مزیت های اجاره ژنراتور و نمونه قرارداد

اجاره ژنراتور و نحوه تنظیم قرارداد در آن به همراه تعهدات طرفین در هنگام عقد قرارداد و شرایط تست لود بانک و . . .

ژنراتور دستگاهی است که از انرژی مکانیکی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کند. انجین (موتور) این دستگاه ها در انواع مختلفی از جمله گازسوز، دیزلی، بنزینی تولید می شوند. یکی از کاربردهای مهم ژنراتورها، تامین برق در مواقع اضطراری همانند قطعی برق و یا در نقاط دور دست که دسترسی به شبکه برق سراسری وجود ندارد است.

در این مواقع، ممکن است به دلایل مختلفی مانند قطعی برق، طوفان، زلزله و یا سیل، دسترسی به برق شهری قطع شود. در این شرایط، اجاره ژنراتور می‌تواند یک راه حل ایده آل و ارزان برای تامین برق مورد نیاز باشد.

اجاره ژنراتور کانوپی  

اجاره ژنراتور در مصارف صنعتی

در صنایع و کارخانجات مختلف، نیاز به برق به صورت همیشگی وجود دارد. در صورت قطعی برق، قطع شدن فرآیند تولید و آسیب به تجهیزات می‌تواند خسارات زیادی را به بار آورد. این خسارت ها می‌تواند با توجه به نوع فعالیت تا میلیارد ها تومان در ساعت برآورد شود. از این رو، اجاره ژنراتور در مصارف صنعتی یک راه حل ایده آل برای تامین برق اضطراری است.

همچنین در بخشنامه های جدید شرکت توانیر به تولیدکننده های ایرانی که مصرف برق زیادی دارند محدودیت های اعمال شده است که این کارخانجات را موظف به تامین برق از طریق ژنراتور می نماید.

مزیت های اجاره ژنراتور

اجاره ژنراتور مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • مقرون به صرفه بودن در کوتاه مدت : هزینه اجاره ژنراتور (در یک یا چند ماه) معمولاً کمتر از هزینه خرید یک دستگاه جدید است.
  • آسودگی : با اجاره ژنراتور، نیازی به خرید و نگهداری از دستگاه نیست.
  • انعطاف پذیری:  با اجاره ژنراتور، می توان دستگاه را با توجه به نیاز خود انتخاب کرد.

دیزل ژنراتور کاترپیلار

چرا دیزل ژنراتور برای تامین برق توصیه می شود؟

دیزل ژنراتور یکی از انواع ژنراتورها است که از سوخت دیزل برای تولید برق استفاده می کند. این نوع ژنراتورها مزایای زیادی دارند که عبارتند از:

  • راندمان بالا: دیزل ژنراتورها دارای راندمان بالایی هستند و می توانند برق بیشتری را به سورت سه فاز و صنعتی تولید کنند.
  • طول عمر بالا: دیزل ژنراتورها دارای طول عمر بالایی هستند و می توانند به مدت طولانی بدون نیاز به تعمیرات اساسی کار کنند.
  • کارایی در شرایط سخت: دیزل ژنراتورها می توانند در شرایط سخت مانند دمای بالا و پایین، کارایی خود را حفظ کنند.

موارد استفاده از دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور در کاربردهای مختلفی از جمله موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • تامین برق اضطراری : دیزل ژنراتورها به طور گسترده ای برای تامین برق اضطراری در ساختمان ها، کارخانه ها و مراکز تجاری، پروژ های ساختمانی و عمرانی و معادن استفاده می‌شوند.
  • تامین برق کارگاه ها و کارخانه ها:  دیزل ژنراتورها در کارگاه ها و کارخانه ها برای تامین برق مورد نیاز ماشین آلات و تجهیزات استفاده می شوند.
  • تامین برق مناطق دورافتاده:  دیزل ژنراتورها در مناطق دورافتاده همانند معادن که دسترسی به برق شهری وجود ندارد، برای تامین برق مورد نیاز استفاده می‌شوند.

نکات مهم در قرارداد اجاره ژنراتور

قرارداد اجاره ژنراتور یک سند حقوقی است که بین دو طرف، یعنی مستاجر و موجر، منعقد می‌شود. این قرارداد مشخص و معین می‌کند که چه کسی مالک ژنراتور است، چه کسی از ژنراتور استفاده می کند، و چه تعهداتی بر عهده هر یک از طرفین قرارداد است.

برخی از نکات مهمی که باید در قرارداد اجاره ژنراتور لحاظ شود عبارتند از:

  • مشخصات ژنراتور: مشخصات ژنراتور، مانند برند نوع و تیپ دستگاه به همراه شماره سریال ، توان خروجی و مقدار مصرف مجاز، باید در قرارداد ذکر شود.
  • مدت زمان اجاره: مدت زمان اجاره باید در قرارداد مشخص شود.
  • ساعت مجاز کارکرد و قیمت اجاره:  ساعت کارکرد دستگاه در یک شبانه روز و قیمت اجاره باید در قرارداد ذکر شود.
  • شرایط تحویل و نصب ژنراتور: شرایط تحویل و نصب ژنراتور و هزینه های باربری باید در قرارداد ذکر شود.
  • تعهدات مستاجر: تعهداتی که مستاجر در قبال استفاده از ژنراتور بر عهده دارد، مانند پرداخت هزینه اجاره، نگهداری و تعمیر ژنراتور، و رعایت قوانین و مقررات ایمنی باید در قرارداد ذکر شود.
  • تعهدات موجر: تعهداتی که موجر در قبال ارائه ژنراتور بر عهده دارد، مانند ارائه ژنراتور سالم و ایمن و تست لود بانک در هنگام تحویل به مستاجر باید در قرارداد ذکر شود.
  • چک ضمانت : با توجه به انتقال دیزل ژنراتور به محل مستاجر ارائه چک ضمانت صیادی و ثبت آن در سامانه شاپرک به ارزش روز دستگاه مورد اجاره از سوی مستاجر الزامی است.

مشخصات ژنراتور

مشخصات ژنراتور، مانند نوع، توان، سوخت، و میزان صدا، باید در قرارداد ذکر شود. این مشخصات به مستاجر کمک می کند تا ژنراتور مناسب برای نیاز خود را انتخاب کند.

مدت زمان اجاره

مدت زمان اجاره باید در قرارداد مشخص شود. مدت زمان اجاره می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.

قیمت اجاره

قیمت اجاره باید در قرارداد ذکر شود. قیمت اجاره معمولاً بر اساس توان ژنراتور، مدت زمان اجاره، و نوع سوخت ژنراتور تعیین می‌شود.

شرایط تحویل و نصب ژنراتور

شرایط تحویل و نصب ژنراتور باید در قرارداد ذکر شود. این شرایط باید مشخص کند که ژنراتور توسط چه کسی تحویل داده می‌شود، محل تحویل ژنراتور کجاست، و هزینه نصب ژنراتور به عهده چه کسی است.

تعهدات مستاجر

تعهداتی که مستاجر در قبال استفاده از ژنراتور بر عهده دارد، مانند پرداخت هزینه اجاره، نگهداری و تعمیر ژنراتور، و رعایت قوانین و مقررات ایمنی باید در قرارداد ذکر شود.

  • پرداخت هزینه اجاره: مستاجر باید در طول مدت اجاره، هزینه اجاره را به موجر پرداخت کند. و معمولا این اجاره به صورت ماهیانه و در اول هر ماه لحاظ می‌شود.
  • اگر یک دستگاه با توان بالا و یا چند دستگاه همزمان را اجاره میکنید بهتر است از خدمات اپراتور ژنراتور خود شرکت های اجاره دهنده استفاده کنید. در این شرایط از بسیاری از مسئولیت های خود در قرارداد رهایی خواهید یافت.
  • تعویض فیلتر های روغن و فیلتر سوخت (گازوئیل) و فیلتر هوا در هنگام اجاره از سوی موجر انجام می‌شود. اما با توجه به ساعات کارکرد دستگاه و در سررسید مشخص مستاجر موظف به خرید و تعویض فیلتر دیزل ژنراتور می باشد. با توجه به این نکته که تعویض دیر هنگام این فیلتر ها می تواند موجب خسارت و نفص در کارکرد دستگاه شود حتما اجاره کننده دستگاه باید این مورد را در نظر داشته باشد.
  • تامین سوخت گازوئیل بر عهده مستاجر است. و چنانکه در سامانه سدف ثبت نام کرده و مدارک گمرکی آن کامل باشد می‌تواند نسبت به تهیه آن به قیمت دولتی اقدام نماید.
  • نگهداری و تعمیر ژنراتور: مستاجر موظف است ژنراتور را به خوبی نگهداری و تعمیر کند. در صورت بروز هرگونه خرابی در ژنراتور، مستاجر باید هزینه تعمیرات را بر عهده بگیرد. البته هزینه های قطعات مصرفی بر عهده موجر است و چنانکه مشخص شود قصور مستاجر موجب خرابی دستگاه شده باشد این هزینه ها بر عهده کرایه کننده ژنراتور خواهد بود.
  • رعایت قوانین و مقررات ایمنی: مستاجر موظف است از ژنراتور به صورت ایمن استفاده کند و قوانین و مقررات ایمنی را رعایت کند.

تعهدات موجر و تست لود بانک در هنگام تحویل

دیزل ژنراتور

تعهداتی که موجر در قبال ارائه ژنراتور بر عهده دارد، مانند ارائه ژنراتور سالم و ایمن، و تامین سوخت مورد نیاز ژنراتور باید در قرارداد ذکر شود.

  • ارائه ژنراتور سالم و ایمن به همراه مدارک گمرکی: موجر موظف است ژنراتور را سالم و ایمن به مستاجر تحویل دهد. برای نمونه در شرکت دیزل پارسیا در هنگام اجاره دیزل ژنراتور و تحویل آن به مشتری در حضور مستاجر و یا نمایده وی تست لود به وسیله لود بانک از دستگاه تحت اجاره گرفته می‌شود تا از صحت و سلامت دستگاه در زیر بار اطمینان حاصل شود.

پیشنهاد می‌شود پیش از عقد هر گونه قرارداد اجاره ژنراتور، ضمن دریافت نمونه قراردادها از شرکت های ارائه دهنده دیزل ژنراتور و مقایسه آنها با هم،  با یک وکیل یا مشاور حقوقی هم مشورت کنید تا از حقوق خود آگاه باشید و قراردادی منصفانه و عادلانه منعقد کنید.

علاوه بر این نکات، ممکن است سایر شرایطی نیز در قرارداد اجاره ژنراتور ذکر شود. در هر صورت، لازم است که تمام شرایط قرارداد به صورت دقیق مطالعه شود و در صورت وجود هرگونه ابهام، از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک گرفته شود.

خواندنی

شناسه : 389849
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا