شورای رقابت؛ نهاد فراقوهای یا پایگاه خبری؟
در حالی شورای رقابت، نامه یه یکی از خودروسازان خصوصی را در رسانهها منتشر کرد که این نامه هنوز به دست این خودروساز نرسیده است!
به گزارش جهان صنعت نیوز، عرضه خودرو در بورس کالا مورد حمایت و تایید صاحبنظران اقتصادی، بورس کالا، شورایعالی بورس و بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله رییس کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد. مهمتر از آن اینکه امتحان خود را در حوزه شفافیت و کاهش قیمتها در بازار پس داده است.
اما وزارت صمت و شورای رقابت به دلیل علاقه ویژهای که به سامانه یکپارچه خودرو دارند، با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرده و حتی اعلام میکنند که عرضه خودرو در بورس اقدامی ضدرقابتی و متخلفانه است و باید بهسرعت متوقف شود.
به تازگی نیز به دنبال اولتیماتومهایی که طی روزهای گذشته متوجه گروه بهمن به عنوان شرکت بخش خصوصی فعال شده بود، رییس شورای رقابت اخطاریه جدیدی داد. رییس شورا و مرکز ملی رقابت در نامهای خطاب به مدیرعامل بهمنموتورز اخطار داد که عرضه خودرو در بورس اقدامی ضدرقابتی و متخلفانه است و باید بهسرعت متوقف شود.
نورانی همچنین تاکید کرد که عرضه خودروی سواری باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو و بر مبنای قیمتگذاری موضوع آن انجام شود.
در واکنش به این اخطار شورای رقابت اما مدیرعامل شرکت بهمن موتور واکنش نشان داد. محمد ضرابیان در نامه ای به نورانی رییس شورای رقابت اعلام کرد: به استحضار می رساند که متاسفانه نامه شورای رقابت تا کنون تحویل این شرکت نگردیده است. این در حالی است که از تاریخ ۲۸ خرداد متن نامه جنابعالی و همچنین خبر مرتبط با آن در جراید و خبرگزاری های مختلف در حال انتشار است که این بر خلاف عرف اداری و تکالیف قانونی در ابلاغ مصوبات است.
در بخشی دیگر از نامه آمده است: ضمنا محصولات این شرکت از اواخر سال ۱۴۰۰ در چند مرحله در بورس کالا مورد پذیرش واقع شده و متعهد به عرضه حداقل ۵۰ درصد در بورس کالا بوده ایم.
تمامی تصمیمات مذکور در چارچوب قانون بازار سرمایه، دستورالعمل حاکمیت شرکتی، ماده ۱۸ قانون ابزارها و نهاد مالی، قانون احکام دائمی توسعه و مصوبات شورای عالی بورس صورت پذیرفته و بیش از یک سال است که به طور مستمر عرضه شده است. لذا ضروری است در صورت مغایرت تصمیمات، آن شورای محترم با شورای محترم عالی بورس مستقیما و از طریق مذاکرات فی مابین رسیدگی و حل و فصل شود.
در این شرایط باید پرسید که چرا شورای رقابت چنین مکاتباتی را اینگونه رسانه ای میکند در حالی که نامه هنوز به دست یک شرکت نرسیده است. آیا این موضوع بیش از گذشته باعث نااطمینانی و التهاب در بازار خودرو شود؟ آیا با توجه به اختلاف نظر میان نهادهای مختلف تا پیش از قطعیت پیدا کردن، آن موضوع باید رسانهای شود؟ آیا هدف این شورا بهبود شرایط بازار خودرو و بهبود سیاستگذاری است یا شوی رسانه ای؟ آیا شورای رقابت یک نهاد فراقوه ای است که به تسهیل رقابت میپردازد و منع انحصار عمل می کند یا یک پایگاه خبری است؟
اخبار برگزیدهخودرو
لینک کوتاه :