در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح شد؛

کسری بودجه با جلسه صفر نمی شود

اختلاف نظر در خصوص کسری بودجه امسال با اظهارات ضدونقیض مسئولان به اوج رسیده است. پازوکی، استاد اقتصاد در گفتگو با جهان صنعت نیوز ضمن تاکید بر این که با جلسه نمی توان کسری بودجه را صفر کرد، این پرسش را مطرح کرد که اگر ادعای عدم کسری بودجه درست است، چرا نقدینگی به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز؛مدتی است که چهره های اقتصادی از کسری بودجه حرف می زنند؛ هر کدام هم یک رقمی را اعلام می کند. ولی با استناد به آخرین گزارش های مراکز پژوهشی و اظهارنظرات عده ای به نظر می رسید که کسری بودجه امسال دولت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان باشد. با این وجود در چند روز اخیر، دولت و مجلس کسری بودجه را صفر اعلام کردند.

البته اختلاف نظراتی هم بر سر رقم کسری بودجه، وجود دارد که خیلی اختلاف جزئی نیست؛ احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت روز سه شنبه در نشست خبری خود از تحقق ۸۸ درصدی منابع درآمدی خبر داد.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در آخرین حرف هایش نسبت به اینکه به هیچ وجه کسری بودجه نداریم و ۹۵ درصد منابع محقق شده تاکید کرد.

همین ۲ ماه پیش، میرکاظمی در اظهاراتش گفته بود که حدود ۶۶ درصد از منابع درآمدی دولت محقق شده و تا پایان سال هم همین روند ادامه خواهد داشت؛ که ناگهان طی ۲ ماه، رقم کسری بودجه به صفر رسید؛ شاید به قول میرکاظمی از آسمان پول باریده است.

در بخشی از جوابیه سازمان برنامه به یکی از روزنامه ها، میزان تحقق درآمدهای بودجه ۹۷ درصد پیش بینی شده است. در این جوابیه آمده است که؛ بر اساس عملکرد نه ماهه سال جاری، بودجه با هیچ‌گونه کسری مواجه نبوده و پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه از وصول منابع و مصارف تا پایان سال نشان می‌دهد که بیش از ۹۷ درصد منابع وصول و مصارف نیز در این سقف انجام خواهد شد.

از طرفی دیگر هم حمیدرضا حاجی بابایی در نشست روز یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه هر نوع گزارشی مبنی بر کسری بودجه سال ۱۴۰۱ را تکذیب کرد و از تحقق ۱۰۰ درصدی منابعی که مجلس در بودجه مصوب کرده بود، خبر داد.

باید تحقق ۱۰۰ درصدی و ۹۵ درصدی را باور کرد یا پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس در گزارش عملکرد ۴ ماهه بودجه را مبنی بر اینکه امسال ۷۶ درصد منابع درآمدی محقق می شود؟ یا تحقق ۶۶ درصدی را که رئیس سازمان برنامه پیش تر اعلام کرده بود.

 اگر ادعای حاجی بابایی و میر کاظمی درست باشد سوالی که به وجود می آید این است که چه اتفاقی در این ۲ ماه افتاد که رقمی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه به یک باره صفر شد؟ آیا گشایشی در فروش نفت صورت گرفته است؟ یا دولت برای کسری بودجه اش برنامه دیگری تدارک دیده بود و ناگهان از آن استفاده کرد؟ حرف های ضد و نقیض سیاستگذاران اقتصادی نه تنها سوالات بسیاری را در ذهن ها به وجود می آورد بلکه شرایط باور کردن حرف هایشان را نیز سخت تر می کند.

بودجه با تشکیل جلسه تراز نمی شود

مهدی پازوکی، اقتصاددان در همین خصوص در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» بیان کرد: ابتدا گفته بودند ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. بعد هم رییس کمیسیون اقتصادی اعلام کرده بود که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. بعد از آن هم اوایل همین هفته در مجلس یک جلسه ای برگزار کردند و گویا در این جلسه به تفاهم رسیدند که بودجه متوازن و کسری بودجه صفر شده است؛ اگر بودجه با جلسه تراز می شود که حتما توصیه می کنم هر هفته از این جلسات برگزار کنند ولی حقیقت این است که با جلسه نمی توان کسری بودجه را صفر کرد.

وی خطاب به میرکاظمی تاکید کرد: ضمن تبریک بر اینکه می فرمایید بودجه تراز است و کسری نداریم، لطف کنید گزارش عملکرد ۹ ماهه خزانه کل کشور درخصوص بودجه ۱۴۰۱ را برای اطلاع صاحب نظران، کارشناسان و افکار عمومی منتشر کنید.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه یکی از دلایل رشد نقدینگی، کسری بودجه است، افزود: من خوشحال می شوم که کسری بودجه نداشته باشیم ولی نکته این جا است که افزایش نقدینگی باعث افزایش تورم و کاهش ارزش پول کشور می شود. پس اگر این ادعا درست است چرا نقدینگی به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده است؟ رییس سازمان برنامه و بودجه باید علت رشد نقدینگی را توضیح دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 322646
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا