عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد

افزایش قیمت زمین در تهران دور از ذهن نبود

به تازگی صحبت‌هایی در خصوص این که قیمت زمین در بدترین مناطق حاشیه تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده است مطرح شده است. علاوه بر این هزینه‌های پروانه، تراکم، عوارض شهرداری و... به قیمت نهایی و تمام شده اضافه می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز: حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» گفت: تهران پایتخت یک کشور ۸۵ میلیون نفری است؛ پایتختی که نه تنها در منطقه بلکه با پایتخت خیلی از کشورهای پیشرفته نیز قابل مقایسه بوده و جایگه ویژه‌ای دارد.

او افزود: به هر حال تهران به خاطر موقعیت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی و این که پایتخت است، جذابیت‌ها و مزیت‌هایی دارد که همواره شاهد هجوم جمعیت به آن بودیم؛ شهری که اکنون نیز با جمعیت ۱۲ میلیونی برای روز و ۹ میلیونی برای شب روبه‌رو است.

محتشم عنوان کرد: مگر تهران تا چه حد می‌تواند گسترش پیدا کند؟ از هر طرف که نگاه کنید، می‌بینید این شهر در حال وصل شدن به شهرهای اطراف است. طبیعتا در چنین شرایطی تقاضا برای سکونت در تهران افزایش می‌یابد. از طرفی عرضه یا به عبارتی زمین محدود است.

او ادامه داد: این که در حال حاضر قیمت زمین در حاشیه‌های تهران به متری ۳۰ میلیون تومان رسیده است، خیلی غیر طبیعی نیست. چرا که در حال حاضر قیمت متوسط یک متر مربع آپارتمان در تهران با در نظر داشتن قیمت بدترین و بهترین مناطق، حدود ۴۲ تا ۴۳ میلیون تومان است. اما باید توجه داشت که یک هزینه تراکم نیز بر قیمت ۳۰ میلیون تومانی هر متر مربع زمین افزوده می‌شود. در این صورت سهم آپارتمان از زمین دیگر متری ۳۰ میلیون تومان نخواهد بود.

محتشم اضافه کرد: این تراکم به موقعیت زمین، متراژ و این که در چه گذری قرار گرفته است، بستگی دارد. قاعدتا از سه طبقه که ۱۸۰ درصد می‌شود تا پنج طبقه که ۳۰۰ درصد تراکم دارد، آن ۳۰ میلیون تومان عملا اگر سه طبقه ساخته شود، تقسیم بر ۳ خواهد شد. به عبارتی سهم زمین ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان خواهد بود. اگ قیمت تمام شده مفید را نیز ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان محاسبه کنیم، حدود ۲۷ تا ۲۸ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ قیمت‌هایی که مربوط به محله‌های کم‌درآمد جامعه می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران افزود: در حال حاضر نیز در هیچ کجای تهران آپارتمان زیر ۳۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع پیدا نخواهید کرد. اما این قیمت‌ها نسبت به نقاط مرفه در حال افزایش است. چرا که قدرت خرید برای محله‌های کم‌درآمد جامعه وجود دارد.

محتشم گفت: تعداد متقاضیانی که برای این زمین‌ها و برای خانه‌های ارزان قیمت وجود دارد، بیشتر است. به همین دلیل است که در حال حاضر در محدوده‌هایی به همین حدود قیمت زمین، می‌بینیم که در دو تا سه ماه گذشته افزایش قیمت وجود داشته است. در حالی که در نقاط خوب تهران با توقف و یا حتی کاهش قیمت مواجه هستیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن

شناسه : 315469
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا