ناتوانی بانک مرکزی در کنترل تورم؛

تورم شتابان و روزگار سخت ایرانیان

در حالی که بانک‌های مرکزی در کشورهای پیشرفته، توانسته اند از جهش های تورمی جلوگیری کنند اما همواره بانک مرکزی ایران،‌ از این مهم عاجز بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،‌همه کشورهای با اقتصاد سالم در دهه های تازه سپری شده توانسته اند راه پرش های بلند نرخ تورم را مهار کرده و شهروندان را در آرامش و آسایش مادی و روانی قراردهند. در کشورهای با اقتصاد سالم، بانک مرکزی با مدیریت نیرومند و خارج از تابعیت محض دولت ابزار و اراده لازم وکافی را برای مهارتورم که همان اشتهای سیری ناپذیر دولت ها به هزینه کردن است را در اختیار دارد.

در ایران این گونه نیست و شرایط انتخاب ریاست بانک مرکزی و نیز ناگزیر بودن ریاست بانک مرکزی در تن دادن به خواسته های دولت و سایر نهادهای قدرت راه را برای مهار تورم مسدود کرده است. ایرانیان به این ترتیب است که درد و رنج سرچشمه گرفته از تورم بی مهاررا در  جسم وجان خسته خویش ریخته و شادی و شادابی را از دست داده اند و هر رخدادی را برای نشان دادن اعتراض خود به رخ نهادهای حکومتی می کشند.

این گونه بود و هست که واگرایی میان دولت و شهروندان و بی اعتمادی به این نهاد روندی فزاینده را تجربه کرده است و کارشناسان و اقتصاددانان بارها و بارها به دولتهای ایران هشدار داده اند از دارویی که در دنیا برای درمان تورم استفاده کردند، به کارگیرند.

 شوربختانه دولت های ایران اراده و اختیار و دانش این کار را نداشته و ندارن د.دولت فعلی نیز این راه را نخواهد رفت. اقتصاددانان با عریان ترین زبان به سیاستمداران و اداره کنندگان کشور توصیه می کنند، نرخ تورم را مهر کنند.

درغیر این صورت به قول مردم عادی قیامتی برپا می شود که معلوم نیست کسی از اتش آن جان سالم به در برد. شهروندان ایرانی اکنون پس از دوکشور بالاترین نرخ تورم را تجربه می کنند و دولت نیک می داند اگر بخواهد میان مزدها و نرخ تورم مسابقه برپا کند روزگار تیره تر خواهد شد.

این نوشته همانند توصیه همه دلسوزان به این مرز و بوم و همه کسانی که می دانند شهروندان این سرزمین به ته خط تاب آوری در برابر تورم رسیده اند از نهادهای حکومتی انتظار دارد بازی سیاسی در داخل و نگاه خود در سیاست خارجی را تغییر دهند و سیاست بودجه ای را تصحیح کرده و از اشتهای سیری ناپذیر صدها دستگاه و نهاد چسبیده به بودجه بکاهند.

توانایی ایرانیان برای مدارا در برابر کاهش روز افزون قدرت خریدشان بی انتها نیست. نمی توان با پند و اندرز و فشار بر شهروندان کاری کرد که امید جامعه از بیخ وبن نابود شده و به جای چشم دوختن به قدرت دولت ایرانی برای مهار تورم به خارج از ایران چشم بدوزند.

اقتصاد کلان

شناسه : 317647
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا