اکونومیست گزارش داد؛

پوتین؛ برنده احتمالی جنگ اوکراین

برای نخستین بار پس از حمله روسیه به اوکراین اکنون به نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین می‌تواند برنده این جنگ باشد.

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز، رییس جمهور روسیه پای کشور خود را به جنگ باز کرده و قدرت خود را افزایش داده است. او در خارج از کشور به تجهیزات نظامی دست پیدا کرده و به اجماع جنوب جهانی علیه آمریکا کمک می کند.( جنوب جهانی اصطلاحی است که به طور گسترده شامل کشورهایی در مناطق آفریقا، آمریکای لاتین و دریای کارائیب، آسیا (بدون اسرائیل، ژاپن و کره جنوبی) و اقیانوسیه (بدون استرالیا و نیوزلند) می‌شود.)

غرب بر این باور است که اوکراین می تواند و باید از جنگ به عنوان یک دموکراسی پیشروی اروپایی سربلند بیرون بیاید و پوتین در حال تضعیف این باور است. اما غرب می‌توانست اقدامات بیشتری در جهت مقابله با پوتین انجام دهد. اگر مایل به این کار بود، می‌توانست از منابع مالی و صنعتی در جهت تضعیف روسیه استفاده کند. با این وجود رضایت از وضع موجود و فقدان چشم انداز استراتژیک، به ویژه در اروپا مانع این امر شده است.

دلیل احتمال پیروزی پوتین در جنگ اوکراین

پیروزی در جنگ بیش از تسخیر یک قلمرو به استقامت وابسته است و این می‌تواند دلیل احتمال پیروزی پوتین در جنگ باشد. هیچ کدام از دو ارتش در موقعیتی نیستند که بتوانند دیگری را از منطقه تحت کنترل خود به عقب برانند. نیروی ضد حمله اوکراین از کار افتاده است و روسیه روزانه بیش از ۹۰۰ سرباز خود را در نبرد برای تصاحب آودیوکا، شهری در منطقه دانباس از دست می‌دهد. این جنگ، جنگ مدافعان است و ممکن است سال‌ها به طول بینجامد.

با این وجود‌، این میدان جنگ است که به سیاست شکل می‌دهد. حرکت و پیشروی روحیه سربازان را تقویت می‌کند. اگر اوکراین عقب نشینی کند، مخالفت‌ها در کیف افزایش خواهد یافت. همینطور صداهایی در غرب که می گویند ارسال پول و سلاح به اوکراین بیهوده است. حداقل در ۲۰۲۴ روسیه با در اختیار داشتن پهپادها و توپخانه های بیشتر در جنگ دست بالا را خواهد داشت زیرا ارتش این کشور تاکتیک‌های موفق جنگ الکترونیکی را علیه برخی سلاح‌های اوکراینی توسعه داده است و پوتین تلفات بالا در بین افراد خود را تحمل می‌کند.

افزایش حمایت خارجی تا حدودی برتری روسیه در جنگ را توجیه می‌کند. او توانسته جنوب جهانی را قانع کند که احتمال هیچ خطری در جنگ با اوکراین وجود ندارد. ترکیه و قزاقستان تبدیل به کانال‌هایی برای ارسال ادوات مورد نیاز ماشین جنگی روسیه در جنگ شده‌اند. طرح غرب برای محدود کردن درآمدهای نفتی روسیه از طریق محدود کردن قیمت نفت خام آن به هر بشکه ۶۰ دلار به دلیل ایجاد یک ساختار تجاری موازی فراتر از دسترسی غرب، شکست خورده است.  قیمت نفت خام اورال روسیه ۶۴ دلار است که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تقریباً ۱۰ درصد افزایش یافته است.

یکی دیگر از دلایل پیروزی پوتین تقویت وجهه او در داخل است. او اکنون خطاب به مردم روسیه می‌گوید آن‌ها درگیر مبارزه برای بقا در برابر غرب هستند. مردم روسیه ممکن است طرفدار جنگ نباشند اما اکنون به آن عادت کرده‌اند. نخبگان کنترل خود بر اقتصاد کشور را افزایش داده و پول بسیاری به دست می‌آورند. پوتین می‌تواند به خانواده کسانی که در جنگ کشته می‌شوند، حقوق مادام العمر بپردازد.

اوضاع در کیف تیره و تار است

در جبهه مقابل، تعجبی ندارد که اوضاع در کیف تیره و تار است. سیاست‌ها شکست خورده‌اند و مردم به دنبال تاثیرگزاری بیشتر هستند. ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین و والری زالوژنی، ژنرال ارشد او با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کرده‌اند. نظرسنجی‌های داخلی نشان می‌دهد که رسوایی‌های مالی و نگرانی‌ها در مورد آینده اوکراین محبوبیت آقای زلنسکی را نزد رأی‌دهندگان کاهش داده است.

دولت‌های غربی ادعا می‌کنند همچون همیشه متعهد به حمایت از اوکراین هستند اما نظرسنجی‌ها در سراسر جهان نشان می‌دهد بسیاری در پذیرش این ادعا تردید دارند. در آمریکا، دولت بایدن در تلاش است تا بودجه کنگره را به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار آزاد کند. کارزار انتخاباتی سال آینده به زودی آغاز خواهد شد و اگر دونالد ترامپ که وعده صلح در کوتاه مدت را داده است به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، آمریکا می تواند به طور کلی عرضه تسلیحات را متوقف کند.

فارغ از این‌که چه کسی قدرت  را در کاخ سفید به دست بگیرد، اروپا باید خود را برای این وضعیت سخت آماده کند. این در حال است که رهبران اروپایی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی جو بایدن سخاوتمند همیشه در راس کار خواهد بود. اتحادیه اروپا به اوکراین ۵۰ میلیارد یورو (۵۶ میلیارد دلار) وعده داده است، اما این پول در مجارستان و احتمالا در غالب یک بودجه آشفته در آلمان نگهداری می‌شود. در ماه دسامبر، اتحادیه اروپا باید نشان دهد که آماده آغاز مذاکرات برای عضویت اوکراین است. اما بسیاری بر این باورند که این روند عمداً متوقف خواهد شد، زیرا بزرگ‌ سازی سخت است و منافع اتحادیه را تهدید می‌کند. صدایی از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا طی یک تماس تلفنی غیر رسمی ضبط شده است که می گوید اروپا فرسوده شده است. ممکن است این طور به نظر برسد که ریاست جمهوری ترامپ باعث افزایش حمایت از اوکراین می شود، زیرا اروپا مسئولیت دفاع از خود را بر عهده خواهد گرفت. اما یکی از رهبران به طور خصوصی پیش بینی می کند که این حمایت در واقع نابود خواهد شد.

این یک فاجعه خواهد بود. تا سال ۲۰۲۵ فشار جنگ ممکن است دامنگیر پوتین شود. مردم روسیه ممکن است به طور فزاینده ای از بسیج اجباری، تورم و تخصیص بودجه اجتماعی به بودجه نظامی عصبانی شوند. در عین حال، امیدواری برای فروپاشی رژیم او بی معنی خواهد بود. او می تواند سال ها در قدرت بماند که در این صورت تهدید به جنگ خواهد کرد. زیرا جنگ بهانه خوبی برای سرکوب داخلی و توجیه رنج مردم خودش است. او چشم‌انداز کشورش را با منزوی کردن آن از اروپا و سوق دادن فعال‌ترین مردم آن به تبعید، مخدوش کرده است. بدون جنگ، توخالی بودن حکومت او به طور کامل نمایان خواهد شد.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 392839
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. با سلام .اولا قرار بودثبت نام برای انتقال سهام عدالت متوفیان از طریق درگاه ذی نفعان سرمایه انجام بشود که متاسفانه فقط منوی آن در این درگاه هست وعملا چیزی قابل ثبت نیست!!!! ناچار به دفتر پیشخوان مراجعه کردم که برای هرنفر حدود۷۰هزار تومان دریافت کردند !!!! درحالیکه درخبر بالا فرموده اند :مردم بدانند در تمامی این مراحل و برای انتقال سهام عدالت از متوفی به وراث نیاز به پرداخت هیچ وجهی نیست چرا که کارمزد از طریق شرکت سپرده گذاری از محل منابعی که سهام عدالت دارد، پرداخت می‌شود و هیچ یک از وراث نیاز به پرداخت مبلغ ندارند. سالهاست که معنای خدمات رایگان را فهمیده ایم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا