مخالف واردات خودرو نیستیم اما به یک شرط
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، گفت: صنعت خودروسازی امروز ۲۰۰ همت زیان انباشته، ۱۸۰ همت بدهی بانکی، ۵۰ همت بدهی به قطعه سازان و ۲۰ همت خرید دین به قطعه سازان دارند.
به گزارش جهان صنعت نیوز، فرهاد به نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو امروز در نشست خبری با اعلام اینکه صنعت خودروسازی امروز ۲۰۰ همت زیان انباشته، ۱۸۰ همت بدهی بانکی، ۵۰ همت بدهی به قطعه سازان و ۲۰ همت خرید دین به قطعه سازان دارند، گفت: شورای رقابت زمانی روی کار آمد که واردات خودرو ممنوع بود اما در حال حاضر که واردات خودرو حتی دستدوم آزاد شده است دیگر قیمت گذاری خودرو یی معنی است. نه تنها خودرو باید وارد بورس شود بلکه باید قیمت گذاری هم در اختیار شرکتها قرار گیرد.
به نیا تصریح کرد: خودروسازان با زیان انباشته دست و پنجه نرم میکنند و توپ را به زمین قطعه سازان انداختهاند. قطعه سازان دیگر توانایی ندارند. وزیر صمت در حالی تاکید بر خودروهای برقی دارد که اصلاً قطعه سازان توان تولید را ندارند.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اضافه کرد: صنعت خودروسازی میتوانست خودکفا شود و حتی صاحب خودروهای برقی شود اما حالا دولت باید هزینههایش را بپردازد.
وی ادامه داد: حتی اگر قیمت گذاری دستوری لغو هم نشد اما تعداد تصمیمگیران در این بخش باید کاهش یابد؛ مثلاً یک یا دو دستگاه در مورد قیمت خودرو تصمیم بگیرند.
بهنیا تصریح کرد: در جلسهای که با وزیر صمت داشتیم نسبت به عدم پرداخت بدهی خودروسازان گلایه کردیم که وزیر تماسی گرفت و خودروسازان قول پرداخت دادند. پس از آن فقط حدود ۳.۸ هزار میلیارد تومان از سوی ایران خودرو و بین ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان از سوی سایپا پرداخت شد. نکته جالب اینکه از این ۳.۸ هزار میلیارد تومانی که ایران خودرو مدعی پرداخت است ۲ همت برای خرید به خارج از کشور منتقل شده است.
وی گفت: صنعت قطعهسازی با رکود قیمتی و مطالبات نمیتواند حقوق کارگران خود را افزایش دهد. کارخانجات قطعهسازی حتی در جذب نیروهای ساده هم عاجزند که علت آن هم وضعیت خودروسازی است. شورای رقابت فولاد و پتروشیمی را رها کرده و برای خودرو که محصول نهایی است، تصمیمگیری میکند.
وی با بیان اینکه پولی که میتواند صرف تکنولوژی و تجهیزات شود نباید صرف واردات خودروهای چینی شود، گفت: ما مخالف واردات نیستیم اما به شرطی که از صنعت داخلی حمایت شود. دولت ۴۰ درصد از صنعت خودروسازی پول بابت هزینههای مختلف اعم از مالیات و بهره بانکی میگیرد./تسنیم
لینک کوتاه :
زیان انباشته یا ضرر در درامدو سود پیش بینی شده دو حالت دارد،،،خلاصه و مفید،نیاز به سواد و درک بالایی هم نیست،، 1_ یا مدیران این صنعت صددرصد ناکارامدند,2_ یا درامد این بخش توسط عده ای هپل هپو میشه…
داداش دیگه کار صنعت خودرو از حمایت گذشته به جیب بری مردم رسیده
دولت دیگه چجور باید حمایت کنه؟یه عمر واردات خودرو ممنوع بوده الانم که یعنی ازاد شده کلی شرط و شروط داره و عوارض و گمرکی واردات که اینم به اسم حمایت از تولید داخل هست باعث میشه واردات خودرو فقط به درد اقازاده ها و مایه دارها بخوره حتی واردات کارکرده ها هم در سطح خرید قشر متوسط جامعه نیست
دیگه حمایت از خودروسازها چجور باید باشه؟
میخواید خودرو مجازی بخریم ازشون؟یعنی سالیانه پول یک ماشین بهشون بدیم ولی ماشین ازشون نگیریم تا این به اصطلاح خودروسازها از زیان خارج بشند؟
راستی.صنعتی که نه مردم ازشون راضی اند و نه سود داره و زیان هم داره و خودشون هم ناراضی اند چرا باید باقی بمونه؟
تعطیلش کنید این همه به خودتان ودولت ومردم ضرر نزنید
آقا این حرف ها چی که خودرو ساز ها میکن بدهی دارند به نطر من جلوی ریختو پاشهای بی خود وپاداشهای مدیران وحقوقهای انچه نانی وعیره … رو بکیرن کلی هم سود میکنند و قیمت هم پایین تر هم میاد کسی نیست درست رسیدگی کنه به تخلفات اقایون
خودروسازها با اینکه خودرو صدمیلیونی رو چهارصد میلیون میفروشتن بازم ضرر میکنن. خوب در کارخونه هاشونو ببندن و برن دنبال یه کار پرسودتر. چرا ضرر میدن. ببندید در لگن سازیتونو