xtrim
ریسک‌های که هر روز نمایان می شود؛

جنگ در میدان بورس

شورای رقابت و ماجراهای ورود خودرو به بورس طی این چند هفته ضربه‌های بدی به بازار وارد کرد. در حالی که طی دو روز پایانی هفته گذشته بازار به تعادل رسیده بود، خبر افزایش نرخ بهره بین‌بانکی سایه ریسک جدیدی را به بازار وارد کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بورس این روزها انواع تیرها در قالب ریسک‌های غیر‌قابل پیش‌بینی به سمتش می‌رود. به گونه‌ای که به محض رسیدن به نقطه تعادل، خبری جدید کل بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیوار کوتاه سهامداران با انواع تهدیدها روبه‌رو است و به نظر می‌رسد دولت چندان عزمی برای حمایت از سهامداران ندارد.

سقف تاریخی نرخ بهره

روز پنجشنبه بانک مرکزی آمار نرخ بهره بین‌بانکی و حداقل نرخ توافق بازخرید یا ریپو را منتشر کرد. بر اساس این به‌روزرسانی، نرخ بهره بین‌بانکی جهش یافت و سقف تاریخی خود را در ۲۱.۷۸ درصد ثبت کرد.

این اتفاق در حالی است که طی هفته گذشته، بانک مرکزی مجددا تزریق پول سنگینی به سیستم بانکی داشت. بانک مرکزی حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان اضافی در قالب قرارداد‌های بازخرید در اختیار بانک‌ها قرار داد.

opal

به این ترتیب مانده‌‌پولی که بانک مرکزی با نرخ ۲۱ درصد به این شیوه در اختیار بانک‌ها قرار داد به بیشترین مقدار خود از زمان آغاز رسید. همچنین بیش از ۱۳۳ هزار میلیارد تومان پول به شکل ریپو در اختیار بانک‌ها قرار گرفت.

نرخ بی بهره بر بازار کم اثر است

در این بین البته کارشناسانی هستند که معتقدند بهره بین‌بانکی تاثیر چندانی در بازار سرمایه نخواهد داشت.

فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: در یک فضای اقتصادی و تورم ساختاری و مزمن، که نرخ تورم در سال جاری حدود ۴۵ درصد است، نرخ بهره بین‌بانکی موثر با نرخ ۲۲ درصد اگر نگوییم بی‌اثر است باید گفت که اثر کمی بر بازار سرمایه دارد.

وی می‌افزاید: این نرخ بهره بین‌بانکی است. در حالی که نرخ بهره اوراق گام و… تا ۲۹ درصد هم بالا رفته و پیش از این اثر منفی خود را بر بازار سرمایه گذاشته است. وگرنه بهره بین‌بانکی، نرخی برای ارتباط بین‌بانکی است که به طور مستقیم ارتباط چندانی به بازار سرمایه ندارد.

آقابزرگی تصریح می‌کند: در بازار سرمایه به طور ملموس به عنوان یک آلترناتیو که مبنای ریسک قرار می‌گیرد نرخ بهره اوراق گام است که در بورس معامله می‌شود.

ریسکی بزرگ‌تر از بهره بین ‌بانکی

این کارشناس بازار سرمایه ریسک مهم‌تر برای بازار را دوگانگی در تصمیم‌گیری‌ها می‌داند و می‌گوید: نمونه آن بحث‌های مطرح‌شده پیرامون شورای رقابت است. از ۱۵ نفر عضو این شورا ۱۰ نفر منصوبان وزارتخانه‌های دولت از جمله صمت، اقتصاد، برنامه بودجه و… هستند. گروه منتخبانی که باید با بدنه دولت هماهنگ باشند.

وی می‌افزاید: دلیل این‌گونه تصمیم‌ها به اراده دولت برمی‌گردد. دولت در این فرآیند شرطی گذاشته است که ۸۵ درصد از عواید مابه‌التفاوت قیمت خودرو به خزانه واریز شود. این در حالی است که شورای عالی بورس که هم اکثریت آن دولتی است با این تصمیم موافق نیست. این موضوع در اذهان عمومی ایجاد دوگانگی کرده است. متاسفانه منشاء این موضوع به حکمرانی دولت در بازار سرمایه است.

آقابزرگی همچنین می‌گوید: موضوع مالیات عایدی بر سرمایه که می‌تواند به کمک حال فعلی اقتصاد و بازار بیاید هم با این رفتارها و تصمیم‌های دوگانه، افزایش نرخ بهره بانکی، نرخ موثر اوراق بدهی قابل معامله در بورس و حتی سرکوب کردن خواسته‌ها و منافع سهامداران خرد به واسطه جلوگیری از عرضه خودرو در بورس؛ کم‌اثر شود.

وی می‌افزاید: در واقع اعتمادی که باید ایجاد شود تا پول از بازارهای موازی و مخرب، از بخش سفته‌بازی با وضع قانون مالیات بر عایدی سرمایه، به بازارهای مولد مانند بازار سرمایه گسیل شود؛ شکل نمی‌گیرد. امید به حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه کمرنگ شده است که ناشی از تصمیم‌های غیراقتصادی و غیرکارشناسی تصمیم‌سازان است.

اراده‌ای برای رونق بازار سرمایه وجود ندارد؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا اراده‌ای برای رونق بازار سرمایه وجود ندارد، می‌گوید: ۸۰ درصد سهام در بورس مستقیم و غیرمستقیم دست دولت است. اما نکته اینجاست که دولت در خرید و فروش و سفته‌بازی در بورس نفعی ندارد، در واقع بالا و پایین شدن شاخص را مدیریت می‌کند و از بالا رفتن آن نفعی ندارد. تنها به طرق مختلف، حتی به قیمت اجرا نکردن اصل ۴۴ قانون اساسی به این مسیر ادامه می‌دهد.

آقابزرگی تاکید می‌کند: این مساله تنها به زیان سهامداران خرد است. تا زمانی که ذی‌نفعان اصلی بازار سرمایه، مانند بخش خصوصی، تشکل‌ها مانند کانون سهامداران و سبدگردانان و نمایندگان بخش خصوصی نتوانند حقوق خود را استیفا کنند و زیرساخت برای این کار فراهم نشود، باید منتظر تکرار این سیاست‌های نادرست باشیم و به نوعی هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

وی یادآور می‌شود: بازار پول و سرمایه باید دو بال اصلی تقویت اقتصاد باشند اما در بازار پول نمایندگان آن بانک‌ها هستند که زیان‌های انباشته وحشتناک دارند. بازار سرمایه هم نقشه راهی پیش‌رو دارد که فقط ذی‌نفعان و سهامداران را عاصی و سردرگم کرده است.

تصمیمات جزیره‌ای پتانسیل رشد بالای بورس را گرفته است

همچنین محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: یکی از ویژگی‌های مهم بازار سرمایه کم‌عمق بودن آن است که باعث می‌شود کاملا احساسی عمل کند، زمانی که به خوش‌بینی می‌رسد طوری صعود می‌کند که هیچ تحلیلی جوابگو نیست مانند صعود سال ۹۹ و هر هنگام بازار بدبین می‌شود به گونه‌ای ناامیدی ایجاد می‌کند که باز هم هیچ تحلیلی قیمت‌ها را توجیه نمی‌کند.

غفوری با اشاره به موج ناامیدی‌ای که طی دو سال اخیر بر بازار سرمایه حاکم بوده است، تشریح کرد: بسیاری از شرکت‌ها حتی با نرخ رشدهای جذاب و وضعیت بنیادی مناسب، بازدهی کمتری نسبت به بازارهای موازی و تورم ایجاد کرده‌اند و هنگامی به شرایط فعلی بازار برمی‌گردیم که ببینیم طی سه ماه اخیر بازار وضعیت عجیب و غریبی را تجربه کرده است. بازار در اوج ناامیدی و در شرایط سیاسی یک استارت خوب در بسیاری از سهام با لیدری گروه خودرویی زد که شرایط خوبی در بازار سرمایه شکل گرفت ضمن اینکه طی سنوات گذشته بازار نشان داده که همبستگی بالایی با قیمت دلار دارد و همیشه بعد از یک تاخیر زمانی حرکت خود را آغاز می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در ادامه اظهار کرد: اگر در حد و اندازه دو یا سه ماهه، بازار سرمایه را رصد کنیم خواهیم دید بازار از ابتدای آبان ماه تا اوایل بهمن ماه یک سیکل خوش‌بینی را تجربه کرده که این خوش‌بینی را می‌توان در بهبود ارزش معاملات و برگشت نسبی اعتماد به بازار و نیز بازدهی جذاب صنایع جامانده بررسی کرد. با توجه به شرایطی که ایجاد شد و جاماندگی بازار سرمایه، انتظار می‌رفت شرایط ایجادشده حداقل تا انتهای سال جاری ادامه پیدا کند اما با توجه به شرایطی که در بازار شکل گرفت باعث شد نظمی که در بازار بود خیلی سریع تغییر پیدا کند و بسیاری از سهامداران از اوایل بهمن ماه اقدام به سیو سود کنند که کاهش ارزش معاملات در بازار کاملا مشهود است.

غفوری با تاکید بر اینکه بازار سرمایه با توجه به تصمیمات و سیاست‌هایی که در رابطه با بحث بودجه و عرضه خودرو در بورس کالا اتفاق افتاده واکنش نشان می‌دهد، بیان کرد: بحث نرخ خوراک صنایع پتروشیمی که صنعت بزرگی در بازار است و هر تصمیمی در رابطه با نرخ خوراک حاشیه سود این صنعت را مورد هدف قرار می‌دهد، بحث عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به تصمیمات جزیره‌ای که در این صنعت در حال رخ دادن است، این صنعت نیز به دلیل لیدر بودن و دارا بودن سهم بالایی از ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه، تاثیر بسزایی در روند بازار دارد. در نهایت در شرایط فعلی سیاستگذاران باید تصمیمات راهبردی برای بهبود بازار سرمایه بگیرند چراکه این بازار نیاز به تزریق نقدینگی دارد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 333139
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *