در مجموع عمومی و فوق‌العاده مطرح شد:

مدیرعامل گروه گسترش نفت و گاز پارسیان: اعتقادی به تامین مالی پروژه ها از طریق سود سهامداران ندارم

به گزارش جهان صنعت نیوز،  مجموع عمومی و فوق‌العاده شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) امروز پنجشنبه ۲۸ دی ماه برگزار شد.

دستور جلسه مجمع عمومی:

 ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
 

دستور جلسه مجمع فوق العاده:

رشد ۷ برابری ظرفیت پالایشگاهی کشور

اسماعیل قنبری، مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه خانواده بزرگ پتروشیمی کشور، صنعتی است که امروزه ۳۰ درصد از درآمد ملی کشور را از صادرات غیرنفتی به خودش اختصاص داده‌، به تشریح وضعیت صنعتی پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

وی با بیان اینکه تولید اسمی صنعت پتروشیمی ۹۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برآورد می‌شود که این ظرفیت نصب شده در مجتمع‌‌های پتروشیمی کشور است. با این میزان شاهد رشد هفت برابری نسبت به سال ۸۰ هستیم. در سال ۸۰ رقم ۱۴ میلیون تن بوده است. بنابراین این صنعت از بالندگی و قابلیت توسعه فوق العاده‌ای برخوردار است و رشد هفت برابری در این بازه زمانی جزو مواردی است که نشان می‌دههد سرمایه گذاری شما دوستان عزیز در صنعت پتروشیمی یک انتخاب درست و صحیح بوده است.

فاصله ظرفیت اسمی و تولید واقعی

قنبری در ادامه گفت: البته ظرفیت و تولید واقعی صنعت پتروشیمی علیرغم ظرفیت ۹۶ میلیون تنی، امروز ۶۹ میلیون تن است و این فاصله به واسطه مشکلات فرآیندی و عدم تامین خوراک مورد نیاز این صنعت است. بدیهی است در صورتی که سیاست های حاکمیتی بتواند خوراک پایدار و لازم رو فراهم کند، این صنعت می‌تواند به خوبی در تولید ارزش افزوده در ظرفیت اسمی پیش بینی شده حرکت بکند.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان ادامه داد: از ۶۹ میلیون تن تولیدی که امروز صنعت پتروشیمی کشور دست پیدا کرده، ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول نهایی است. ما به التفاوت این رقم، خوراک بین مجتمع‌ها محسوب می‌شود و از طریق پتروشیمی یا در خود پتروشیمی‌ها فرآورده‌های دیگه استفاده می‌شود.

میزان صادرات محصولات پتروشیمی

قنبری در ادامه افزود: صادرات محصولات پتروشیمی در آخرین رصد اطلاعاتی ۲۷ و نیم میلیون تن بوده است. همچنین معادل دو میلیارد دلار واردات محصولات پتروشیمی از سایر کشورها به واسطه فقدان تولید هستیم که نشان از ظرفیت‌های خالی توسعه و جذب صنعت پتروشیمی ظرفیت‌های دارد. محصولاتی که در بورس عرضه می‌شود بالغ بر شش و نیم میلیون تن بوده که ۴.۳ میلیون تن پلیمری و شیمیایی بوده است.

چالش‌های صنعت پتروشیمی

وی با بیان اینکه لایسنس،خوراک،تامین مالی  و موانع صادراتی چهار چالش این صنعت محسوب می‌شود، گفت: در مجموع امیدوار هستیم با تلاشی که در کشور برای توسعه این صنعت انجام می‌شود، امکان حضور در بازار جهانی برای عرضه محصولات و توسعه بیشتر این صنعت را داشته باشیم. چرا که این ظرفیت موجود ظرفیت در خور برای کشوری که دارای اولین منابعی جهان هست زیبنده نیست.

وی در ادامه به مشکلات مربوط به حوزه لایسنس در صنعت پتروشیمی پرداخت و گفت: در زمانی که فعالیت پژوهشی در صنعت پترشیمی فعالیت می‌کردمو تحقیقاتی را در حوزه لایسنس‌ها، فناوری‌ها و کاتالیست مواد شیمیایی انجام می‌دادم، دغدغه اصلی بنده این بود که مشکلات مجتمع‌های پتروشیمیایی چیست و چرا ایران با وجود رتبه نخست در منابع هیدروکربوری جهان، باید از کشور عربستان در صنعت پروشیمی عقب باشد. در حقیقت این موضوع ناشی از فقدان لایسنس و تکنولوژی است که  ما امکان توسعه صنعت رو در کشور نداریم. در آن زمان با تیم‌های تحقیقاتی تمام انرژی خود را برای دستبابی به برخی از لایسنس‌ها کردیم و در این حوزه موفق بودیم. اما در ادامه متوجه شدیم که تامین مالی نیز یک دیگر از معضلات این صنعت است.

مسئله بدهی دولت

وی در خصوص مطالبات شرکت و همچنین نرخ خوراک گاز گفت: بنده و هیئت مدیره محترم و تمامی ارکان مرتبط با بنیه نفت و گاز پارسیان تلاش خودم را کردیم که تا بتوانیم مطالبات به حق سهامداران عزیز را از دولت مطالبه کنیم و در این مسیر ناچار بودیم با سازمان ها و نهادهای مختلفی وارد مذاکره شویم و اقدامات بازدارنده و به اصطلاح تهاجمی داشتیم. ما در دو مرحله تصمیم گرفتیم با حمایتی سهامداران، تحویل اوره به سازمان حمایتی متوقف شود تا دوستان در سازمان برنامه بودجه، وزارت جهاد و  دولت به این باور جدی برسند که سهامداران برای مطالبه حقوق حقه خود کوتاهی نخواهند کرد.  این خبر خوب رو به شما هدیه می‌کنم و ما توانستیم تکلیف دولت به پرداخت بدهی به سرانجام برسد. گروه نفت و گاز پارسیان تا انتهای سال ۱۴۰۱ با انجام حسابرسی ۳۰ همت از دولت بابت مطالبات سنوات گذشته طلبکار شده و دولت مکلف به تهاتر آن با خوراک و یا سهام‌های ارزنده شد. قطعاً برای سال ۱۴۰۲ به بعد هم این کار در دستور است ولی باید مشمول حسابرسی سالیانه در وزارت جهاد کشاورزی شود.

نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها

از چالش‌های دیگر فعالیت‌های شرکت در سال گذشته، بحث نرخ گذاری خوراک گازی پتروشیمی بود که ما را با یک چالش اساسی در حوزه تولید روبرو کرد؛ این در حالی است که قطر امروز گاز را ۴ سنت به واحدهای تولیدی می‌دهد. این نرخ در عربستان سعودی که بزرگترین رقیب ما محسوب می‌شود برابر با ۱۲ سنت و در روسیه به عنوان بزرگ‌ترین رقیب ما در نفت کوره، ۸ سنت است. در این شرایط ما چگونه می‌توانیم در بازار با این نرخ گاز رقابت بکنیم. طبعاً اثرگذاری این نرخ بر روی قیمت تمام شده بسیار بالا است که کار منسجم و پیگیری‌های ویژه‌ای شد تا دولت را مجاب کنیم که از نرخ گذاری ثابت و مبتنی بر اروپا منصرف شود و به یک فرمول و قیمت شناوری برسیم . درگیر این موضوع هستیم تا در قالب یک فرمول چانه‌زنی‌های خود را با دولت دنبال می‌کنیم.

معضل ناترازی گاز و خوراک پتروشیمی‌ها

وی تاکید کرد که بر اساس تجربه چندین ساله خود در حوزه صنعت پتروشیمی، این صنعت چهار چالش جدی روبرو است،‌ ادامه داد: اولین معضل مربوط به خوراک است. مطمئن باشید در گروه نفت و گاز پارسیان نسبت به این قضیه بی‌تفاوت نخواهیم بود و به عنوان بزرگترین هلدینگ پتروپالایشگاهی و دومین هلدینگ پتروشیمیایی کشور این موضوع رو دنبال خواهیم کرد. این چالش را من به شما قول می‌دهم حل خواهیم کرد. اما زیان ناشی از ناترازی گاز در شرایط کنونی به ارقام وحشتناکی رسیده است. زیان ناشی از عدم دریافت گاز در ظرفیت های نصب شده امروز ۲۲ میلیون تن در سال است. به بیان دیگر، ۲۲ میلیون تن از ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی بلااستفاده مانده که این رقم معادل ۲۰ میلیارد دلار است.

سیاست تقسیم سود حداکثری را دنبال می‌کنیم

در بحث تامین مالی پروژه ها اساسا با توجه به وضعیت خط‌های اعتباری با چالش جدی روبرو هستیم. همانگونه که مستحضرید به طور کلی سه روش اصلی را برای تامین مالی پروژه می‌توانیم در نظر بگیریم. یک روش، فاینانس از صندوق های مالی مثل صندوق توسعه ملی است که تسهیلات ارزی و ریالی داخلی و فاینانس را تقویت کنیم و توانستیم با مذاکرات، موافقت‌های بسیار خوبی را از صندوق توسعه ملی بگیریم. همینطور برخورداری از تسهیلات ارزی و ریالی بود که در این خصوص توانستیم نیز توانستیم کارهایی را انجام بدهیم. البته بحث انتشار اوراق و صکوک و به طور کلی تامین مالی مبتنی بر بدهی هم یکی از روش‌هایی است که در دستور کار داریم. سایر روش‌های تامین مالی را نیز در گزارش عملکرد آورده شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: شخصاً اعتقادی به تامین منابع مالی پروژه از محل سود سهامداران عزیز ندارم و تقسیم حداکثری سود را در نظر داریم.

وضعیت پروژه‌های گروه گسترش نفت و گاز پارسیان

وی با بیان اینکه شرایط پروژه‌های شرکت در وضعیت خوبی قرار نداشت، گفت: در سال گذشته تلاش کردیم تا بررسی مجدد را در خصوص پروژه‌های صورت بدهیم. در این بررسی‌ها متوجه شدیم که برخی از پروژه‌ها نه زمین و نه خوراک داشتند و تنها در حد یک برگه کاغذ بودند. به عنوان مثال پروژه ستاره پارسیان تا یک سال گذشته فاقد زمین بود که با تلاش و رایزنی‌های صورت گرفته، توانستیم ۶۰ هکتار زمین برای این پروژه اختصاص بدهیم. حتی این پروژه لایسنس نداشت؛ نکته عجیب نیز همین بود که چطور پروژه‌ای که لایسنس برای آن انتخاب نشده، فرآیند‌ها تعریف نشده و فازبندی آن دیده نشده است، به عنوان یک پروژه در نظر گرفته شده است.

قنبری در ادامه گفت: در پروژه همت، اسیر مشکلات سهامداری بودیم که عملا عملیات شرکت را مختل کرده بودند که توانستیم این پروژه را هم برگردانیم و در دستور کار قرار گرفته است. به طور کلی پروژه‌های موجود را دسته بندی کردیم. همچنین مشکلات مالی پروژه کرمانشاه حل شده و فاز ۲ کرمانشاه به هیچ وجه لنگ مسائل مالی نیست. امیدوارم تا پایان سال ۱۴۰۳ مژده پیش راه اندازی حداقل واحد آمونیاک کرمانشاه رو به سهامداران بدهیم و شاهد این باشیم که انشالله پتروشیمی کرمانشاه بتواند در مسیر تولید قرار بگیرد. در پتروشیمی تبریز نیز در شش ماهه اول سال توانستیم به پیشرفت بالای ۱۵ درصدی برسیم و هفته قبل ۷۰ میلیون دلار برای این پروژه تامین تامین مالی صورت گرفت.

نفت و پتروشیمی

شناسه : 402712
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا