xtrim

آخرین اخبار از اجرای آیین‌نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده

آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو به تصویب کمیسیون اصلی زیربنایی دولت رسید و برای تصویب نهایی به هیات وزیران رفت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، قانون ساماندهی صنعت خودرو حدوداً ۴.۵ سال پیش مورد بحث مجلس قبلی قرار گرفت و بعد از سه سال این قانون در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید. ۳ ماه به وزارت صنعت و دولت فرصت داده شد که آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تصویب و ابلاغ کند اما به جای اینکه آئین نامه تصویب شود ماده ۱۰ این قانون اصلاح شد و لذا نام آن به قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تغییر کرد.

بالاخره قانون اصلاح ماده ۱۰ در اواخر آذرماه ۱۴۰۱ تصویب شد و پس از طی مراحل در ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ لازم الاجرا شد بعد از آن نیز سه ماه دولت فرصت داشت تا آئین نامه خودروهای فرسوده را تصویب کند که تاکنون آئین نامه مذکور تصویب نشده است.

در این آئین‌نامه بسته‌های تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده است، از جمله تنبیه‌ها این است که هر چقدر سن فرسودگی خودرو بالاتر رفت میزان بیمه خودرو نیز افزایش می‌یابد. همچنین وقتی خودرو به سن فرسودگی رسید، سهمیه سوخت قطع می‌شود و مورد سوم نیز عدم بخشودگی عوارض تأخیر است.

opal

تصویب آئین نامه بعد از ۱۰ ماه

با توجه به اینکه حدود ۱۰ ماه از تصویب قانون مذکور می‌گذرد محمود مشهدی شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت اعلام کرده بود که به دلیل تعلل دولت در تصویب و ابلاغ این آئین نامه، حدود ۸۰ درصد اسقاط خودرو کاهش یافته است.

بر این اساس، بالاخره روز گذشته پس از برگزاری ۱۷ جلسه تخصصی در کمیسیون فرعی و ۳ جلسه در کمیسیون اصلی زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت و گذشت بیش از ۱۰ ماه از تصویب اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، آئین‌نامه اجرایی این ماده به تصویب کمیسیون اصلی زیربنایی دولت رسید و برای تصویب نهایی به هیأت وزیران رفت.

مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در این رابطه اظهار کرد: در این آئین‌نامه تعداد گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده افزایش یافته تا بدین ترتیب انگیزه مالکان این دسته از خودروها برای جایگزینی افزایش یابد.

وی با اشاره به این که جدول معادل سازی گواهی اسقاط نیز پس از ۶ سال اصلاح شده است، گفت: در عین حال توجه ویژه به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و خودروهای سنگین فرسوده نیز در این آئین‌نامه دیده است.

سالاریه تصریح کرد: همچنین کارگروهی نیز موظف به اولویت‌بندی و تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده شده است. پیش‌بینی می‌شود این آئین نامه در اولین جلسه دولت تصویب و ابلاغ شود.

گفتنی است، ۲.۵ میلیون خودرو فرسوده با سن فرسوده (۲۰ سال) در کشور موجود است. اما اگر مرز فرسودگی یعنی ۱۵ سال در در نظر بگیریم حدود ۳.۵ میلیون بیشتر می‌شود.

همچنین در سال ۹۸ در مجموع ۷ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۹۹ نیز ۱۳ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده و در سال ۱۴۰۱ نیز کمی بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است و در سال جاری در نیمه اول سال حدود ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

 مهر

خودرو
شناسه : 397448
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. چرا خودرو فرسوده را به قیمت خوب برنمی‌دارد که مردم خودرو را تحویل دهند چرا به زیر دستان جامعه ظلم میکنید اونی که پول داره خودرو فرسوده سوار نمیشه پس پول بیمه هم برای فرقی ندارد اما اگر شما خودرو فرسوده را گرفتید ویک خودرو مناسب بهش دادید اون وقت کار شایسته کردید شما لاشه خودرو فرسوده را قیمت زدید ۱۵میلیون پس بیاید لاشه خودرو صفر را بزنید ۳۰میلیون پسند در ازای سند بزنید ببینید مردم خودرو خود را تحویل می‌دهند یا نه شما کاملا دروغ ودزدی دارید میکنید ماشین مردم را به عنوان کیلویی میخرید ولی تولیدات بی ارزش خود را به عنوان الماس می‌فروشید آیا الماس بعد از مدتی فرسوده شد یعنی الماس نیست پس الماس میدهید الماس خودتون را تحویل بگیرید وگرنه دروغگو هستید

  2. سلام دولت بخاطر نفع خودش اومده پول از وارد کننده میگیره یه کاغذی میده بعنوان اسقاط یه خودرو ولی چه فایده داره شما باید خودرو های که الان دارن کار میکنن از چرخه خارج کنید تا جایگزینش یه ماشین نوبشه نه حواله صد سال قبل بدید و چهل ملیون بگیرید بذارین جیب با این کار هیچ دردری دوا نمیشه فقط جیب دولت پر میشه یا ماشین اسقاطی تحویل بگیرید و یه وام دارز مدت بدید که در توان بنده خدا باشه یا لااقل مبلغ برداشت ماشین فرسوده ببرین تا ۱۵۰
    یه وام ۱۵۰تومنی دارز مدت هم بدین تا لااقل یه ماشین کوییک یا ساینا بتونن بردارن ولی حیف که گوش شنوا نیست و کسی نه فکر محیط زیست ونه مردم هست فقط فکر پر کردن جیب هستن.. یا علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *