ادغام ناترازی

آشفتگی مزمن ساختار پولی کشور در سال‌های اخیر باعث سرریز بهمن نقدینگی به کانال‌های مختلف اقتصاد کشور شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،دادن مجوز به موسسات مالی و تعاونی‌های به اصطلاح اعتباری، از جمله رویکردهایی بود که برای کنترل آثار مخرب سیاست افزایش نقدینگی در دستور کار دولت‌ها قرار گرفت، اما مهم‌ترین تکانه را به شبکه بانکی وارد کرد. موسساتی که طی چند سال گذشته یکی یکی، مسیر انحلال و ادغام را طی کردند . این روزها نیز دوباره شاهد شدت گرفتن این موضوع هستیم. اما مرور اتفاقات سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ادغام شبکه بانکی یک تجربه نه‌چندان خوشایند بوده است.

به عنوان مثال بانک آینده که از ادغام موسسه مالی و اعتباری صالحین با بانک تات و موسسه مالی و اعتباری آتی شکل گرفته بود، نه‌تنها به هدایت بهینه دارایی‌ها و نقدینگی سپرده‌گذاران منجر نشد، بلکه هم‌اکنون به عنوان ناترازترین بانک کشور، عامل اصلی خلق پول و افزایش پایه پولی کشور شده است.

بانک سپه نیز به عنوان قدیمی‌ترین بانک در قید حیات ایرانی، با تجربه ناخوشایند ادغام بانک‌هایی نظیر قوامین، انصار، مولی‌الموحدین، مهر اقتصاد، کوثر و حکمت ایرانیان، از بانکی نرمال به یک بانک مبتلا به ناترازی تبدیل شده است.

اکنون نیز به رغم انکارهای مداوم مقامات دولتی که از کفایت دارایی‌های موسسه نور سخن می‌گویند، چشم‌اندازهای ادغام موسسه مالی و اعتباری نور در مجموعه بانک ملی ایران، چندان مثبت ارزیابی نمی‌شود.

در واقع این پرسش پیش می‌آید که اگر دارایی‌های کافی چه به لحاظ سپرده و چه به لحاظ دارایی‌های غیرنقدی، آن اندازه‌ای هست که تعهدات و بدهی‌های این بانک را پوشش بدهد، چرا دولت گزینه تسویه‌حساب مستقیم از محل مزایده دارایی‌ها و واگذاری سپرده‌ها به سپرده‌گذاران و گزینه انحلال را، به گزینه ادغام ترجیح نداد و مناسب دانست که یک ناترازی قطعی و نه‌چندان سبک، به یک بانک با دایره مشتریان گسترده تحمیل شود؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو

شناسه : 393233
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. خدمت شما عرض کنم دارایی موسسه نور در حدی است که سرتون سوت بکشه، شما خبر ندارین، برای نجات بانک ملی که ناتراز هست موسسه نور رو ادغام کردن ، همیشه سیاست تو ایران بر چیزای دیگه میچربه، موسسه نور دو تا کارخانه فولاد داره، و شرکت پتروشیمی داره ،ووو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا