کسری تراز بازرگانی در محدوده هشدار

آخرین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که کسری تراز بازرگانی خارجی در ۴ ماه ابتدایی امسال به بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است. اما آیا این رقم نگران‌کننده است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی گمرک، میزان صادرات کالایی غیرنفتی در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار بوده‌ که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش حدود ۸ درصدی را نشان می‌دهد. در نقطه مقابل واردات در چهار ماه ابتدایی امسال با افزایش بیش از ۱۳ درصدی به ۱۹ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار رسیده است.

بنابراین تراز بازرگانی خارجی کشور در چهار ماه ابتدایی امسال با کسری ۳ میلیارد و ۶۳۲ میلیون دلاری همراه بوده که نسبت به دو سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد و عملا به سطح سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ رسیده‌است؛ سال‌هایی که از یکسو به دلیل خروج آمریکا از برجام و از سوی دیگر،‌ شیوع بیماری کرونا، تجارت خارجی ایران به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بود.

با پیشی گرفتن محسوس واردات از صادرات، نگرانی اصلی التهاب در بازار ارز است؛ در حقیقت بررسی آمارهای واردات و صادرات از ابتدای دهه ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که تشدید کسری تراز بازرگانی خارجی همزمان با افزایش التهاب در بازار ارز بوده است؛ سال‌های ابتدایی و انتهایی دهه ۹۰ که اقتصاد ایران با شوک ارزی قابل توجهی همراه بود، تراز تجاری بازرگانی به شدت منفی شد؛ به عنوان نمونه کسری تراز بازرگانی خارجی در چهار ماه ابتدایی سال ۱۳۹۰ به حدود ۸ میلیارد دلار و در سال ۹۸ به حدود ۶ میلیارد دلار رسیده بود.

هر چند عوامل متعددی در شکل‌گیری چنین شرایطی اثرگذارند اما به نظر می‌رسد دو سیاست دولت طی چند ماه اخیر بیش‌ترین سهم را داشته است.

اقتصاد کلانصنعت و معدنویدئو

شناسه : 367643
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا