رهبری شی‌جین‌پینگ تبدیل شده و از سوی دیگر محدودیت‌ها سبب پیامدهای اجتماعی و اقتصادی در چین شده بود. به همین دلیل سیاست سختگیرانه دولت برای مهار کرونا به خشمی عمومی تبدیل شده که از زمان اعتراضات میدان تیان‌آن‌من در سال ۱۹۸۹ بی‌سابقه بوده است. دلیل بی‌سابقه بودن این اعتراضات نیز حضور دانشجویان، شهروندان و حتی کارگران در میان معترضان بود؛ جایی که مساله برای دولت پکن به سرعت فازی سیاسی پیدا کرد؛ زیرا برخی دانشجویان و معترضان در میان اعتراضات شعار کناره‌گیری شی‌جین‌پینگ را مطرح کردند.

نرمش دولت در برابر معترضان

در همین رابطه دولت چین همزمان با اینکه به صورت گسترده و با ملاحظات امنیتی سعی در آرام ساختن روند اعتراضات داشت، پس از یک هفته نیز سیگنالی مثبت جهت تغییر گام به گام سیاست کووید صفر به جامعه و معترضان ارسال کرد. به همین دلیل بود که در برخی شهرها مانند اورومچی که نقطه آغاز تظاهرات بود، رفتن به رستوران، فروشگاه و هتل‌ها بلامانع اعلام شد. در شهر ووهان هم که کرونا از آنجا شیوع پیدا کرده است، برای استفاده از خدماتی نظیر حمل‌و‌نقل عمومی دیگر نیازی به ارائه تست منفی کرونا نیست. نرمش دولت در برابر خواست جامعه با تیتر روزنامه دولتی چاینادیلی نیز قابل مشاهده بود؛ جایی این روزنامه در تیتر یک خود آورده است: پکن دوباره خود را برای زندگی آماده می‌کند.

  • با ادامه محدودیت‌ها نه تنها خشم عمومی گسترش می‌یابد، بلکه اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد دنیا دچار پیامدهای این اقدام شده و به سمت کاهش رشد اقتصادی و حتی رکود حرکت می‌کند

آنچه امروز مشخص شده این است که مقامات ارشد چین لحن خود را در مورد شدت ویروس کرونا تغییر داده‌اند. به عنوان مثال یک مقام اروپایی گفته است که رئیس‌جمهور چین در دیدار با شارل میشل، رئیس شورای اروپا که هفته گذشته از پکن بازدید کرد شخصا اذعان کرده است که نوع کمتر کشنده اومیکرون راه را برای انعطاف بیشتر در محدودیت‌ها باز می‌کند.

در همین رابطه مدیر موسسه بیماری‌های تنفسی پکن در تلویزیون دولتی چین اعلام کرده که اومیکرون در مقایسه با سویه اولیه کرونا از خطر کمتری برخوردار است. همچنین دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ممکن است امروز دولت چین ۱۰ اقدام تسهیل‌کننده جدید را برای رفع محدودیت‌ها اعلام کند؛ چراکه شهرهای سراسر کشور از روز دوشنبه شاهد لغو قرنطینه‌های محلی بوده‌اند. به گفته کارشناسان چنین اقدامی باعث ایجاد خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران برای بازگشایی دومین اقتصاد جهان و نیز رشد اقتصاد جهانی شده است.

البته هر چند که خبرگزاری شینهوا نیز اعلام کرده که دوران سخت همه‌گیری گذشته است، اما شواهد نشان می‌دهد که برخی مردم همچنان از بیماری کرونا هراس داشته و برای بازگشت به زندگی عادی بسیار محتاط عمل می‌کنند. در واقع هر چند که برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که چین مجددا بازگشایی اقتصادی را در دستور کار دارد و ممکن است تا بهار سال آینده تمامی محدودیت‌ها لغو شود، اما نتایج یک مطالعه در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که بیش از نیمی از چینی‌ها معتقدند اگر همین امروز هم‌ مرزهای هوایی جهت مسافرت به خارج از کشور باز شود، آنها همچنان برای استفاده از این فرصت محتاط عمل خواهند کرد.

  • دولت چین برای ادامه یافتن یا رفع کامل محدودیت‌های ناشی از کرونا در وضعیتی پیچیده قرار گرفته است. از یک سو اگر محدودیت‌ها به طور کامل برداشته شوند ممکن است با انفجار آمار مبتلایان مواجه و فشار سنگینی بر سیستم بهداشتی و اقتصادی وارد شود

در این راستا تحلیلگران معتقدند که دولت چین برای ادامه یافتن یا رفع کامل محدودیت‌های ناشی از کرونا در وضعیتی پیچیده قرار گرفته است. از یک سو اگر محدودیت‌ها به طور کامل برداشته شوند ممکن است با انفجار آمار مبتلایان مواجه و فشار سنگینی بر سیستم بهداشتی و اقتصادی وارد شود. از سوی دیگر با ادامه محدودیت‌ها نه تنها خشم عمومی گسترش می‌یابد، بلکه اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد دنیا دچار پیامدهای این اقدام شده و به سمت کاهش رشد اقتصادی و حتی رکود حرکت می‌کند. علاوه بر این کوتاه آمدن از سیاستی که سه سال است دولت روی آن تبلیغ گسترده داشته و شی‌جین‌پینگ را پرچمدار مبارزه با کرونا معرفی کرده، برای ساختار حزب حاکم کمونیست می‌تواند یک عقب‌نشینی معنادار تعبیر شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 311956
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *