اهمیت گرفتن سند برای ملک قولنامه ای

اگر ملکی را با قولنامه خریداری کرده اید، توصیه می شود حتما نسبت به اخذ سند رسمی برای آن اقدام کنید؛ چراکه اسناد قولنامه ای و رسمی با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند که در این مقاله در رابطه با آن ها نیز صحبت خواهیم کرد.

گرفتن سند برای ملک قولنامه ای دارای مراحل مختلفی است که در این مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد. بسیاری از ملک ها که به صورت زمین، آپارتمان، خانه ویلایی و … خرید و فروش می شوند، دارای سند قولنامه ای هستند. ملک قولنامه ای نیز دارای اعتبار است؛ اما میزان اعتبار آن در مراجع قانونی به اندازه ملک سند دار نیست.

اینکه مدت زمان گرفتن سند برای زمین قولنامه ای چقدر است؟ هزینه گرفتن سند برای خانه قولنامه ای چه میزان می باشد؟ روش تبدیل قولنامه به سند تک برگی چگونه است؟ نحوه استعلام ملک قولنامه ای از شهرداری به چه صورت انجام می شود؟ سوالاتی هستند که ممکن است در این راستا مطرح شوند.

در صورتی که شما نیز درگیر گرفتن سند برای ملک قولنامه ای خود هستید، می توانید در این مورد با بهترین وکیل ملکی اهواز مشورت کنید. به منظور دریافت مشاوره می توانید به سایت مستر وکیل مراجعه کنید تا با وکلا خوب در زمینه امور ملکی صحبت کنید. ما در سایت مستر وکیل لیستی از بهترین وکیل ها را به منظور دریافت مشاوره به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا در مورد اهمیت گرفتن سند برای ملک قولنامه ای بیشتر صحبت کنیم.

نکات مهم در گرفتن سند برای ملک قولنامه ای

قبل از هر اقدامی در جهت گرفتن سند برای ملک قولنامه ای باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. در این رابطه باید در مورد مدت زمان گرفتن سند، مراحل گرفتن سند و … اطلاعاتی را کسب کنید. چند نکته اولیه در این رابطه وجود دارد که عبارتند از:

  • قانون گرفتن سند تنها شامل ساختمان های احداثی می شود.

  • امکان دریافت سند برای زمین های کشاورزی، باغ یا ساختمانی که دارای پلاک ثبتی است.

  • در صورت دسترسی به مالک یا وارث وی برای گرفتن سند برای ملک قولنامه ای

  • عدم وجود تاریخ انقضا برای گرفتن سند

مراحل گرفتن سند برای ملک قولنامه ای چیست؟

مراحل گرفتن سند برای ملک قولنامه ای چیست؟

به منظور گرفتن سند برای ملک قولنامه ای باید مراحل مختلفی طی شوند. ملکی که سند ندارد و به صورت قولنامه ای خریداری شده است از اعتبار کمتری نسبت به ملک سند دار برخوردار می باشد. حتی در هنگام خرید و فروش نیز ملک قولنامه ای دارای قیمت کمتری نسبت به ملک سند دار است. از این رو بسیاری از افراد ترجیح می دهند در صورتی که امکان سند دار کردن ملک وجود داشته باشد، در این خصوص اقدام کنند. در ادامه به مراحل دریافت و گرفتن سند برای ملک قولنامه ای اشاره خواهیم کرد.

  1. تهیه مدارک و اطمینان از وجود آن ها

مرحله اول برای گرفتن سند برای ملک قولنامه ای کسب اطمینان از وجود مدارک و تهیه آن ها است. در این راستا باید مدارک زیر تهیه شوند:

  • مدارک ملک قولنامه ای: کپی از سند مادر یا سند اولیه، قولنامه

  • مدارک ملک دارای سند مشاع: سند مشاعی، ارائه وکالتنامه در صورتی که شخص تقاضاکننده دارای سند مالکیت نباشد.

  1. تهیه نقشه ملک قولنامه ای با استفاده از مختصات UTM

مرحله دوم گرفتن سند ملک قولنامه ای مربوط به تهیه نقشه از آن می باشد. بعد از آن که از وجود مدارک مورد نیاز اطمینان حاصل شد، باید از ملک بازدید به عمل آید و نسبت به تهیه نقشه UTM اقدام شود. در این حالت باید مهندسین نقشه کش نظام مهندسی و یا کارشناس رسمی نقشه کشی دادگستری این کار را با دقت کامل انجام دهد. بعد از تهیه نقشه UTM باید بر اساس آن فایلی با نام parcelmal.xls تهیه شود و در اختیار فرد قرار بگیرد.

  1. گرفتن سند برای ملک قولنامه ای

در مرحله سوم گرفتن سند برای ملک قولنامه ای باید مدارک هویتی مانند اصل شناسنامه و کارت ملی تقاضا کننده ضمیمه شوند. همچنین یک کپی از سند مالکیت اولیه نیز که در اسناد قولنامه ای وجود دارد، باید ارائه گردد. مدارک مورد نیاز برای این مرحله شامل موارد زیر هستند:

  • اصل و کپی قولنامه استنادی

  • ارائه اصل سند مالکیت برای اسناد مشاعی به همراه کپی از صفحات اول، دوم، سوم و صفحه مربوط به حدود ملک

  • ارائه نقشه مالکیت ملک به همراه مختصات UTM

  • ارائه فرمی که مختصات ملک در آن تایید شده باشد به همراه فایل اکسل

  • ارائه فیش بانکی با مبلغ مشخص بدون نیاز به اسکن

  1. ارائه فرم درخواست پذیرش برای گرفتن سند ملک قولنامه ای

فرم درخواست پذیرش برای گرفتن سند یعنی همان فرم اولیه که بر اساس آن شماره ورود به سامانه دریافت می شود. بعد از انجام مراحل ذکر شده باید به همراه مدارک به کافی نت مراجعه کنیم. بدین منظور باید فرم درخواست پذیرش در سایت sabtemelk.ir تکمیل و شماره ورود به سامانه از طریق این سایت دریافت شود.

درخواست پذیرش برای گرفتن سند ملک قولنامه ای

  1. انتقال به بخش تکمیل درخواست در صفحه سامانه

با دریافت شماره جهت گرفتن سند برای ملک قولنامه ای در مرحله قبل، باید در این مرحله به دفتر اسناد رسمی یا کافی نت مراجعه کنید و شماره دریافت شده را به همراه کد ملی تقاضا کننده وارد نمایید. در این صورت باید درخواست خود را به منظور گرفتن سند تکمیل کنید.

  1. انتقال مدارک به واحد ثبتی

در این مرحله باید مدارک به واحد ثبتی ارسال شوند. این کار بعد از تکمیل درخواست باید انجام شود و می توانید از درخواست خود یک پرینت بگیرید و به همراه مدارک مورد نیاز به واحد ثبتی مراجعه کنید. در این مرحله یک کد رهگیری ۲۰ رقمی از طریق دفتر پستی قابل دریافت است.

  1. ورود به سامانه به منظور دریافت سند ملک قولنامه ای

با استفاده از شماره ورود و درج کد ملی و نیز شماره ای که به عنوان کد رهگیری ۲۰ رقمی دریافت شد، می توانید به سامانه ورود کنید. در این مرحله امکان دریافت سند وجود دارد و به دلیل پایان رسیدن ثبت تقاضا، امکان دریافت شماره پرونده فراهم است.

کلام آخر

یک ملک قولنامه ای از نظر ارزش و اعتبار پایین تر از ملک سند دار است. این مورد در هنگام خرید و فروش ملک بیشتر مشخص می شود. به همین دلیل افرادی که دارای ملک قولنامه ای هستند، تصمیم می گیرند که برای گرفتن سند ملک قولنامه ای اقدام کنند. در این راستا باید مراحل دریافت آن به درستی طی شود تا در آخر امکان اخذ سند فراهم گردد. علاوه بر این قبل از گرفتن سند باید مدارک مورد نیاز تهیه شوند تا در هنگام دریافت سند، شخص با مشکل مواجه نشود.

منبعمستر وکیل

 

 

*** تولید این محتوا توسط «جهان صنعت نیوز» صورت نگرفته است و انتشار آن به منزله تایید نیست.

خواندنی

شناسه : 394309
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا