در حاشیه نمایشگاه ماینکس؛

تا فرصت داریم باید بازار فروش سنگ ساختمانی را توسعه دهیم

مدیرعامل شرکت معدن فرآور امداد گفت: ایران یکی از کشورهای مهم دارنده ذخایر سنگ ساختمانی است اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در دنیا تا 300 سال آینده نیاز به سنگ ساختمانی وجود داشته باشد لذا امروز که سنگ ما ارزشمند است باید تا می توانیم بازار فروش سنگ را ارتقا و توسعه دهیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران Minex 2023 آغاز به کار کرد. هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه ارائه دستاوردهای تولیدکنندگان و صنعتگران معدن، معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری عنوان شده‌است. در حاشیه این نمایشگاه، خبرنگار «جهان صنعت نیوز» با پیروی نسب، مدیرعامل شرکت معدن فرآور به گفتگو پرداخت.

پیروی نسب در ابتدای این گفتگو بیان کرد: سنگ ساختمانی یکی از بخش های زنجیره ساختمان سازی است. هر وقت شاهد رکود در صنعت ساختمان هستیم ما به عنوان فعالان سنگ ساختمانی هم از این رکود متاثر خواهیم بود و رکود در بخش ساختمان سازی و مسکن باعث می شود فعالیت ما در بخش معدن تحت تاثیر قرار بگیرد. ما یکی از کشورهای مهم دارنده ذخایر سنگ ساختمانی در دنیا هستیم و اگر ذخایر قطعی سنگ ساختمانی کشور را در نظر بگیریم، با این روند تولید و فروش (بازارهای داخلی و خارجی) تا ۳۰۰ سال آینده همچنان سنگ ساختمان پابرجا باقی می ماند. ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که در دنیا تا ۳۰۰ سال آینده نیاز به سنگ ساختمانی وجود داشته باشد؛ چون ممکن است سلیقه بازار، سلیقه معماران، سلیقه ساختمان سازی و سلیقه مناطق اداری عوض شود و نماها سنگ نباشد و نماها به هر چیز دیگری غیر از سنگ تبدیل شود که این دست ما نیست و سلیقه بازار است.

لزوم توسعه بازار سنگ ساختمانی

پیروی نسب تاکید کرد: لذا امروز که سنگ ما ارزشمند است باید تا می توانیم بازار فروش سنگ را ارتقا و توسعه دهیم و سنگ تولید کنیم و به داخل و خارج بفروشیم تا این طور نباشد که دارای ذخایری باشیم که بازاری برایش متصور نباشیم. یکی از روش هایی که می شود بازار سنگ ساختمانی را رونق داد رونق صنعت ساختمان و مسکن است و امیدواریم بخش اقتصاد کمک کند که مسکن دچار رکود نشود.

چالش‌های معادن سنگ ساختمانی

وی ادامه داد: بحث دیگر مربوط قوانین است؛ قوانین و مقررات در حوزه اخذ مجوزهای بهره برداری از معادن سنگ ساختمانی چه معادنی که در حال بهره برداری هستند و چه معادنی که در شرف اخذ پروانه هستند. قوانین و بروکراسی اداری پیچیده ای در بخش معدن داریم که بخش سنگ ساختمانی هم از آن بی بهره نمانده و در این رابطه مشکلات زیادی داریم و بهره برداران هزینه می کنند و اکتشاف می کنند و سرمایه گذاری زیادی انجام می دهند؛ اما وقتی در انتهای سرمایه گذاری هایشان می خواهند مجوز کسب کنند با بروکراسی های اداری پیچیده ای مواجه می شوند که رمقشان را می گیرد و پتانسیل خیلی از معادن به خاطر این بروکراسی های اداری روی زمین می ماند.

مدیرعامل شرکت معدن فرآور ادامه داد: بخش دیگر تعارض هایی است که معدن داران با بخش های دیگر دولتی مثل سازمان محیط زیست، سازمان منابع طبیعی و سازمان انرژی اتمی دارند. بخش معدن هم متعلق به دولت است، ولی دولت هم نتوانسته یک هم‌افزایی بین زیرمجموعه هایش ایجاد کند. در حال حاضر بخش عمده ای از محدوده های پر پتانسیل ما که پتانسیل های معدنیشان مسجل شده به دلیل درگیری با این سازمان ها و معارضینی که بابت محیط زیست، منابع طبیعی و یا سازمان انرژی اتمی دارد مجوزهای کار برایشان صادر نمی شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی نمایشگاه ها و همایش ها این است که همه فعالان به بهانه نمایشگاه دور هم جمع شوند و با یکدیگر به یک هم‌افزایی برسند. یک کار مهم دیگر این است که چه فعالان معدنی و چه کارکنان سازمان های دولتی و غیردولتی باید ببینند دنیا چه کار می کند؛ ما تنها کشور معدنی و فعال معدنی نیستیم و باید ببینیم کشورهای دیگر چه کار می کنند و تعارض ها را چطور در کشورشان حل می کنند و بایستی از تجربه مثبت دیگران هم درس بگیریم.

تجربه برزیل در برخورد با معادن معدنی

پیروی نسب با بیان مثالی از کشور برزیل گفت: یک کشور معدنی خیلی مهم در دنیا برزیل است و بیشترین و مهمترین منابع زیست محیطی که مربوط به آمازون است در کشور برزیل ثبت شده و مناطق معدنی هم هستند و این منطقه در عین این که یک زیستگاه محیط زیستی خیلی مهم در دنیا است و همچنان هم هست، اما فعالیت های معدنی نیز به موازاتش در آنجا انجام می شود و تسهیلاتی برای یکدیگر قائل شدند که فعالیت هر کدام روی دیگری اثر منفی نگذارد. این تجربه های مثبت را در ایران هم داریم و در یزد که بخش مهمی از زیستگاه حیات وحش است، معادن بزرگی داریم و می توانیم این تجربه مثبت را به دیگر نقاط کشور تسری دهیم. در استان کردستان محدوده های معدنی بسیار مستعدی داریم که به سبب تعارض با سازمان محیط زیست نمی توانند فعال شوند؛ در صورتی که حساسیت زیست محیطی آنجا پیچیده تر و مهمتر از زیستگاه منطقه جنوب استان یزد نیست و در اینجا هم معادن بزرگ سنگ آهن داریم که در حال کارند و هم زیستگاه محیط زیست پابرجاست و به فعالیت خود ادامه می دهد. این تعارض ها قابل حل است، اما یک عزم جزم می خواهد که دولت به عنوان نهاد بالادستی بایستی بین همه مجموعه ها این هم‌افزایی را ایجاد کند.

وی در پایان بیان کرد: سازمان نظام مهندسی که برگزار کننده این نمایشگاه است می تواند کمک فکری و عملیاتی خیلی زیادی به دولت بدهد و وزارت صمت با ایجاد کارگروه های تخصصی متشکل از فعالان معدنی، فعالان محیط زیست، فعالان منابع طبیعی و آبخیزداری و انرژی اتمی دستورالعمل ها و ضوابط مشخصی تدوین کند و با وجود آن ضوابط همه به فعالیت خود ادامه دهند و مشکلی برای یکدیگر ایجاد نکنند. همان طور که ذخایر بخش معدن سرمایه های کشور است ذخایر محیط زیست، منابع طبیعی و انرژی اتمی هم همین طور است و دولت مثل پدری است که فرزندان زیادی دارد و نباید بینشان فرق بگذارد و باید کمک کند که همگی رشد کنند و اگر به برخی از بچه ها گرسنگی بدهد تا برخی رشد کنند پدر خوبی نخواهد بود. دولت بایستی این هم‌افزایی را ایجاد کند تا بخش های مختلف زیرمجموعه اش با هم رشد کنند و مزاحم همدیگر نباشند و پتانسیل همه با هم به شکوفایی برسد.

صنعت و معدن

شناسه : 380599
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا