دبیر انجمن سنگ آهن در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» مطرح کرد؛

قیمت سنگ آهن در حبس/ پایین بودن قیمت سنگ آهن ناشی از تصمیمات نادرست

به گزارش جهان صنعت نیوز: بارها از سوی کارشناسان و فعالان معدنی تاکید شده که قیمت سنگ آهن در کشور ما واقعی نیست. این در حالی است که باید قیمتها متناسب با قیمت‌ جهانی یا حداقل کمی کمتر از آن باشد! موضوعی که با افزایش هزینه های حمل و نقل و ماشین آلات و …. برای معدنکاران باعث شده که تفاوت قیمتها بیشتر به چشم بیاید.

با اینکه ایران از معادن سنگ‌آهن برخوردار است و پتانسیل بالایی در این حوزه دارد، اما تولید سنگ‌آهن با مشکلات متعددی روبرو شده است تا جایی که فعالان این حوزه حتی از کمبود سنگ آهن و موانع استخراج آن با عیار بالا گله می کنند.

در این خصوص سعید عسکرزاده با اشاره به وضعیت تعیین قیمت سنگ آهن به «جهان صنعت نیوز» گفت: در کشور ما قیمت سنگ آهن بر اساس قیمت محصولات بعدی زنجیره تعیین می شود و باید گفت که قیمت جهانی چندان در تعیین قیمتها تاثیری ندارد. مساله ای که باعث شده ما در بحث توسعه، تامین زیرساخت و برداشت های درست از معادن با مشکلات جدی ای مواجه شویم.

کاهش ذخایر سنگ آهن

دبیر انجمن سنگ آهن ایران خاطرنشان کرد: وقتی به قیمت تمام شده سنگ آهن توجهی نشود و صرفا بر مبنای قیمت محصولات بعدی همچون کنسانتره،‌گندلکه و آهن اسفنجی و شمش قیمت تعیین شود، بدیهی است که این مساله وضعیت سنگ آهن را به سمت استخراج و بهره برداری از معادن با عیار بهتر و عناصر مزاحم کمتر سوق می دهد. اما این اتفاق مطلوبی نیست؛ چراکه ذخایر ما را تا حد قابل توجهی کاهش داده و آنچه که می توانست با قیمت عادلانه به سمت ماده معدنی سوق داده شود، تحت عنوان باطله کنار گذاشته می شود.

او ادامه داد: از طرف دیگر معادن زیرزمینی عمیق و برخی از معادن با کانسنگهای متفاوت مثل معادن هماتیتی از فرآیند زنجیره تولید آهن و فولاد خارج می شوند. این در حالی است که معادن سنگ آهن سطحی رو به اتمام هستند و شرایط برای استخراج و استحصال ماده معدنی به شدت رو به سختی می رود.

عناصر مزاحم رو به افزایش هستند

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه ما با معادنی رو برو هستیم که عناصر مزاحم در آنها خودنمایی می کند، تصریح کرد: سنگ آهنی که هم عیار بهتر و هم عناصری مانند سولفور، گوگرد و … را در حد استاندارد داشته باشد در حال رسیدن به این مرحله است که عیار پایین تری داشته و هزینه های استخراج آن به لحاظ عمق و وضعیت قرار گیری ماده معدنی تغییر کرده است و به شدت افزایشی شده است.

او خاطرنشان کرد: از طرف دیگر عناصر مزاحم نیازمند فرآیند فرآوری دیگری علاوه بر آنچه در فرآیند خردایش و جداسازی مرسوم در معادن سنگ آهن اتفاق می افتد ، خواهند بود. این در حالی است که فسفر زدایی و گوگرد زدایی هزینه بر هستند و به شدت روی قیمت تمام شده تاثیر می گذارند.

عسکرزاده با بیان اینکه تصمیمات نادرست باعث شده که قیمت سنگ آهن محبوس شود، گفت: نتیجه آن چیزی است که در پایین دست اتفاق افتاده و شاهد هستیم که توجهی به قیمتهای جهانی نشده است. او تاکید کرد: باید باور کنیم که قیمتهای جهانی استاندارد هستند و در این خصوص اگر قیمت بالادست را اصلاح نکنند، شاهد خواهیم بود که در آینده نزدیک به کسری ماده اولیه برخورد خواهیم کرد.

ایران غنی در مواد معدنی

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه در ایران شرایط خوبی از نظر مواد معدنی داریم، ادامه داد: اگر تا حدی قیمتها به قیمتهای جهانی نزدیک شوند و یا مجموعه های پایین دستی زنجیره آهن و فولاد تصور کنند که ذخیره شان تمام شده و معادن از چرخه تولید خارج شوند ، متوجه می شویم که قیمت جهانی دیگر قیمت ماده معدنی نخواهد بود بلکه قیمتها شامل قیمت جهانی به علاوه هزینه حمل و … می شود.

عسکرزاده با نگرانی گفت: با عدم درایت بخش اعظم ذخایر سطحی و عیار بالا را از دست خواهیم داد و به بخش هایی خواهیم رسید که قیمت تمام شده بالایی نیاز دارند تا بتوانیم آنها را استخراج و استحصال کنیم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن

شناسه : 315008
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *