مدیرعامل صنایع غذایی شانا مطرح کرد؛

فرصت خوبی برای صادرات ایجاد شده است / صادرات ۲ میلیون دلاری صنایع غذایی شانا

حسین بیگ محمد زاده، مدیرعامل صنایع غذایی شانا بر این باور است که افزایش قیمت دلار شرایط بسیار مناسبی را برای شرکت‌های صادرات محور فراهم کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، طی چند سال گذشته افزایش قیمت دلار به یکی از مسائل اصلی اقتصاد ایران تبدیل شده است. در این میان کارشناسان تاکید می‌کنند که نتیجه محتوم شرایط تورمی ایران طی دهه‌های گذشته، افزایش قیمت ارز است. آنچه که بیش از افزایش قیمت ارز به اقتصاد ایران آسیب وارد می‌کند، جهش‌های ناگهانی است.

به بیان دیگر، سیاست‌گذار تا زمانی که به واسطه درآمدهای نفتی قادر به سرکوب بازار ارز است، قیمت دلار ثابت باقی می‌ماند. همین موضوع منجر می‌شود که قیمت ارز به جای افزایش‌ با شیب مناسب به طور ناگهانی جهش پیدا کند.

علاوه بر این سرکوب قیمت ارز،‌ منجر به کاهش رقابت‌پذیری اقتصاد و شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی می‌شود. در حقیقت سرکوب قیمت دلار علاوه بر اینکه ریسک نوسان شدید بازار ارز را به اقتصاد ایران تحمیل می‌کند، با کاهش رقابت پذیری شرکت‌های ایرانی، آن‌ها را از بازارهای جهانی دور می‌کند.

در این شرایط و با توجه به افزایش قیمت دلار این امکان برای شرکت‌های ایرانی صادرات محور فراهم شده که بتوانند حجم مبادلات تجاری بین‌المللی خود را افزایش دهند.

در ادامه گفتگوی حسین بیگ محمد زاده، مدیرعامل صنایع غذایی شانا با خبرنگار جهان صنعت نیوز را در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو می‌خوانید:

افزایش قیمت دلار، فرصت خوبی را برای صادرات ایجاد کرده است

حسین بیگ محمدزاده بر این باور است که شرایط فعلی پیش آمده به جهت بالا رفتن قیمت ارز، فرصت خوبی در صادرات ایجاد کرده و کالای ایرانی در بازارهای جهانی قیمت ارزان و مناسبی پیدا کرده است.

بیگ محمدزاده ادامه داد: در حدود ۵ ماه گذشته شاهد سفارشات و درخواست‌هایی هستیم  که من در ۲۸ سالی که در این حوزه فعالیت می کنم، حتی پیشنهاد چنین سفارشاتی هم ندیده‌ام. به طور کلی حجم درخواست‌ها به شدت افزایش یافته است.

به طورکلی بعد از کرونا هم وضعیت اقتصادی دنیا به هم ریخت و مصرف کالاهای ارزان افزایش یافت. به این دلیل که مصرف کنندگان درآمد کمتری داشتند.

بنابراین در این شرایط، بالا رفتن قیمت ارز در کشور کمک کرد که شاهد رونق قابل توجهی در صادرات باشیم.

مدیرعامل صنایع غذایی شانا اضافه کرد: توصیه ای که به تولیدکنندگان و همکارانمان دارم این است که حتما امسال موضوع صادرات را جدی بگیرند. به اعتقاد من باید به کشورهای با جمعیت بیش از ۳۰ میلیون تمرکز ویژه‌ای داشت.

چون نتیجه کار ما برای این موضوع در یک ماه و نیمی، خیلی رضایت بخش بوده است. یعنی راهی را که در ۳-۲ سال گذشته ظرف ۶ ماه یا حتی یک سال طی می کردیم، اکنون ظرف ۲۰ یا ۳۰ روز کاری به نتیجه می‌رسد.

به طور کلی به فکر حمایت نباشیم

مهندس بیگ محمدزاده گفت: در واقع موضوع حمایتی در حد شفاهی صورت می‌گیرد و عملا حمایت خاصی نمی‌شود. در واقع فکر نمی‌کنم یک تولیدکننده حرفه‌ای در اجتماع ما یا حداقل در صنعت غذا جدا از کالاهای اساسی، به دنبال حمایت باشد. من فکر می‌کنم هوشمندانه‌تر است که به طور کلی به فکر حمایت نباشیم و خودمان به فکر خودمان باشیم؛ چراکه وقتی ذهن ما درگیر حمایت می‌شود، باعث می‌شود که فعالیت خودمان هم افت پیدا کند. من به شخصه اعتقادی به حمایت ندارم و فکر نمی‌کنم وجود داشته باشد.

مقصدهای صادراتی صنایع غذایی شانا چه کشورهایی است

مدیرعامل صنایع غذایی شانا در پایان گفت: به کشورهای روسیه، استرالیا، کانادا، آلمان، عراق، افغانستان،لیبی و لبنان صادر می‌کنیم. سال پیش ۲ میلیون دلار صادرات داشتیم و ۹ سال است که صادر کننده نمونه و برتر استانی هستیم.

صنعت و معدن

شناسه : 351430
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *