xtrim

قهوه؛ تجارت پرسود این روزها

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز، اگر این روزها در سطح شهر قدم زده باشید، متوجه افزایش چشمگیر تعداد کافی شاپ‌های کوچک و بزرگ شده‌اید. اگر سحرخیز باشید، در مسیر خود کارمندان بسیاری را مشاهده خواهید کرد که با لیوانی قهوه در دست عازم محل کار خود هستند تا روز پر انرژی را آغاز کنند. بعد از تاریکی هوا کافه‌ها میزبان خیل عظیمی از مشتریان از پیر تا جوان هستند که می‌خواهند خستگی یک روز کاری را با عطر و طعم جذاب و آرامش‌بخش یک فنجان قهوه از تن بیرون کنند. در چنین شرایطی صنعت قهوه و کافه داری تجارتی پرسود به نظر می‌سد.

اما آیا در شرایط اقتصادی ملتهب کشوری همچون ایران که ثبات قیمت‌ها امری دور از ذهن به نظر می‌رسد، راه اندازی چنین کسب و کاری آسان خواهد بود؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید در قدم اول به بررسی و تحلیل اجمالی هزینه‌های اولیه این تجارت بپردازیم تا با برنامه‌ریزی و هدف‌گزاری مناسب به نتیجه دلخواه رسیده و از ورود به یک پروژه شکست خورده جلوگیری کنیم.

opal

در اولین گام، داشتن یک محل کسب به مساحت حداقل ۲۰ متر مربع که سند مالکیت یا اجاره‌نامه عادی و محضری داشته باشد ضروری است. در شهر تهران برای رهن چنین ملکی بسته به محله و امکانات به طور میانگین به مبلغی حدود ۴۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان نیاز است.

مرحله بعدی دریافت پروانه کسب و مجوزهای قانونی و بهداشتی است. علاوه بر هزینه مجوز بهداشت، مجوز اتحادیه ممکن است تا حدود ۲ میلیون تومان برایتان آب بخورد.

پس از طی این مراحل نوبت به بخش جذاب کار می‌رسد که خرید تجهیزات مورد نیاز همچون دستگاه‌های اسپرسو ساز، آسیاب، میز و صندلی، ظروف و دکوراسیون است. قیمت دستگاه‌های اسپرسو از ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، دستگاه‌های قهوه‌ساز از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان و آسیاب اسپرسو نیز از ۸ تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است. به این هزینه‌ها خرید ظروف و ابزار کار نیز اضافه می‌شود.

سایر هزینه‌ها به منوی مورد نظر شما بستگی دارد. برای مثال اگر علاوه بر انواع قهوه قصد دارید انواع غذا و کیک و شیرینی را سرو کنید به یخچال، اجاق گاز و سیستم تهویه هوا نیز نیاز خواهید داشت.

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که حداقل بودجه مورد نیاز برای تجهیز یک کافی شاپ حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده و حداکثر آن بستگی به سقف خواسته شما از یک کافی شاپ ایده‌آل دارد.

اگر علاقه‌مند به فضای مجازی هستید و می‌خواهید برای کافی شاپ خود وب سایت داشته باشید و از این طریق به تبلیغ کسب و کار خود بپردازید، باید مبلغی را برای این کار در نظر بگیرید. از آنجاییکه امروزه می‌توان از طریق تبلیغات در پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام مشتریان زیادی را جذب کرد، هزینه کردن بخشی از بودجه در این زمینه منطقی به نظر می‌رسد.

برای راه‌ اندازی یک وبسایت با طراحی مناسب که اطلاعاتی همچون معرفی کافه، منوی آنلاین، ساعات کاری مجموعه و … را در اختیار کاربران قرار دهد به مبلغی حدود ۲۰ تا ۸۰ میلیون تومان نیاز است.

شما می‌توانید با استخدام یک ادمین حرفه‌ای و با تجربه برای صفحه اینستاگرام به معرفی مجموعه خود پرداخته و افراد بسیاری را به مشتری دایمی خود تبدیل کنید. برای پرداخت حقوق ادمین مبلغی در حدود ۱۵ میلیون تومان را در نظر بگیرید. با توجه به همه‌گیری فضای مجازی و اینترنت می‌توانید خاطر جمع باشید که این هزینه‌ها منجر به بازگشت سرمایه و سوددهی بیشتر خواهد شد و در نهایت به نفع کسب و کار شما خواهد بود.  

در مجموع می‌توان گفت اگر علاقه‌مند به کار در حوزه خوراک هستید و خود را شخص ریسک پذیری می‌دانید و بودجه مورد نیاز را در جیب دارید، راه اندازی یک کافی شاپ می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد. با توجه به رشد تعداد افراد جوان شاغل در جامعه که زمان زیادی برای گذراندن پشت میز صبحانه ندارند و همچنین دیدگاه مثبت به وجود آمده در مورد برگزاری دورهمی‌های دوستانه و کاری در کافی شاپ‌ها، افتتاح یک کافه دنج و مشتری‌مدار می‌تواند در کوتاه مدت کاری جذاب بوده و در بلند مدت به رشد سرمایه شما کمک شایانی کند.

 

 

 

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 392625
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *