زمستان زودهنگام تولیدکننده‌ها رسید/تولید پتروشیمی‌ها در برزخ

به گزارش جهان صنعت نیوز: از ابتدای ماه جاری، بسیاری از تولیدکنندگان با محدودیت گاز مواجه شده اند.بیشترین تاثیر قطع گاز بر روی صنایع فولادی و پتروشیمی است. اطلاعیه هایی که شرکت ها بر روی سایت کدال منتشر کرده اند، نشان می دهد که برخی از پتروشیمی ها مثل پتروشیمی پردیس،خراسان،زاگرس،فنآوران وشیراز به دلیل قطع گاز بیش از ۸۰ درصد از حجم تولید خود را کاهش داده اند.این در حالی است که اغلب پتروشیمی‌ها صادرات محور هستند و قطع گاز به منزله افت صادرات آنها محسوب می شود.
 
کارشناسان می گویند، پتروشیمی هایی که محصول عمده آنها اوره یا متانول است و خوراک اصلی تولید این محصولات گاز طبیعی است، در شرایط قطعی گاز با زیان مواجه خواهند شد. ضمن اینکه محصولی مثل متانول در صورت عدم عرضه به بازار جهانی باعث تاثیرگذاری در قیمت این محصول در بازار جهانی خواهد شد.
 
نکته قابل توجه اینکه، استفاده از روش فروش موجودی انبار برای برخی محصولات مثل متانول که شرایط نگهداری سخت‌تری دارد و نیازمند مخازن خاصی است، امکان پذیر نیست و این موضوع باعث می شود که خط تولید این شرکت ها عملا تعطیل شوند.
 
 البته این شرایط برای تولیدکنندگان اوره و آمونیاکی‌ هم صدق می کند و آنطور که شرکت ها اعلام کرده اند،انبارهای آنها ظرفیت چندانی برای نگهداری محصول ندارند و از همین رو،موجودی انبارهای آنها تا زمان ادامه شرایط قطعی گاز خالی خواهد شد.
 
حسن مرادی کارشناس انرژی و نماینده پیشین مجلس در این رابطه به جهان صنعت نیوز می گوید: به دلیل سردی هوا، مصرف خانگی و تجاری افزایش یافته است.هرچند در شرایط کنونی دولت تصمیم گرفته تا گاز پتروشیمی ها را قطع کند تا نیاز داخلی را پوشش دهد،اما این راهکار در بلندمدت جواب نمی دهد.
 
وی افزود: لازم است که دولت توان و سرمایه لازم را برای افزایش تولید گاز بکار بگیرد تا پتروشیمی ها بیش از این دچاز زیان نشوند و چرخه تولید آسیب نبیند.
 
مرادی با تاکید بر اینکه چرخه تولید فقط مختص به محصول نمی شود، گفت: در این چرخه ی تولید نیروی انسانی بسیاری مشغول به کار هستند ،قطع گاز و کاهش تولید به نیروی انسانی آسیب می زند و این آسیب به نفع کشور نیست

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 313598
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا