سیگنالهای برجامی به بازار ارز رسید؛

دلار کوتاه می‌آید؟

به دنبال سفر تیم فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، بازار ارز وارد فاز احتیاط شد. در حالی که دلار بازار آزاد در معاملات دیروز توانست نیمه کانال 39 هزار تومان را نیز پشت سر بگذارد اما سیگنال های برجامی زمینه ساز بازگشت اسکناس آمریکایی به کف این کانال قیمتی شدند. هرچند برخی نسبت به ریزش قیمتها در بازار ارز در سایه رخدادهای سیاسی و همچنین سیاست گذاری های جدید بانک مرکزی هشدار می دهند، با این حال ماندگاری دلار در نرخ های بالا نشان می دهد که بازار به سادگی خیال عقب نشینی ندارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: دلار در معاملات امروز بازار ارز همچنان در کانال قیمتی ۳۹ هزار تومانی معامله می شود. اسکناس آمریکایی که چند روزی است خود را به این کانال جدید قیمتی رسانده دیروز در واکنش به سفر تیم فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران اندکی اصلاح را تجربه کرد و از نرخ های بالای ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به قیمت ۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

کارشناسان این کاهش قیمت را واکنش بازار ارز به سفر مقامات هسته ای به ایران می دانند. برخی بر این باورند که این موضوع می تواند شانس دوباره ای برای از سرگیری مذاکرات و احیای برجام باشد. با توجه به شرایط پیچیده سیاسی و اقتصادی فعلی در کشور نیز برخی می گویند که مقامات ایرانی ممکن است انعطاف پذیری بیشتری در خصوص مسائل هسته ای از خود نشان دهند.

با این حال هنوز بدبینی نسبت به آینده سیاسی کشور وجود دارد. در صورتی که این سفر نیز با نتایج مثبتی همراه نباشد و طرفین ایرانی و غربی به توافقاتی جدید در خصوص مسائل هسته ای ایران دست پیدا نکنند بازار ارز واکنش شدید نشان خواهد داد و بار دیگر آماده صعود می شود.

مقاومت بازار در برابر ریزش قیمتی نیز این موضوع را تایید می کند. هرچند اصلاح قیمتی روز گذشته نشان از واکنش مثبت معامله گران به سفر تیم هسته ای به ایران داشت، اما رفت و برگشت های مکرر دلار بین نرخ های ۳۹ هزار و ۲۰۰ تا ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان نشان می دهد که بازار آماده رشد دوباره است. به عبارتی دلار به این راحتی عقب نشینی نمی کند و در برابر ریزش قیمتی مقاوم است.

اما گزاره های اخیر رئیس بانک مرکزی نیز موجب شده که بسیاری از احتمال ریزش ناگهانی قیمت دلار سخن بگویند. رئیس بانک مرکزی طی چند روز اخیر اعلام کرد که نرخ های موجود در بازار غیررسمی واقعی نیست و وعده کاهش قیمت ارز را داد. هرچند هنوز اقدامی در این راستا صورت نگرفته اما برخی از احتمال عرضه ارز به بازار و عقب نشینی موقت قیمتها سخن می گویند. در هر صورت باید دید آیا بانک مرکزی ابزاری جدی برای مدیریت قیمتها در بازار ارز در اختیار دارد یا خیر، چه آنکه فضای گرگ و میش برجامی از یک سو و نگرانی نسبت به آینده اقتصادی می تواند موتور رشد دوباره دلار را روشن کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 315770
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا