ایده‌های نوبلیست اقتصاد ۲۰۲۳؛

شکاف دستمزد زنان

نوبلیست اقتصادی امسال مشخص شد و به کلودیا گلدن از دانشگاه هاروارد رسید.

به گزارش جهان صنعت نیوز، خانم گلدن در سال ۱۹۹۰ به نخستین زنی تبدیل شد که در بخش اقتصاد دانشگاه هاروارد به استخدام دائم درآمد. او بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ رئیس انجمن اقتصادی آمریکا بود.

این اقتصاددان که متولد سال ۱۹۴۶ میلادی است در طول سالها تحقیقات و مطالعات اقتصادی خود تلاش بسیاری در خصوص نیروی کار زنان، نابرابری درآمد و همچنین شکاف جنسیتی اقتصادی انجام داده است.

درک اینکه چگونه و چرا سطوح اشتغال و درآمد بین زنان و مردان متفاوت است به دلایل اجتماعی-اقتصادی، چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت، مهم است، زیرا این موضوع به کارآمدترین استفاده از منابع جامعه مربوط می‌شود.

 گلدن با ترکیب روش‌های نوآورانه در تاریخ اقتصادی با رویکرد اقتصادی نشان داده است که چندین عامل مختلف از لحاظ تاریخی بر عرضه و تقاضای نیروی کار زنان تأثیر گذاشته‌اند  و هنوز هم بر آن تأثیر می‌گذارند.

نوبلیست ۲۰۲۳ در تحقیقاتش متوجه شده که در ابتدای قرن بیستم اختلاف اشتغال میان زنان متأهل و مجرد بسیار زیاد بوده است. در واقع محدودیت‌هایی که پس از ازدواج برای زنان متأهل جهت اشتغال وجود داشته، از جمله موانع نهادی است که به زعم او در شرایطی که گسترش تحصیلات و رشد بخش خدمات باعث افزایش مشارکت زنان می‌شده، شیب بهبود اشتغال زنان را کُند کرده است.

او همچنین در یک پژوهش جالب توجه نشان داد که پیدایش دسترسی گسترده‌ به قرص‌های پیشگیری از بارداری در دهه ۱۹۶۰ باعث شد انتظارات و تصمیم‌های شغلی و تحصیلی زنان امریکایی تغییرات جدی داشته باشد. این اختراع منجر به این شد که زنان بتوانند درباره آینده‌شان بهتر برنامه‌ریزی کنند و انگیزه‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری در تحصیلات و اشتغال خود پیدا کنند.

اقتصاددان نوبلیست امسال در یک پژوهش تجربی نشان داد شکاف دستمزدی در ابتدای راه شغلی بسیار کم است، اما به محض این که فرزند اول به دنیا می‌آید، زنان در کسب درآمد عقب می‌افتند. شکاف در این نقطه آغاز می‌شود اما بعداً جبران نمی‌شود. بنابراین به این دلیل که معمولاً زنان مسئولیت بیشتری در قبال تربیت فرزندان برعهده می‌گیرند، از رقابت شغلی عقب می‌مانند. این موضوع بخش زیادی از شکاف موجود در کشورهای توسعه‌یافته را توضیح می‌دهد

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 380851
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *