انبار باروت؛ آفریقا در آتش جنگ و کودتا

در طول کمتر از چند ماه مرکز، شرق و شمال آفریقا آنچنان درگیر تحولات پرسرعتی شده که ناظران بین‌المللی برای بیان گوشه‌ای از واقعیت‌های جاری در این مناطق دچار سردرگمی شده‌اند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در حالی که مالی و بورکینافاسو دستخوش کودتا شده و از مدار کشورهای غربی خارج شده‌اند، بلافاصله کودتا در نیجر و برکناری محمد بازوم باعث شد منطقه ساحلی آفریقا تا یک‌قدمی جنگ پیش برود. این موضوع در حالی در راس اخبار بین‌المللی قرار داشت که طی مدت کوتاهی گابن نیز به عنوان یکی از متحدان مهم فرانسه و غرب در آفریقا، دستخوش کودتا شد.

در خلال این تحولات، چند ماه قبل شاهد یک جنگ داخلی تمام‌عیار در سودان بودیم؛ جدالی که میان ژنرال البرهان و ژنرال حمیدتی شکل گرفته و به یک فاجعه انسانی در سودان تبدیل شده است.

 کمی آن طرف‌تر در لیبی نیز همزمان با ادامه جنگ داخلی، سیل ویرانگر که منجر به کشته شدن هزاران نفر شد، دوباره این کشور را به میدانی برای رقابت میان قدرت‌های بزرگ تبدیل کرده است؛ به گونه‌ای که آمریکا به بهانه کمک‌های بشردوستانه طی مذاکراتی که هم با دولت وحدت ملی و هم با خلیفه حفتر انجام‌داده، به صورت پنهانی به دنبال قطع نفوذ روسیه و اخراج گروه واگنر از این کشور است. همزمان با این اتفاق، هفته گذشته خلیفه حفتر به مسکو سفر کرده و با مقامات بلندپایه این کشور دیدار کرده است.

از سوی دیگر، در حالی تهدیدهای فرانسه مبنی بر مداخله نظامی در نیجر به نتیجه نرسیده که موجی از مخالفت‌هایی نسبت به حضور فرانسوی‌ها در مناطق نفوذ قدیمی‌شان در نیجر، مالی، بورکینافاسو و گابن شکل گرفته و حالا این کشورها یکی پس از دیگری وارد اردوگاه روسیه می‌شوند.

 به همین دلیل است که تمامی شواهد نشان می‌دهد که توپ اختلافات و رقابت‌های استراتژیک میان قدرت‌های بزرگ حالا به زمین آفریقا افتاده و جنگ سرد جدیدی در این قاره به خصوص در مناطق شمالی، غربی و مرکزی به صورت آشکار جریان دارد.

این موضوع از آنجا اهمیت دارد که همزمان با دومینوی کودتا در مرکز و غرب آفریقا که در طول سه سال گذشته اتفاق افتاده، سراسر منطقه را دولت‌های شکننده و وضعیت بی‌ثبات امنیتی و سیاسی فرا گرفته است.

از طرف دیگر رقابت برای حفظ و گسترش نفوذ میان قدرت‌های بزرگ در منطقه جریان دارد.

 بنابراین تنها یک جرقه از نوع جنگ خارجی می‌تواند انبار باروت آفریقا را منفجر کرده و کل منطقه را در آتشی بزرگ از درگیری‌های ویرانگر بسوزاند.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 379503
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. سلام ببخشید چرا کسی خودروهای اسقاط شده را پیگیری نمکند . من کارگر الان چکار کنم که فروردین ماه ۱۴۰۲ گواهی اسقاط گرفتم ولی هنوز هم حتی خودرو جدید را تکمیل وجه هم نکردم . پس کو این که میگفتن سه ماهه تحویل می‌دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا