جهان صنعت نیوز گزارش می دهد؛

در بازار لوازم خانگی چه می گذرد؟ رکود، افزایش قیمت و فروش اقساطی

در حالی که رفته ‌رفته به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم و برخی از مردم به دنبال خرید یا نو کردن لوازم خانگی خود هستند، اما روند صعودی قیمت‌ها نه ‌تنها قدرت خرید را از آنها گرفته، بلکه در سایه نبود نظارت بر بازار تولید‌کنندگان به افزایش خودسرانه قیمت‌ها روی آورده‌اند تا بیش از پیش بازار لوازم خانگی غرق در رکود شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در این میان، تولیدکنندگان لوازم خانگی که نتوانسته‌اند افزایش قیمت داشته باشند، یا هزینه حمل‌ونقل را حذف کرده‌اند یا تخفیف‌ها را برداشته‌اند. از طرفی عدم ورود سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و وزارت صمت به ماجرای گرانی، باعث افزایش غیررسمی و بدون اعلام لیست قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان شده است. موضوعی که آشفته‌بازار لوازم خانگی مردم را نیز سردرگم کرده است.

بازی دلاری لوازم خانگی

طی سال ‌های گذشته پس از هر مرحله نوسانات ارزی، قیمت لوازم خانگی نیز افزایش داشته است. از چند ماه قبل انتظار می‌رفت با ورود دلار به کانال ۴۰ هزار تومان، قیمت لوازم خانگی تولید داخلی افزایشی شود. اما تاکنون مجوز افزایش قیمت صادر نشده‌ است. اگرچه بنا بر ادعای رییس اتحادیه لوازم خانگی، بعضی از شرکت‌ها قیمت محصولات خود را بالا برده‌اند.

هرچند هنوز رونقی در بازار وجود ندارد و این افزایش قیمت‌ها نتوانسته امتیاز مثبتی برای تولیدکنندگان داشته باشد. اما کسب اطلاع از مسوولان سازمان حمایت نشان داده قرار است با متخلفان برخورد‌شده و حتی جرایمی هم برای تولیدکنندگان متخلف در نظر گرفته‌شده که ملزم به پرداخت آن هستند.

در حال حاضر چند هفته از اظهارنظر مسوولان مبنی بر تخلف افزایش قیمت لوازم خانگی و اعمال جریمه‌ها برای تولیدکنندگان متخلف می‌گذرد. اما هنوز خبری از برگشت قیمت‌ها به قبل نیست و فقط بازار با حجم زیادی از کالاهایی روبه‌روست که خریداری ندارد و هر روز گران‌تر می‌شود. مشاهدات بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد این افزایش قیمت‌ها بی‌رغبتی مردم به خرید را در شب عید بیشتر کرده و به زحمت خرید و فروشی انجام می‌شود.

در حال حاضر نه‌تنها برخوردی با تولیدکنندگان متخلف نشده بلکه تعدادی دیگر از تولیدکنندگان هم برای اینکه از قافله‌ گران‌فروشی عقب نمانند محصولات را با لیست جدید قیمت راهی بازار کرده‌اند.

بن بست وزارت صمت برای افزایش قیمت

در شرایط فعلی روند تولید کالا در کشور با مشکل روبه‌روست و تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه خود مشکلات زیادی دارند، اما بنا به گفته وزارت صنعت باید روند تغییر قیمت فرآیند خاص خود را طی کند. به نحوی که تولیدکننده هزینه‌های خود را به وزارتخانه ارسال و در نهایت با بررسی این موضوع مجوز تغییر قیمت برای تولیدکنندگانی که با افزایش هزینه‌های بالا روبه‌رو هستند، صادر شود.

 اما امروز این روال طی نشده و تولیدکنندگان می‌گویند ما درخواست‌های متعددی برای تغییر قیمت محصولات خود  به وزارت صنعت ارسال کرده‌ایم. اما متاسفانه این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته است و ما نیز مجبور به افزایش قیمت شده‌ایم.

افزایش فروش های قسطی

از بیلبوردهای سطح شهر گرفته تا تبلیغات فضای مجازی همگی حکایت از رشد فروش اقساطی لوازم خانگی دارند. گاهی فروشگاه‌داران کوچک و بزرگ جشنواره‌های فروش اقساطی برپا می‌کنند. گاهی نمایندگی‌ها برای فروش اقساطی محصولاتشان وارد گود می‌شوند.

 اگرچه‌ این اتفاقات برای مصرف‌کننده جذاب است، اما رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی تهران با بیان این که کاهش تقاضا باعث رونق فروش اقساطی شده‌ است، اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته قیمت مواد اولیه رشد سنگینی‌ داشت و به دنبال آن لوازم خانگی گران شد، اما در این میان مردم قدرت خرید ندارند در نتیجه فروشگاه‌داران مجبور به عرضه اقساطی هستند.

بانک ها هم به فروش اقساطی لوازم خانگی پیوستند

افزایش قیمت، کاهش تقاضا با رشد فروش اقساطی همراه بود تا جایی که بانک‌ها نیز طرح‌هایی برای فروش اقساطی لوازم خانگی اجرا کرده‌اند.

 به گفته رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌ خانگی تهران، بانک‌ها با سود ۱۸ درصد لوازم خانگی را در طرح‌های ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماهه به صورت اقساطی می‌فروشند. سود فروش اقساطی لوازم خانگی در نمایندگی‌های رسمی نیز حدود ۱۸ درصد است.

اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد برخی فروشگاه‌داران لوازم خانگی اقساطی را با سودی نجومی عرضه می‌کنند. در این میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ یا فروشگاه‌های اینترنتی نیز فروش اقساطی را در طرح‌های متنوعی انجام می‌دهند.

رکود تورمی بازار لوازم خانگی

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این خصوص اظهار کرد: اخیرا ۷ شرکت قیمت کالاهای خود را افزایش داده‌اند. اما هنوز لیست خود را اعلام نکرده‌اند یا در سازمان ۱۲۴ نمی‌گذارند. برای نمونه یک شرکت از هفته گذشته ۳۵ درصد بر قیمت کولر افزود تا نسبت به تابستان امسال افزایش قیمت ۵۰ درصدی داشته باشد. چرا هیچ نهادی سراغ این شرکت نمی‌رود تا دلیل آن را جویا شود؟

اکبر پازوکی در مورد آخرین وضعیت فروش لوازم خانگی اعلام کرد: بازار در رکود است. اخیرا نیز چون شرکت‌ها نتوانستند افزایش قیمت داشته باشند، به اقدامات دیگر روی آورده‌اند. برای مثال برخی شرکت‌ها درصد تخفیف خود یا هزینه حمل‌ونقل را حذف کرده‌اند.

او ادامه داد: وقتی قیمت دلار و مواد اولیه نوسان دارد، تولیدکننده تبدیل به فروشنده پشیمان می‌شود. یعنی نمی‌تواند اجناس را جایگزین کند. از سوی دیگر در سمت تقاضا نیز مردم توان خرید ندارند و به تهیه اجناس به صورت قسطی روی آورده‌اند که البته عواقب آن را بعدا متوجه خواهند شد.

شرکت‌ها لیست قیمت‌ لوازم خانگی را ارائه نمی‌کنند

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تایید افزایش قیمت لوازم خانگی اظهار کرد: متاسفانه برخی شرکت‌ها لیست قیمت‌ کالاهای خود را ارائه نمی‌کنند. اما افزایش نرخ را اعمال می‌کنند که در این شرایط فروشنده تبدیل به کتک‌خور معامله‌شده و به نوعی این افزایش را برای او می‌دانند.

نمی‌دانم چرا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و وزارت صمت در این خصوص ورود نمی‌کند؟ اگر قرار بر افزایش قیمت کالاهاست باید در سامانه ۱۲۴ درج شود یا اگر نرخ مواد اولیه افزایش داده چرا سازمان حمایت به صورت رسمی مجوز افزایش قیمت نمی‌دهد تا مردم از سردرگمی خارج شوند.

وی افزود: اخیرا ۷ شرکت قیمت کالاهای خود را افزایش داده‌اند اما هنوز لیست خود را اعلام نکرده‌اند یا در سازمان ۱۲۴ نمی‌گذارند. برای نمونه یک شرکت از هفته گذشته ۳۵ درصد بر قیمت کولر افزود تا نسبت به تابستان امسال افزایش قیمت ۵۰ درصدی داشته باشد. چرا هیچ نهادی سراغ این شرکت نمی‌رود تا دلیل آن را جویا شود؟

پازوکی خاطرنشان کرد: اوایل سال جاری، قیمت کالاها به صورت رسمی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت و حالا دوباره ۱۰ تا ۱۵ درصد این بار به صورت غیررسمی افزایش داده‌اند. بنابراین در مجموع از اوایل سال جاری قیمت لوازم خانگی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش نرخ داشته‌ است. در این شرایط فروشندگان در حال نابودی هستند و باید ماشین شخصی خود را فروخته تا از جنس واحد خود کم نیاورند.

قیمت نجومی برای ظرفشویی ایرانی

وی با انتقاد از قیمت کالاهای داخلی عنوان کرد: فروشندگان تمام اقدامات در راستای حمایت از تولید ایرانی را انجام داده‌‍‌اند، برای نمونه سر در واحد خود را تغییر داده یا خریدار کالاهای خارجی را ترغیب به خرید جنس ایرانی کرده‌اند. اما این اقدامات به چه قیمتی تمام شد؟ آیا رقابت عادلانه شد؟ در حال حاضر یک ظرفشویی ایرانی زیر ۱۹ میلیون تومان در بازار وجود ندارد، آیا با حقوق کارمندی می‌توان آن را خریداری کرد؟

پازوکی در مورد تشخیص کالاهای قاچاق نیز گفت: خریداران می‌توانند از طریق شناسه یا کد رهگیری روی کالا و همچنین سامانه جامع گارانتی نسبت به قاچاق بودن با نبودن آن مطلع شوند.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن

شناسه : 333543
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *