قرار بود تورم نصف شود؛

اقتصاد معجزه نکرد

بیش از دو سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و در این مدت با وجود وعده‌های اقتصادی، اگر نگوییم شرایط بدتر نشده، دست کم بهبود قابل توجهی هم صورت نگرفته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ابراهیم رئیسی خرداد ماه سال ۱۴۰۰ زمانی که به عنوان نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کوران رقابت‌های انتخاباتی قرار داشت، وعده‌های جذابی را در اوج بحران اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام و کرونا مطرح کرد؛ هر چند در آن زمان اغلب کارشناسان، تحقق این وعده‌ها را دور از انتظار می‌دانستند اما شاید این فکر که با رسیدن ابراهیم رئیسی به پاستور و همسو شدن نظام تصمیم گیری، جدل‌های سیاسی پایان می‌یابد، در پس ذهنمان منتظر معجزه اقتصادی بودیم.

در میان انبوه وعده‌های اقتصادی ابراهیم رئیسی، کاهش تورم یکی از آن وعده‌هایی بود که خوب در خاطرمان مانده است؛ رئیسی خرداد ماه سال ۱۴۰۰ گفته بود که تورم را طی دو سال، نصف و سپس یک‌رقمی خواهم خواهد کرد.

اما حالا در شرایطی که بیش از دو سال و نیم از آن روزها می‌گذرد، مرور آن وعده‌های رنگارنگ و مقایسه آن با شرایط کنونی کشور نشانی از محقق شدن آن‌ها نیست.

زمانی که این صحبت از سوی ابراهیم رئیسی مطرح شد،‌ تورم نقطه به نقطه بر اساس داده‌های مرکز آمار حدود ۴۹ درصد بود و این رقم در شهریور ماه ۱۴۰۰ و اولین جلسه رسمی هیات دولت سیزدهم در محدوده ۴۴ درصد قرار داشت. اما تورم در آذر ماه ۱۴۰۲ نه نصف شد و نه نشانه‌ای از تک رقمی شدن آن است و گزارش اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه در آخرین ماه پاییز سال ۱۴۰۲ برابر با ۴۰ درصد بوده است.

بله، اقتصاد علم معجزه نیست و تا زمانی که قواعد بازی را رعایت نکنید،‌ برنده نخواهی بود. تورم با کسری بودجه،‌ با تحریم‌های اقتصادی، با تسهیلات تکلیفی، با اقتصاد دستوری،‌ با بخشنامه‌های خلق الساعه و با ده‌ها سیاست‌ اشتباه نه نصف خواهد شد و نه تک رقمی.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو

شناسه : 398109
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا