لبنیات از سفره ایرانی ها پرکشید

به گفته سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران سرانه مصرف لبنیات در کشور در خوش بینانه ترین حالت ۷۰ کیلوگرم است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، این در حالی است که بر اساس داده‌های مرکز آمار، سرانه مصرف لبنیات در ابتدای دهه ۹۰ حدود ۱۲۷ کیلوگرم بود که حاکی از کاهش بیش از ۴۰ درصدی است.
همچنین مقایسه این عدد با سرانه مصرف لبنیات جهانی نشان می‌دهد که ایران فاصله چشم گیر و البته نگران کننده ای با استاندارهای جهانی دارد؛ به گونه ای که مصرف سرانه لبنیات در جهان حدود ۱۶۰ کیلوگرم است و در سال ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا به عنوان بالاترین مصرف‌کننده لبنیات، سرانه مصرف حدود ۲۵۶ کیلوگرم داشته است.
ریشه اصلی چنین کاهشی در مصرف لبنیات را باید در سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها جستجو کرد. جاییکه طی این مدت با اصلاحات ناگهانی نظام یارانه‌ای و همزمان تشدید قیمت گذاری دستوری، از یکسو منجر به کاهش شدید قدرت خرید خانوارها شده و از سوی دیگر، کاهش قابل توجه تولید را به همراه داشته است.
در این میان با تشدید تورم و افت درآمد حقیقی خانوارها به ویژه دهک‌های پایین درآمدی، محصولات لبنی اولین کالایی است که از سبد مصرفی افراد حذف می‌شود.
این در حالی است که طی سال‌های گذشته سیاست‌های حمایتی برای مصرف کالاهای لبنی اجرایی نشدند. رییس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش صنعت لبنیات بیان کرده در حالی به روغن و شکر یارانه داده می‌شود که به لبنیات یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود؟ به عنوان نمونه با قطع شیر یارانه‌ای و شیر مدارس از ابتدای دهه ۹۰ آسیب جدی به مصرف کالاهای لبنی وارد شده است.
باید توجه داشت که ادامه این روند در آینده نه چندان دور، ‌هزینه‌های سرسام آوری را به ویژه در حوزه سلامت به کشور وارد خواهد کرد.

اقتصاد کلانویدئو

شناسه : 361278
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. وقتی دولت از یک لیتر شیر ۲۰ هزار تومانی ۴ هزار تومان مالیات از مصرف کننده می گیرند . تا آخر قصه را باید خواند . نتیجه آن مصرف کم لبنیات و بروز پوکی استخوان .کوتاهی قد ایرانیان و…. خواهد شد . بخدا عقل چیز خوبی است . کو گوش شنوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا