تعداد خریداران سکه در بازار افزایش یافت؛

سیگنال دلار به سکه بازان

به گزارش جهان صنعت نیوز: در چند روز اخیر سرعت افزایش قیمت دلار بیشتر شد و اسکناس آمریکایی توانست سقف قیمتی ۳۸ هزار تومانی را بکشند. پیش از این نیز کارشناسان پیش بینی کرده بودند که دلار در سال جاری نرخ های بالای ۳۸ هزار تومانی را به خود خواهد دید اما به نظر می رسد دلار زودتر از پیش بینی های صورت گرفته خود را به این کانال قیمتی رسانده اند. از نگاه تکنیکال ها، شکسته شدن سقف قیمتی ۳۸ هزار تومانی با اصلاح قیمتی در بازار همراه خواهد شد. بر این اساس پیش بینی های جدید بر عقبگرد قیمت دلار و ایجاد کف قیمتی جدید استوار است.

بر اساس آخرین نرخ های اعلامی، دلار بازار آزاد در نرخ های ۳۸ هزار و ۲۲۰ تا ۳۸ هزار و ۶۸۰ تومان نوسان می کند با این حال نرخ نهایی فروش از سوی معامله گران ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان است. در معاملات فردایی بازار اما دلار بالای نیمه کانال ۳۸ هزار تومان نوسان می کند. کارشناسان می گویند که تحول جدیدی باعث رشد قیمت دلار نشده و رشد قیمت ارز واکنشی است به چالش های پیشین سیاسی و اقتصادی. بدیهی است به بن بست خوردن برجام از یک سو و تداوم رشد نقدینگی و تورم از سوی دیگر موتورهای محرک رشد قیمت دلار هستند.

نکته جالب توجه اما اینکه طی این چند روز تعداد خریداران سکه در بازار بیشتر شده است. طبق شنیده ها، بسیاری بی توجه به قیمت سکه و حباب قیمتی آن به فکر خرید سکه و تبدیل دارایی ریالی به یک دارایی امن هستند. در روزهای گذشته سکه امامی با سرعتی باورنکردنی رشد کرد و تابلوی معاملات صرافی ها نرخ های ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومانی را هم ثبت کرد. امروز اما سکه از این کانال قیمتی عقب نشینی کرده و اکنون با قیمت ۱۸ میلیون و ۶۵۰ تومان به فروش می رسد.

برخی بر این باورند که معامله گران بازار ارز به سمت بازار طلا و سکه هجوم برده اند و به دنبال سوداگری در این بازار هستند. با این حال بازار ارز نیز کماکان مملوء از کسانی است که می خواهند دارایی های ریالی خود را تبدیل به ارز کنند. نکته جالب توجه آنکه بانک مرکزی در این مدت تلاش زیادی کرد که شرایط را عادی جلوه دهد و با اعلام اینکه ذخایر ارزی کشور مطلوب است به دنبال مدیریت قیمتها در بازار ارز بود. با این حال به نظر می رسد که معامله گران توجهی به گزاره های تکراری مقامات دولتی نمی کنند و تنها با بررسی وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور معاملات خود را در بازار شکل می دهند. با توجه به اینکه امروز با دستور رئیس بانک مرکزی معاون ارزی این نهاد تغییر کرده، باید دید آیا اقدامات سازنده ای برای مدیریت بازار ارز در دستور کار قرار خواهد گرفت یا خیر.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 314226
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا