«جهان صنعت نیوز» بررسی کرد؛ 

توسعه اکتشاف نیازمند حمایت مالی و سیاستگذاری جدید

برای تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد و دست یابی به این هدف تا 3 سال و نیم آینده راهکارهای مختلفی مطرح شده چراکه در غیر این صورت و بدون برنامه و راهکار جدید نمی توان به هدف تعیین شده دست یافت. اما به جز تغییر سیاستها و ارائه راهکارهای جدید بسیاری بر این باور هستند که کمبود سنگ آهن را باید از طریق روی آوردن به اکتشافات عمقی و جدید و حمایت از بخش خصوصی جبران کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: صنعت فولاد، دومین صنعت پیشران دنیا است که گردش مالی، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی دارد، ضمن اینکه این صنعت نقدینگی جامعه را افزایش می دهد؛ درنتیجه بسیاری بر این باور هستند که سیاستها باید به سمت توسعه این صنعت پیشران سوق داده شود. اما در حالی که فولاد، بهشت سرمایه‌گذاری در ایران شناخته شده است و در این زمینه می توان به ظرفیتهای بالایی دست یافت، اما این صنعت موانع جدی ای دارد که یکی از آنها بحث تامین مالی است.
هرچند پیشتر رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران  گفته بود که در بحث اکتشاف هیچ محدودیت مالی ایجاد نمی‌شود و هر میزان سرمایه‌گذاری که در این زمینه صورت گیرد تأمین مالی خواهد شد. اما مساله این است که این حوزه در آن حدی که انتظار می رود به دلیل موانع مالی نتوانسته توسعه پیدا کند. کارشناسان مطرح می کنند آنطور که باید به این سازمان بودجه ای جهت توسعه اکتشافات تعلق نمی گیرد. موضوعی که بارها مطرح شده این است که دولت باید در برنامه های توسعه به افزایش بودجه سازمانهای مربوطه از جمله سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی بها دهد.
 

خط و نشان نهادهای دولتی 

 
در ادامه یکی دیگر از مهمترین عواملی که کارشناسان به آن باور دارند این است که بخش خصوصی و مشاورین معدنی نتوانسته اند به درستی در حوزه اکتشاف رشد کنند. همچنین اینگونه مطرح می شود که از بخش خصوصی در حوزه اکتشاف به اندازه کافی حمایت نشده است. این در حالی است که تا نقش بخش خصوصی به طور کامل به رسمیت شناخته نشود و سازمانها و نهادهای مختلف دولتی برای این حوزه خط و نشان بکشند، توسعه اکتشافات هم راه به جایی نخواهد برد. هرچند اکتشاف یک مساله دولتی است اما به هر حال برخی از کارها را بخش خصوصی می تواند انجام بدهد و تنها در برخی دیگر از موارد ناتوان است. به طور مثال مطرح می شود که اطلاعات پایه را دولت تولید کند که هزینه بیشتری دارد و شامل تهیه نقشه زمین شناسی حداقل با مقیاس یک پنجاه هزارم، ‌ژئوشیمی، ژئوفیزیک هوایی و … است . در ادامه بخش خصوصی هم سهم خود را ایفا کند.
درحالی است که اکتشاف در کشور قدمت چند هزار ساله دارد و  با توجه به پیشرفت کشور این موضوع هم پیش رفته است اما گویا مشکل در سیاستگذاری است. به این ترتیب تا دیر نشده باید سیاستهای جدیدی اندیشید و به این حوزه کمک کرد. افزایش بودجه ، حمایت مالی و نقش آفرینی بخش خصوصی در کنار دولت از مواردی است که باید بر آن تمرکز کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن

شناسه : 315480
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا